IVF eller prøve selv?

Isond

Elsker forumet
Jeg har tenkt om IVF er noe å prøve eller ikke, men er helt blank og lurer på hvem som burde gå den veien, hvilke kriterier som ligger til grunn.

Jeg er 41 og har to barn fra tidligere (12 og 14 år), og prøver på et tredje barn med ny mann.

Blitt gravid to ganger dette året. Første gang i januar, men avbrøt svangerskapet i uke 12 pga alvorlig misdannelse.
Ble gravid igjen tidlig i juni, men mistet i uke 8 i en uforklarlig spontanabort med mange og store blødninger over to uker.

Fikk ikke tilbake mens før slutten av september. Har altså hatt to hele sykluser siden SA i juli, på 27 og 28 dager, men altså ikke blitt gravid igjen.

Tok blodprøver for å måle amh etc i november i fjor, da var amh på 5 og fikk beskjed om at alle andre verdier var normale/gode. Tok ny blodprøve i september i år, med gode verdier også da. Gynekolog så fem eggposer i ene eggstokk og fire i den andre.

Fikk beskjed om at det ikke er noe som tilsier at jeg ikke kan bli gravid igjen. Men, alderen er imot meg og jeg kjenner på panikk over at dette kanskje ikke går - og med tanke på at det har gått så galt to ganger allerede i år.

Dere som prøver IVF, er min bakgrunn/situasjon slik at IVF kanskje er min beste/eneste mulighet til å lykkes? Eller burde vi fortsette å prøve selv?

Hvilke kriterier bør være tilstede for å gå for IVF, hva gjorde at dere gikk den veien? Hvor store er sjansene for å lykkes med IVF vs å prøve selv når man er 41?

Jeg har tenkt om IVF er noe å prøve eller ikke, men er helt blank og lurer på hvem som burde gå den veien, hvilke kriterier som ligger til grunn.

Jeg er 41 og har to barn fra tidligere (12 og 14 år), og prøver på et tredje barn med ny mann.

Blitt gravid to ganger dette året. Første gang i januar, men avbrøt svangerskapet i uke 12 pga alvorlig misdannelse.
Ble gravid igjen tidlig i juni, men mistet i uke 8 i en uforklarlig spontanabort med mange og store blødninger over to uker.

Fikk ikke tilbake mens før slutten av september. Har altså hatt to hele sykluser siden SA i juli, på 27 og 28 dager, men altså ikke blitt gravid igjen.

Tok blodprøver for å måle amh etc i november i fjor, da var amh på 5 og fikk beskjed om at alle andre verdier var normale/gode. Tok ny blodprøve i september i år, med gode verdier også da. Gynekolog så fem eggposer i ene eggstokk og fire i den andre.

Fikk beskjed om at det ikke er noe som tilsier at jeg ikke kan bli gravid igjen. Men, alderen er imot meg og jeg kjenner på panikk over at dette kanskje ikke går - og med tanke på at det har gått så galt to ganger allerede i år.

Dere som prøver IVF, er min bakgrunn/situasjon slik at IVF kanskje er min beste/eneste mulighet til å lykkes? Eller burde vi fortsette å prøve selv?

Hvilke kriterier bør være tilstede for å gå for IVF, hva gjorde at dere gikk den veien? Hvor store er sjansene for å lykkes med IVF vs å prøve selv når man er 41?
Da jeg var 40 hadde jeg ni follikler til høsting, litt som deg. Ved 45 år hadde jeg tre stk.
Ingen tvil om hva jeg ville ha gjort, og jeg ville ikke ha ventet.

Men jeg vet jo hva det går ut på etter 4 uttak totalt over flere år, så da er det lettere å påstå dette.
Fordelen er bl.a at du går ut flere egg på et tidligere tidspunkt og at de kan kassere befruktede egg som de mener ikke har potensialet til å bli baby, mens de dyrker frem embryo til innsetting de mener HAR potensialet. I mellom innsettinger kan man jo også prøve selv slik vi gjorde.

