Ivf, håp, erfaringer, dårlige dager og håp❤️

Førsteprøvebaby❤️

Flørter med forumet
Hei. Jeg skal snart til utrednings samtale neste uke det er jo et steg i riktig retning. Nok en syklus som ikke gikk her. Nedturen var stor denne gangen. Hvordan takler dere nedturen hver måned? :smiley-ashamed008 Jeg er helt utslitt av dette, føler meg dum når jeg sier det «høyt» men. Er det noen som vet hvor langt tid det tar fra man har time med lege på fertilitetsklinikken og man begynner med hormoner og skal ta ut å sette inn egg? Hehe helt ny på dette så prøvd å lese meg litt opp. Alle prøver hos gynekolog blodprøver/ultralyd er ferdige. Trenger vel bare noen vaksiner (kikhoste, influensa og stivkrampe) før man blir gravid? Jeg fikk jo litt sjokk, men hadde ikke nok antistoff mot rødehunner når de tok blodprøver hos gynekologen min. Må sikkert ta den før man starter også, da måtte man visst vente 4 uker før man kunne bli gravid:smiley-ashamed005. Skal prate med de i neste uke så da vet vi vel mer da, hva vi må ta for denne «reisen». Er det lov å si at man gruer seg litt for hele ivf opplegget? Ble syk i tilegg i går til å få mensen så ingen god start på min uke. Men sånn er livet. Dette ble et langt innlegg mens jeg knasker Paracet for både syk og vonde mensen kramper kropp :laughing001:nailbiting: Avslutter jeg å si, tusen takk på forhånd om du ønsker og dele erfaringer, dårlige dager, håp og glede altså alt av følelser er lov:Heartbigred
 
Vi er i gang med andre runde stimulering nå. Jeg trengte ingen vaksiner før oppstart, så vet ikke hvorfor du trenger det?

VI begynnte uka etter oppstartsamtale første gangen. Men det kommer jo an på syklusen din og om de vil ha deg på lang eller kort protokoll. Stort sett så kjører de igang ila 4 uker etter første samtale.

Jeg gruet meg også veldig for dette, men det har gått ganske fint, tross at vi ikke har fått noe å sette inn enda :)
 
Vi er i gang med andre runde stimulering nå. Jeg trengte ingen vaksiner før oppstart, så vet ikke hvorfor du trenger det?

VI begynnte uka etter oppstartsamtale første gangen. Men det kommer jo an på syklusen din og om de vil ha deg på lang eller kort protokoll. Stort sett så kjører de igang ila 4 uker etter første samtale.

Jeg gruet meg også veldig for dette, men det har gått ganske fint, tross at vi ikke har fått noe å sette inn enda :)
Så kjekt å høre at det har gått fint❤️ Hva vil si stimulering? Er det hormoner sprøyter? Du har ikke hatt egguttak enda? :smiley-ashamed008 Jeg fikk mensen i dag, så har vi time om 1 uke. Så da blir det ikke sikkert før neste syklus igjen da evt, kan jo håpe det skjer fort som deg :Heartbigred
 
Så kjekt å høre at det har gått fint❤️ Hva vil si stimulering? Er det hormoner sprøyter? Du har ikke hatt egguttak enda? :smiley-ashamed008 Jeg fikk mensen i dag, så har vi time om 1 uke. Så da blir det ikke sikkert før neste syklus igjen da evt, kan jo håpe det skjer fort som deg :Heartbigred

Kort protokoll: stimulering i rundt 12 dager (hormonsprøyter) ovitrelle 36 timer før egguttak. Deretter er det cyclogest vagitorier (som regel) som progesterontilskudd frem til pos/neg gtest. Innsett varierer litt fra sted til sted. Man kan sette inn 2 dagers, 3/4 dagers eller 5 dagerst blastocyst (da har eggene blitt befruktet og delt seg rett i 5 dager, her er det vanlig med litt frafall).

Lang protokoll innebærer samme opplegg, men da går man på en nesespray som hemmer kjønnshormoner i en tid først.

Jeg hadde egguttak forrige runde som var første. Fikk desverre bare ut 2 egg og bare 1 var modent. Det ble befruktet, men delte seg feil og stoppet utviklingen på dag 2. Så da ble det desverre ikke noe å sette inn sist.

Det "fine" med det er jo at for at det skal tellessom et av de 3 forsøkene man fårdekt av staten -så må de ta ut OG sette inn. Så vi har enda 3 forsøk igjen :)
 
Vet du hva som bestemmer/avgjør om man får lang protokoll eller kort protokoll? Tusen takk for info, lært masse nytt jeg nå :Heartbigred Så bra dere har 3 forsøk igjen, håper dere lykkes denne gangen og slipper flere runder :):Heartbigred Er hormonene du går på mye for kroppen eller merker du noe til det?
 
