Ivf keto/faste?

Nela

Glad i forumet
Novemberfnuggene 2023
Noen med erfaring? Gode som dårlige.
Med faste så tenker jeg 24t ++ og ikke bare den standard 8/16, 6/18 osv.

Keto?
Ikke lavkarbo (opptil 100g/karbs pr dag)
Men strigt.

Tenker selv å spise sunt/normalt med periodisk faste, men vet ikke om jeg tør hoppe på lengre faste nå i nesespray perioden, ei heller ved sprøytestart.
Og keto? Kjører normalt en blanding av keto/lavkarbo i ukedagene også sukkersjokk når helgen kommer :)

Når man ønsker å øke fertilitet er det ikke gunstig å faste mer enn 12-14 timer :) så jeg ville ha forsøkt rundt 14 timer med faste.
Angående streng keto eller ikke vet jeg ikke, men et jevnt blodsukker - som jo en del lavkarbo kosthold gir - er bra for fertiliteten.

Sliter generelt med mage-tarm problematikk, så går kontinuerlig på lavkarbo/keto. Jeg var i ketose da jeg ble gravid (ikke ivf), men måtte slutte med keto fra uke 5 pga kvalme.

Vet ikke hva som er best når det gjelder ivf/prøving, men man skal helst ikke spise lavkarbo eller faste når man blir gravid.

Du kan google selv og ellers gjøre det du synes er riktig for babyen i magen når den tiden kommer.

Edit: Etter en rask søk på Google https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29368448/
Denne artikkelen har ingenting med hva du spiser FØR du blir gravid. Lavkarbo stimulerer fertilitet, og er ikke negativt hvis du prøver å bli gravid. Greit nok at babyen trenger glukose/variert diett (og regelmessig foring/ikke faste) i svangerskapet, men det styrer som regel kroppen greit sjøl.

Denne artikkelen har ingenting med hva du spiser FØR du blir gravid. Lavkarbo stimulerer fertilitet, og er ikke negativt hvis du prøver å bli gravid. Greit nok at babyen trenger glukose/variert diett (og regelmessig foring/ikke faste) i svangerskapet, men det styrer som regel kroppen greit sjøl.
Har du kilder på at lavkalori stimulerer til fertilitet? Altså, er det faktisk bevist eller er det ett typisk "kjerringråd"?

Fant kjapt en systematisk oversiktsartikkel, som gjennomgikk 7 foregående artikler om nettopp lavkarbo og fertilitet. I 6 av 7 artikler fant de signifikant positiv økning av reproduktive hormoner, og økt fertilitet.
I alle artiklene fant de forbedring av mensensyklusen og ovulasjonsraten.
I 3 av 4 artikler hvor graviditet også ble studert, fant de økt sjans for graviditet.

Den er ganske lang, men du kan lese selv. «The effekt of low carbohydrate diets on fertility hormones and outcomes in overweight and obese women. A systematic review».

Fant kjapt en systematisk oversiktsartikkel, som gjennomgikk 7 foregående artikler om nettopp lavkarbo og fertilitet. I 6 av 7 artikler fant de signifikant positiv økning av reproduktive hormoner, og økt fertilitet.
I alle artiklene fant de forbedring av mensensyklusen og ovulasjonsraten.
I 3 av 4 artikler hvor graviditet også ble studert, fant de økt sjans for graviditet.

Den er ganske lang, men du kan lese selv. «The effekt of low carbohydrate diets on fertility hormones and outcomes in overweight and obese women. A systematic review».
Ser ut som det kun gjelder overvektige kvinner da.

Ser ut som det kun gjelder overvektige kvinner da.
Er jo gjerne overvektige kvinner som «har behov for keto» derfor mest forskning på dem selvsagt. Har også lest artikler hvor de forsket på kvinner med PCOS, både normal og overvektige, og lavkarbo hjalp da og.. Jeg var ikke overvektig før jeg ble gravid, men har vært overvektig tidligere. Grunnet div sykdommer mistet jeg mensturasjonen i over 2 år, kom tilbake bare 6 mnd før jeg ble gravid. Vi regnet med det skulle ta LANG tid før jeg ble gravid med så mye fertilitetsproblemer som jeg har hatt, men den satt på første forsøk. Jeg var i kontinuerlig ketose i ca 2 mnd før jeg ble gravid, så på meg er det veldig sannsynlig å ha hjulpet iallefall..

Back
Topp