Ivf grunnleggende

Mamma Ma

Flørter med forumet
Hei, jeg skal nå i gang med IVF på Hausken i Bergen. Kan lite om det, har ingen rundt meg som har gått gjennom dette. Hvordan foregår IVF? Hva bør jeg tenke på, tips og triks?
Vil gjerne høre erfaringer.
Er uttak veldig vondt? Noe lurt å tenke på her?
På forhånd takk til alle som tar seg tid å svare :Heartred

Hei! Velkommen hit og så spennende at dere skal i gang med IVF!

IVF gjøres enten med kort eller lang protokoll. Ved kort protokoll begynner du å sette sprøyter på deg selv i starten av en menstruasjonssyklus. Disse sprøytene gjør at det modnes mange egg i eggstokkene (vanligvis modnes jo bare ett hver måned). Fra dag 5 ca setter du i tillegg en sprøyte som skal hindre kroppen i å få eggløsning for tidlig. Underveis blir du fulgt opp med jevnlige kontroller på klinikken, slik at de følger med på hvordan du responderer på behandlingen og evt kan tilpasse medisindoser. Når eggene har nådd en viss størrelse er det tid for å hente dem ut. Dette skjer ofte rundt dag 15, men varierer fra person til person og gang til gang. Da setter du en egen eggløsningssprøyte.

Mitt inntrykk er at de fleste synes egguttak er relativt smertefritt og uproblematisk. Noen synes det er vondt og ubehagelig. Det er uansett ganske fort gjort, og man får både lokalbedøvelse og andre smertestillende. Hvis du er nervøs så anbefaler jeg å snakke med klinikken :) Selv har jeg syntes at det har vært veldig ekkelt, bare fordi jeg synes det er så skummelt å få en lang nål opp i tissen, men jeg har fått litt ekstra beroligende intravenøst og så har det gått kjempebra!

Samme dag som du har egguttaket avgir mannen en sædprøve, og så prøver de på klinikken å få dette til å bli embryoer som kan settes tilbake, vanligvis 3-5 dager etter.

Lang protokoll er det samme som kort protokoll, bare at her har du en periode før du setter i gang med sprøyter der du går på en nesespray som setter kroppen i en kunstig overgangsalder. Om man velger det ene eller det andre handler litt om klinikkens policy og litt om hva som er grunnen til at man får behandling. Jeg har inntrykk av at kort protokoll er mer og mer brukt. Det er ikke så vanlig å få noe særlig bivirkninger av sprøytene, men en del kan oppleve hodepine og svettetokter ++ av nesesprayen.

Når det gjelder tips og triks er mitt beste råd at du lever mest mulig som vanlig! :) Det er lite du trenger å ta hensyn til mens du holder på med sprøytene, bare kjenn på kroppen. Spør evt på klinikken eller her hvis det er noe spesielt du lurer på!

Dette var litt fritt etter hukommelsen, andre kan sikkert supplere og rette hvis jeg har skrevet noe feil :)

Jo, og et tips til er å bli med i en av måneds-trådene her inne. Det pleier å være en tråd for hver måned derfolk som er i gang med behandling kan dele spørsmål og erfaringer, sorger og gleder underveis, og det er kjempegodt å ha det fellesskapet! ❤️

Back
Topp