Vegen kan bli tøff når man er over 40 uansett om man gjør det naturlig eller ved ivf, men vil vel si at ivf er nokså tøft psykisk, selv om jeg samtidig alltid også har følt på en større sjans for barn.

Da jeg var 40 hadde jeg ni follikler til høsting, litt som deg. Ved 45 år hadde jeg tre stk.
Ingen tvil om hva jeg ville ha gjort, og jeg ville ikke ha ventet.

Men jeg vet jo hva det går ut på etter 4 uttak totalt over flere år, så da er det lettere å påstå dette.
Fordelen er bl.a at du går ut flere egg på et tidligere tidspunkt og at de kan kassere befruktede egg som de mener ikke har potensialet til å bli baby, mens de dyrker frem embryo til innsetting de mener HAR potensialet. I mellom innsettinger kan man jo også prøve selv slik vi gjorde.

Vegen kan bli tøff når man er over 40 uansett om man gjør det naturlig eller ved ivf, men vil vel si at ivf er nokså tøft psykisk, selv om jeg samtidig alltid også har følt på en større sjans for barn.
Ja, tviler ikke på at IVF er tøft, både psykisk og fysisk.

Jeg skulle ønske noen visste mer konkret om hvor mye større sjansen for vellykket graviditet er ved IVF kontra å prøve selv. Om det f.eks. er 9% sjanse når vi prøver selv, og så kanskje 11% ve IVF, så vil jeg si at det ikke er noe poeng i å prøve. Men om det f.eks. er en 25-30% sjanse ved å prøve IVF, vil det jo være noe helt annet.

Men, du ble naturlig/spontant gravid denne gangen? Eller husker jeg feil, og du brukte IVF også denne gangen når du ble gravid?

Nedgangen fra ni til tre follikler var stor! Skremmende. Men supert at du er blitt gravid likevel.

Jeg skulle ønske noen visste mer konkret om hvor mye større sjansen for vellykket graviditet er ved IVF kontra å prøve selv. Om det f.eks. er 9% sjanse når vi prøver selv, og så kanskje 11% ve IVF, så vil jeg si at det ikke er noe poeng i å prøve. Men om det f.eks. er en 25-30% sjanse ved å prøve IVF, vil det jo være noe helt annet.
Vi har jo snakket litt allerede, men jeg tror denne sannsynlighetsregningen er individuell. Det er forskjellig hvordan en responderer på medisinene, hvor mange egg man får ut, hvor mange av dem som blir befruktet, hvor mange som overlever til dag 5.
Men som Minisjansen sier, hvis du har 6 follikler, så vil kroppen din satse på det ene egget i en gitt syklus mens egg 2, 3, 4, 5 og 6 forkastes. Med IVF får du sjekket potensialet til alle 6.

Jeg gikk fra 11 follikler da jeg var 40 til 6 ved 42-43.

Vi har jo snakket litt allerede, men jeg tror denne sannsynlighetsregningen er individuell. Det er forskjellig hvordan en responderer på medisinene, hvor mange egg man får ut, hvor mange av dem som blir befruktet, hvor mange som overlever til dag 5.
Men som Minisjansen sier, hvis du har 6 follikler, så vil kroppen din satse på det ene egget i en gitt syklus mens egg 2, 3, 4, 5 og 6 forkastes. Med IVF får du sjekket potensialet til alle 6.

Jeg gikk fra 11 follikler da jeg var 40 til 6 ved 42-43.
Jeg har lest at eggstokkene velger ut et tilfeldig egg hver syklus, og at det derfor, som du skriver indirekte, kan være et dårlig egg som modnes ofte, og sjeldent et godt egg.
Det jeg lurer på, er om de som lett blir gravide har eggstokker som oftere av en eller annen grunn velger ut egg av god kvalitet? Er det her FSH-verdien kommer inn? Om en kvinne har en god FSH-verdi, sier ikke det noe om eggstokkfunksjon, og at eggstokker som fungerer bra oftere velger gode egg? Eller er jeg helt på jordet nå?
Har og lest at kvinner med en FSH-verdi over et visst nivå ikke får IVF-behandling, stemmer det? Slik at FSH sier noe om eggkvalitet også?

