IVF/ICSI - offentlig eller privat?

A

Anonym1209

Guest
Hei,

Vi har fått vite at vi trenger hjelp til å bli gravide, de har forespeilet ICSI til oss pga dårlig sædkvalitet.

hva er deres erfaring offentlig vs privat? Det er lang ventetid her vi bor på offentlig (og vi fikk vite at vi kan risikere å bli avvist ved sykehus utenfor vår region), så vi vurderer sterkt privat. Ventetida offentlig er ca. 1 år. Hva er din erfaring med offentlig vs privat? Hva ville du valgt, og hvorfor?

Samlebånd og lite individuell oppfølging offentlig. Hadde 5 innsett på Riksen, der de samme medisinene ble brukt hver gang. Spurte om muligheten for å få støttemedisin, men det var blankt nei. Gikk privat når covid-19 stengte ned det offentlige i mars, på 3.innsett hos Hausken fikk vi endelig positiv test, og er nå 6+6❤️ Her får du god oppfølging og de prøver noe nytt om det ikke lykkes første gang. Du får støttemedisin.

Dette må selvsagt dere vurdere selv, det koster jo mye å gå privat. Men har dere råd til det, hadde jeg ikke tenkt meg om engang:)
Eneste jeg angrer på, er at vi ikke gikk privat før.
Men når det er sagt, så kan dere like så godt lykkes offentlig med standard medisinering:joyful: Lykke til!

Jeg er veldig fornøyd med offentlig, følte oss veldig ivaretatt. Hadde tatt offentlig igjen, og det koster så mye privat så hadde spart det til slutt. Vi har hatt 5 forsøk, og hadde vi gjort det privat hadde vi vært blakk nå. Men har dere råd så er det kortere ventetid kanskje.

Jeg er også veldig fornøyd med riksen. Ja, det er ikke alle som tar seg like god tid og er like imøtekommende men hovedinntrykket er bra. Jeg har også fått endret medisiner underveis, to ganger! Jeg synes riksen her inne får et ufortjent dårlig rykte.

Det er lengre ventetid der nå enn privat, og det må en jo vurdere om en orker. Men det er mye billigere og en kan få god oppfølging offentlig også.

Har prøvd både privat og offentlig, er MYE mer fornøyd med det offentlige (haugesund) :D
Privat følte jeg di satte inn bare for å gjøre det, selv om eggene ikke var av god kvalitet og mest sannsynlig ikke hadde overlevd lenger enn di 2 dagene di ventet:p fikk svake doser hormon(har MS noe som gjlr at jeg i utgangspunktet skal ha høyere doser), ikke fornøyd med det private på hausken. Så om vi ikke får en graviditet i det offentlige blir vi nok å prøve medicus

Gikk privat på Medicus Stavanger ifjor. Veldig fornøyd. Hadde tre ferskforsøk og innsett. De gjorde evaluering etter begge negative forsøkene og endret doser og medisin. Ble gravid på tredje forsøket. Forholdt oss til de samme personene hele tiden og var på fornavn med dem, noe som ga enorm trygghet for meg. Kort ventetid også. Hadde oppstart 1-2 mnd etter utredning og 3 forsøk på 6 mnd. Hjalp oss med å trikse til syklus slik vi fikk tilrettelagt ifht ferier som ødela. Mannlig faktor her også, dermed icsi. Lille krabaten er snart 8 mnd gammel.
Hadde vi søkt offentlig vil jeg tro vi enda hadde vært i prøvekarusellen.

Takk for mange gode innspill Syns det er vanskelig å skulle vente så lenge, har mest lyst til å bare komme i gang. Men er så klart mye penger.

Vi bor i Bergen, så er Haukeland vi går til offentlig i så fall. Noen som har erfaring med de? Evt hvilke private klinikker som er bra? Vi har vært til utredning på Hausken.

TS

Gikk på Spiren pga ønsket fortgang. jeg var allerede 38, så vi ville ikke vente mer enn nødvendig. Hadde allerede prøvd i over 1,5 år på søsken. Fikk starte med det samme der, det kom nesten litt brått på! :hilarious: Jeg var også noen kg over grensa til St.Olavs, så vi hadde måttet vente til jeg var under uansett kø.
Veldig fornøyd med Spiren altså!

Back
Topp