IVF karusellen endelig startet!

En tråd i 'Dagbøker' startet av LizRachel, 7 Jan 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
Tags: Add Tags
  1. LizRachel Gift med forumet Assistert-jentene Febbisbebbis'18

Tusen hjertelig takk til hver og en som tar seg tid til å lese igjennom mitt sammensurium av tanker og følelser i denne prosessen!
    Vi er flere som er i samme båt, og det føles godt å ha andre å dele denne reisen sammen med, som kan relatere seg til følelseslivet og galskapen! Det er ikke like enkelt å snakke om dette til utenforstående som ikke har vært igjennom prøverør selv.

Litt om meg og hvorfor min samboer og jeg har endt opp der vi er nå.
    Vi har kjent hverandre lenge, men har bare vært kjærester i snart 4 år. Skulle så veldig gjerne ha kunnet skrudd tiden tilbake og sett hvilken fantastisk mann jeg har, tidligere i livet. Menmen, jeg er uansett takknemlig for at det ble oss to til slutt :Heartred

Jeg har fra midten av 20 årene mistenkt at det kunne bli vanskelig for meg å få barn, da jeg har hatt mye magevondt. Pga. dette fikk jeg i 2010 utført lapraskopi da de mistenkte endometriose.
    Legen fant ikke noe endometriose vev, og det ble konkludert med at jeg mest sannsynligvis lider av IBS.

I løpet av de årene vi har vært sammen har vi aldri benyttet noen form for prevensjon. Om jeg skulle bli gravid så ville vi takle det veldig fint, og om jeg ikke ble gravid så var det og helt ok. Vi hadde ikke noe hastverk. Aller først måtte vi jo få etablert oss skikkelig, med jobb, hus, bil og hund må tro! :whacky011
    Hadde jeg visst at vi måtte igang med ivf, ville jeg ha pushet enda mer på for å få med samboer. Nå føler jeg at tiden renner i fra oss :sad010

Vi har aldri vært "aktive" prøvere, dvs. jeg testet ikke for EL hver måned og stresset ikke med at vi skulle "ha" oss annenhver dag. Jeg tenkte ikke så mye over dette, da jeg har en veldig regelmessig syklus på 28 dager og kjente (kjenner) det godt hver eneste gang jeg får EL. Har gått på fertilitetsmonitor noen måneder for å verifisere dette - kroppen er det ikke noe i veien med.
    Når alt tilsynelatende var i orden, så skulle vi jo bli gravide tilslutt i henhold til statistikken? Ikke sant?
    Slik tenkte vi begge to, frem mot slutten av 2015, når alt var på plass - hus, bil og hund.
    Jeg bestilte time hos gynekolog, og fikk da beskjed om at samboer skulle levere sædprøve så ville vi bli satt opp til time ved Haugesund.
    Gitt vår alder, og at vi ikke hadde blitt gravide på de årene uten prevensjon, så var vi klare kandidater til å starte rett opp med ivf. :schoked025

Vi gikk inn i 2016 med ett fortsatt håp om å kunne bli gravide. Den gang ei.
    På sommeren bestilte jeg time hos Klinikk Hausken, slik at vi kunne komme enda ett steg nærmere en beslutning.
    Veldig greie folk, og ikke så mye nytt for min egen del. Samboer fikk sjokk, dette var helt nytt for ham og mye å fordøye.
    Vi er to om denne prosessen, og jeg måtte tillate meg selv å vente på at han skulle bli klar.
    Sommeren og høsten fløy forbi, det var en ekstremt travel tid på jobb, både for meg selv og mannen. Sett tilbake er jeg glad vi ventet, jeg kunne ikke ha jobbet 15 timer om dagen samtidig med ivf prosessen. Det hadde bare rett og slett ikke vært gjennomførbart.

Så nå er vi her i januar 2017. Nytt år, nye muligheter :happy093
    Syklusen er like stabil som alltid, så i dag fikk jeg satt første sprøyte! Veldig spent på hva som vil skje med kroppen fremover, om vi vil klare å bli gravide denne første runden.

TLDR; 33 år, aldri vært gravid. Ingen diagnose på hverken meg eller samboer. Vært uten noen form for prevensjon i snart 4 år. Starter med IVF januar 2017. YAY, endelig i gang!
    :smiley-bounce015

• Liker Liker x 2
  2. Avocado Forumet er livet Tilgangsansvarlig VIP Assistert-jentene Febbisbebbis'18 Snøfnuggene 2018

Velkommen hit og gratulerer med assistert dagbok :)
    Blir spennende å følge deg nå! Masse lykke til med disse spennende ukene :)

• Liker Liker x 1
  3. Poppi Forumet er livet Sensommerlykke 2017 Assistert-jentene Februarbarna 2020

Velkommen og gratulerer med dagbok! Håper veien ikke blir for lang, håper dere klarer det på første forsøk nå i januar. Lykke til!! [emoji173]

4. Lille91 Glad i forumet Høsthjerter 2017

Velkommen! Håper det klaffer på første forsøk :)

5. Andunge Glad i forumet

Velkommen til oss :D

6. VictoriaH Ventende August 2018 Assistert-jentene

Velkommen :)

7. LizRachel Gift med forumet Assistert-jentene Febbisbebbis'18

Tusen takk snille dere, godt å ha ett sted å dele med seg [emoji173]

Jeg håper virkelig at det klaffer nå på første forsøk, men synes også det er veldig skummelt å håpe for mye [emoji85]

Har foreløpig kun satt 1 sprøyte, neste skal settes nå senere i kveld. Synes allerede jeg har begynt å få småstikninger i eggstokkene. Er det normalt?