Jeg har normal FSH-verdi har jeg fått beskjed om. Men ja, antall folliker (AMH) er og viktig. Jeg hadde 9 folliker i september.

Har mannen sjekket seg?
Føler fokuset ofte ligger på kvinnen, mens mannlig årsak raskt blir sett litt forbi.

Vi valgte å gå for ICSI uten å prøve selv først ved første barn. De sa det var ikke umulig å klare selv, men vi ville ikke ta sjansen på å bruke flere år.
Hva som er best mtp alder kan jeg ikke si noe om, ettersom vi var 25-26 år da.

Har mannen sjekket seg?
Føler fokuset ofte ligger på kvinnen, mens mannlig årsak raskt blir sett litt forbi.

Vi valgte å gå for ICSI uten å prøve selv først ved første barn. De sa det var ikke umulig å klare selv, men vi ville ikke ta sjansen på å bruke flere år.
Hva som er best mtp alder kan jeg ikke si noe om, ettersom vi var 25-26 år da.
Han har ikke sjekket seg. Men har blitt gravid to ganger dette året, med samme mann. Så tenker at det er min alder og eggkvalitet som spiller inn her dessverre.

Hva gjorde at dere gikk for ICSI?

Han har ikke sjekket seg. Men har blitt gravid to ganger dette året, med samme mann. Så tenker at det er min alder og eggkvalitet som spiller inn her dessverre.

Hva gjorde at dere gikk for ICSI?

Hvis din eggkvalitet kan være dårlig og føre til aborter, er samme mulighet for sædcellene også der. Ville fått han til å sjekke seg jeg, bare for å være sikker.

Vi gikk for ICSI for det var det klinikken anbefalte. Han valgte spontant å sjekke seg. Da fant de lavt antall og mange dårlige svømmere. Kvaliteten på de få var god slik jeg forsto det. Men sjansen for å klare det selv var allikevel lav.

Nå har jeg lange sykluser og sliter med å finne eggløsningene mine, så mulig det er faktorer hos meg som gjør at det er like greit at vi gikk til klinikk.
Gikk privat og har ikke testet offentlig tilbud.

Hei @Isond, ville gjerne dela litt perspektiv etter mi lange reise mot å få barn nr. 2. Eg og mannen blei gravide på vanleg måte med dottera vår som er fødd i 2016 då eg var 35 år. Begynte å prøva på nr. 2 i 2018 då eg var 37 år og tenkte at det skulle klaffa iallfall innan eitt år. Etter åtte mnd uten klaff tok me fertilitetssjekk hos Hausken og fekk då beskjed om at min AMH var på 7 og at dei anbefalte oss å prøva litt til sidan me hadde eit barn frå før av. Dei trudde me skulle få det til på eiga hand. Ingenting skjedde og etter eit par månader til tok me kontakt med Hausken igjen og begynte då med inseminasjonar. Gjorde tre inseminasjonar uten klaff, før me gjekk over på IVF. Det viste seg å bli ei tøff reise… Det var vanskeleg å stimulera meg, så eg fekk veldig få egg ut. Men eg fekk jo likevel fleire egg ut enn ved prøving heime! Var til slutt gjennom tre IVF-forsøk hos Hausken der eg til saman fekk ut 9 egg. Blei gravid på siste forsøk, men mista i veke 8 i Missed Abortion, sannsynlegvis pga feil ved embryoet som jo er vanlegare med høgare alder. Utruleg tøft! På dette tidspunktet hadde eg blitt 39 år og me valgte å gå vidare med IVF i utlandet hos OLGA Fertility Clinic i St. Petersburg som er verdensledande på feltet. Her fekk me tilbud om garantipakke med eigne egg, ikkje alle som får det - det kjem an på den enkelte sine forutsetningar. Min AMH hadde då gått ned til 4. Garantipakka innebar levandefødt baby eller alle pengane tilbake i løpet av 4 IVF-forsøk med PGTA, gentesting av embryoet før innsett. Fekk kun ut tre egg på første egguttak, men det eine egget blei befrukta og utvikla seg til ein perfekt blastocyst som også klarte gentesten og som no er ein 5 mnd gammal baby som ligg ved sida av meg i senga! ❤️ Eg trur aldri me hadde klart det på eiga hand…