Vet du hva som bestemmer/avgjør om man får lang protokoll eller kort protokoll? Tusen takk for info, lært masse nytt jeg nå :Heartbigred Så bra dere har 3 forsøk igjen, håper dere lykkes denne gangen og slipper flere runder :):Heartbigred Er hormonene du går på mye for kroppen eller merker du noe til det?
Jeg tror at kort/lang protokoll bestemmes utifra hvordan syklusen din er. Om den er regelmessig, om du har eggløsning, osv.. tror jeg. :)
Man blir ofte påvirket av hormonene i større eller mindre grad, dessverre. Men det er helt overkommelig. Lykke ti!!!
 
Vet du hva som bestemmer/avgjør om man får lang protokoll eller kort protokoll? Tusen takk for info, lært masse nytt jeg nå :Heartbigred Så bra dere har 3 forsøk igjen, håper dere lykkes denne gangen og slipper flere runder :):Heartbigred Er hormonene du går på mye for kroppen eller merker du noe til det?
Jeg har 28 dagers syklus og hadde kort første gang og lang nå. Usikker på hvorfor da syklusen er fin og regelmessig, men tror det var får å resette systemet litt og få flere egg.

Jeg går på nesten maxdose (350 meriofert + fyremadel) (og nå 300 bemfola og 100 menopur +synerla) i tillegg reagerer jeg på hormoner (har aldri kunnet bruke ppiller og var helt slått ut hele graviditeten med førstemann) -så jeg kjenner det greit :)

Men godt mulig du både blir satt på lavere dose og tåler det bedre!

Jeg har amh på 5. Så her er det maxdose for å drive frem mest mulig egg -men selv da får jeg bare 2-3 follikler som er gode nok.
 
Vet du hva som bestemmer/avgjør om man får lang protokoll eller kort protokoll? Tusen takk for info, lært masse nytt jeg nå :Heartbigred Så bra dere har 3 forsøk igjen, håper dere lykkes denne gangen og slipper flere runder :):Heartbigred Er hormonene du går på mye for kroppen eller merker du noe til det?
Jeg hadde kort protokoll på første forsøk, og ble ikke gravid. Lang protokoll på andre forsøk. Har regelmessig syklus, men de sa at de håpet på jevnere vekst og bedre kvalitet på eggene når de valgte lang protokoll. Foruten at det var litt seigt å bruke medisiner over lengre tid, var det ikke noe verre med lang protokoll, og nå er jeg gravid og har mange på frys :D
 
Jeg hadde kort protokoll på første forsøk, og ble ikke gravid. Lang protokoll på andre forsøk. Har regelmessig syklus, men de sa at de håpet på jevnere vekst og bedre kvalitet på eggene når de valgte lang protokoll. Foruten at det var litt seigt å bruke medisiner over lengre tid, var det ikke noe verre med lang protokoll, og nå er jeg gravid og har mange på frys :D
Gratulerer så mye, herlig at du ble gravid på 2 forsøk ❤️ Da er det klinikken som velger hva som er best. Jeg har i alle fall regelmessig sykluser og eggløsninger hver måned, dag 13-14 eggløsning og syklus på 27-29 dager ca. Får det som regel på dag 28. Er veldig spent på timen til uken ❤️
 
Jeg har 28 dagers syklus og hadde kort første gang og lang nå. Usikker på hvorfor da syklusen er fin og regelmessig, men tror det var får å resette systemet litt og få flere egg.

Jeg går på nesten maxdose (350 meriofert + fyremadel) (og nå 300 bemfola og 100 menopur +synerla) i tillegg reagerer jeg på hormoner (har aldri kunnet bruke ppiller og var helt slått ut hele graviditeten med førstemann) -så jeg kjenner det greit :)

Men godt mulig du både blir satt på lavere dose og tåler det bedre!

Jeg har amh på 5. Så her er det maxdose for å drive frem mest mulig egg -men selv da får jeg bare 2-3 follikler som er gode nok.
Spennende håper du blir gravid denne gangen ❤️ Ja er spent på hva de velger på meg lang eller kort, uansett så gjør jeg det de anbefaler :smiley-ashamed008 Er det vondt når de tar ut eggene? Får vel noe å roe nervene på:woot:
 
Spennende håper du blir gravid denne gangen ❤️ Ja er spent på hva de velger på meg lang eller kort, uansett så gjør jeg det de anbefaler :smiley-ashamed008 Er det vondt når de tar ut eggene? Får vel noe å roe nervene på:woot:

Nå hadde jo ikke jeg mange folikkeler å tømme -så får man mange egg evt er overstimulert så er vel kanskje saken en annen, men jeg fikk vel 1 g paraget 500 mg panodil og 1g fanalgin + en vival -da var alt heeeeeelt greit.

Følte meg såpass godt smertestilt -at nå som jeg vet hva jeg går til -så trenger jeg ikke vivalen på neste uttak :)

Det er jo en merkelig prosess dette-og oppleves ganske ulikt for folk. Jeg har vært fullt sykemeldt under forsøkene -og det er jeg veldig glad for. Men ikke alle har behov for det.
 
Back
Topp