8. Andunge Glad i forumet

Jeg tror det tok noen dager før jeg merket noen bivirkninger. Men alle er forskjellig. Jeg husker det føltes som eggstokkene skvalpet og var veldig ømme, nesten som de var utenpå kroppen. Hvilke sprøyter tar du? Jeg måtte ta nesespray for å nedregulere mine egne hormoner og deretter ta sprøyter Menopur, såkalt lang protokoll :)

9. LizRachel Gift med forumet Assistert-jentene Febbisbebbis'18

Skvalpende eggstokker [emoji23][emoji23] det er akkurat slik det føles!!

Jeg tar gonal f nå, og skal starte med orgalutran neste onsdag. Jeg er på kort protokoll.
    Så utrolig glad for at jeg fikk tak i medisinene tidlig, før de gikk helt tom [emoji87] håper bare jeg har nok orgalutran.

• Liker Liker x 1
  10. Ananda Første møte med forumet

Har vært gjennom 2 runder med ivf, en i naturlig syklus som ikke festet seg og en med hormoner som nå har resultert i en graviditet. Kjente godt stikking i eggstokkene ved stimulering. Ellers ingen bivirkninger.
    Hadde som du et kort forløp. Sprøyter i 8 dager og så uttak. Har igjen en sprøyte med orgalutran. Så si fra hvis du trenger. Måtte reise land og strand rundt for å samle slike sprøyter før jul da det var utsolgt fra leverandør og de fleste apotek.

Masse lykke til!

• Liker Liker x 1
  11. LizRachel Gift med forumet Assistert-jentene Febbisbebbis'18

Så FANTASTISK at du har blitt gravid! [emoji7] så utrolig godt å høre at det er håp for oss alle [emoji4]

Og WhAOooo, du er jo bare helt super! Jeg er faktisk en stk orgalutran i manko i forhold til resepten min. Skulle ha 5, men fikk kun tak i 4. Som deg var jeg også innom flerfoldige apotek før jul, og fikk tak i den aller siste resten i hele fylket [emoji87] Sykepleieren trodde det skulle gå greit med kun 4, men jeg kjenner at jeg stresser litt. Hvor mange endte du opp med å ta på ditt forløp?
    Kan jeg kanskje kjøpe den ene din? Føles nesten ut som svartebørsen dette her [emoji23][emoji23]

• Liker Liker x 1
  12. LizRachel Gift med forumet Assistert-jentene Febbisbebbis'18

Sprøytedag nr. 3.

Har veldig lite murringer i eggstokkene. Dette har nok sammenheng med at jeg er på jobb, og i bevegelse og rett og slett ikke har tid til å kjenne etter :p Krysser fingrene for at resten av dagen og kvelden blir like fin.

Jeg har vært veldig frem og tilbake om jeg skulle fortelle sjefen min om denne prosessen eller ei.
    Etter hva jeg har lest, så kan enkelte bli dårlige etter uttak og måtte ha behov for en sykedag eller flere. Skulle så tilfelle skje med meg, så synes jeg personlig det er bedre at min overordnede vet hvorfor. Så jeg fortalte vedkommende i dag at jeg vil måtte ta en fridag neste uke (uttak), samt at jeg muligens kan bli sykemeldt etterpå.
    Det var godt å få fortalt dette, og det var godt at min sjef var støttende og positiv til begrunnelsen. 10kg lettere nå ja!! :cool05

13. Avocado Forumet er livet Tilgangsansvarlig VIP Assistert-jentene Febbisbebbis'18 Snøfnuggene 2018

Så bra du har en støttende sjef!
    Du får forresten som regel tre dagers sykemelding ifm uttak og innsett, så du behøver ikke ta deg fri for egen regning ;)

14. LillyBE Flørter med forumet

Gleder meg til å følge deg :) krysser det jeg har for at dere lykkes i første forsøk. Vi gjorde det :)

15. LizRachel Gift med forumet Assistert-jentene Febbisbebbis'18

Åh, takk for info, det var jeg ikke klar over! Hadde sett for meg å måte kave meg tilbake på jobb første dagen etterpå [emoji12] da kan jeg spare de feriedagene [emoji1]

16. LizRachel Gift med forumet Assistert-jentene Febbisbebbis'18

Tusen takk! [emoji1]
    Så utrolig godt å høre at det lykkes på første forsøk for dere [emoji173]
    Gir meg håp om at denne dagboken forhåpentligvis ikke blir altfor lang [emoji16]

17. ipoki Flørter med forumet

Veldig spennende lesning! Selv vært aktive prøvere siden april 2015, men vet at det er mannen som gjør det vanskelig. Starter også med ivf nå i januar, første sprøyte på onsdag :)

18. LizRachel Gift med forumet Assistert-jentene Febbisbebbis'18

Å så spennende! Blir det lang eller kort protokoll på dere?
    Håper og ber om at det går veien for oss alle sammen her inne [emoji173]

• Liker Liker x 1
  19. ipoki Flørter med forumet

Lang, så satser på uttak enten 20 eller 23 januar :)

• Liker Liker x 1
  20. LizRachel Gift med forumet Assistert-jentene Febbisbebbis'18

Så bra ut du fikk starte på lang protokoll, så slipper du stresset med å få tak i medisiner [emoji4]
    Hadde jeg fått valget hadde nok jeg også gått lang

Del denne siden