OLGA er svært dyktige på sitt felt og dei seier at når det går galt i ein graviditet, er det på grunn av embryoet i 80% av tilfella og pga forhold i livmor og andre ting hos mor i 20% av tilfella. Dei legg også vekt på at med aukande alder hos mor, aukar også sjansen for kromosomfeil hos embryoet betraktelig. For kvinner som er 35-37 år vil 46% av embryoa ha eit normalt antal kromosom, ved 41-42 år er dette talet 19% og ved 43 års alder kun 13%. Det blir altså veldig mykje lenger mellom gullegga jo eldre ein blir, som du sjølvsagt er klar over. Fordelen med IVF er jo då at du får henta ut fleire egg samtidig og med det får du mange fleire sjansar enn du ellers ville ha hatt. Du får også mykje informasjon om embryokvalitet osv, som du ikkje får ved vanleg prøving.

Det ideelle ville vera å anbefala deg IVF med PGTA pga alder, men gentesting av embryo er jo dessverre ikkje lov i Norge enno, då må ein til utlandet.

Basert på alt eg no kan om fertilitet, så anbefaler eg å prøva kun kort tid til på eiga hand før de tar kontakt med privat IVF-klinikk - om de verkeleg ønskjer eit barn til og om de har pengar til det sjølvsagt. Økonomi er jo ein viktig faktor også, IVF er veldig dyrt i det private.

Kanskje bli einige om å prøva max eit par mnd til på eiga hand og så kontakta klinikk? Og ein fertilitetssjekk saman som par er uansett lurt å gjera så fort som mogleg.

Masse lykke til!! Håpar det blir full klaff med barn nr. 3 snart! ❤️

Vi har vært på Hausken klinikk i dag, der telte gyn 2 på ene siden og 5 på andre, jeg er 40 år. Har eggløsning regelmessig hver måned. Mannen har gode svømmere. Gyn gav oss en prosentsjanse på 20-25% på å klare å bli gravid med ivf. Sjansen for å få en vellykket graviditet på egenhånd er jo mye lavere. Men ivf veien er lang og kostbar både økonomisk og psykisk. Jeg vet ikke hva vi velger å gjøre. En del av meg sier at vi er nødt til å bare hive oss i det og prøve ivf, mens en annen del sier at sjansen er for liten til å lykkes. Mannen er negativ og mener alt taler mot at vi vil klare det.

Vi har vært på Hausken klinikk i dag, der telte gyn 2 på ene siden og 5 på andre, jeg er 40 år. Har eggløsning regelmessig hver måned. Mannen har gode svømmere. Gyn gav oss en prosentsjanse på 20-25% på å klare å bli gravid med ivf. Sjansen for å få en vellykket graviditet på egenhånd er jo mye lavere. Men ivf veien er lang og kostbar både økonomisk og psykisk. Jeg vet ikke hva vi velger å gjøre. En del av meg sier at vi er nødt til å bare hive oss i det og prøve ivf, mens en annen del sier at sjansen er for liten til å lykkes. Mannen er negativ og mener alt taler mot at vi vil klare det.
Har de råd til det økonomisk og ønsket er stort, ville eg ha køyrt på med IVF!! For min del har det iallfall vore viktig å vita at me prøvde alt for å få eit barn til, sjølv om prosessen har vore knalltøff. Det var jo så verdt det til slutt når lillesøster kom!! ❤️❤️ Dessuten er jo også eggdonasjon eit alternativ om det ikkje går med eigne egg, som har veldig høg suksessrate uansett alder, men det blir jo fleire steg fram og kjem jo an på både økonomi og om ein er psykisk klar for det. Masse lykke til!! ❤️

Back
Topp