IVF eller inseminering?

frøken

Glad i forumet
Hei!
Vi har akkurat fått vite at vi må ha hjelp til å bli gravide. Legen jeg var hos snakket om prøverør, og at vi hadde gode sjanser for å lykkes. Det er min mann som har problemer med kvaliteten, alt ser bra ut hos meg. Han sa også at min mann har god nok sæd til å bruke hans. Det jeg lurer på, er om det er vanlig å gå rett på prøverør uten å prøve inseminering først? Det virket liksom som om det var prøverør han snakket om, og ikke en inseminering. Det var også prøverør det sto om i brosjyren jeg fikk. Og koster begge deler like mye? Håper at noen kan svare meg på dette!
 
Hei!
Jeg skal gjennom ICSI nå snart (man befrukter egget ved at de setter sædcelle inn ved en nål) og det er pga nedsatt kvalitet hos han.
 
Jeg er litt usikker på om de gjør AIH (innsem) ved nedsatt kvalitet. Jeg vil tro at man nesten er like langt om man har dårlig kvalitet, om det blir gjort innsem.
 
Innsem er ikke så dyrt tror jeg som IVF / ICSI.  Dette koster tot 18000 kr (3 forsøk), det er medisinene som koster en formue og man får refundert alt over 15000kr. Egenand på behandl koster 3000kr.
 
Her kan du titte litt....
http://www.sthf.no/NormalArticle____1861.aspx
 
Lykke til[:)]
 
Betyr det at dere gikk rett på ISCI? Altså uten å prøve noe annet først(utenom sex, da)?
 
Vi gikk rett på ICSI uten å prøve annet først.
Det var fordi mannens sædkvalitet var såpass dårlig at det ikke var vits i noe annet.
 
Jeg har heller ikke hørt at de prøver inseminasjon når det er sædkvaliteten som er problemet.
Ved AIH er det dårligere resultater enn ved IVF/ICSI, men det er mye mindre slitsomt for kroppen å gjennomgå. Det er ikke uvanlig å ha 3-5 AIH forsøk før man gir deg og går videre til IVF/ICSI. Men det er dere som bestemmer om dere vil ha AIH først eller gå rett på ICSI. (så sant det er nok sædceller til å gjennomføre AIH)

Det er litt forskjellig på prisene fra sykehus til sykehus, men jeg tror AIH ligger på ca 2000 kr pr forsøk i tillegg til hormoner hvis du trenger det.  (men jeg er ikke sikker på prisen)
 
ORIGINAL: beetle

Vi gikk rett på ICSI uten å prøve annet først.
Det var fordi mannens sædkvalitet var såpass dårlig at det ikke var vits i noe annet.

 
Sånn var det i vårt tilfelle også.
 
ORIGINAL: Sarah78

Hei!
Jeg skal gjennom ICSI nå snart (man befrukter egget ved at de setter sædcelle inn ved en nål) og det er pga nedsatt kvalitet hos han.

Jeg er litt usikker på om de gjør AIH (innsem) ved nedsatt kvalitet. Jeg vil tro at man nesten er like langt om man har dårlig kvalitet, om det blir gjort innsem.

Innsem er ikke så dyrt tror jeg som IVF / ICSI.  Dette koster tot 18000 kr (3 forsøk), det er medisinene som koster en formue og man får refundert alt over 15000kr. Egenand på behandl koster 3000kr.

Her kan du titte litt....
http://www.sthf.no/NormalArticle____1861.aspx

Lykke til[:)]

Husk at 3 forsøk er 3 uttak, ikke 3 innsettinger! De fleste vet ikke det. Vi ble ikke opplyst om det, men fikk høre det av andre som har vært gjennom det før oss [;)]
 
ORIGINAL: Nøste77

ORIGINAL: Sarah78

Hei!
Jeg skal gjennom ICSI nå snart (man befrukter egget ved at de setter sædcelle inn ved en nål) og det er pga nedsatt kvalitet hos han.

Jeg er litt usikker på om de gjør AIH (innsem) ved nedsatt kvalitet. Jeg vil tro at man nesten er like langt om man har dårlig kvalitet, om det blir gjort innsem.

Innsem er ikke så dyrt tror jeg som IVF / ICSI.  Dette koster tot 18000 kr (3 forsøk), det er medisinene som koster en formue og man får refundert alt over 15000kr. Egenand på behandl koster 3000kr.

Her kan du titte litt....
http://www.sthf.no/NormalArticle____1861.aspx

Lykke til[:)]

Husk at 3 forsøk er 3 uttak, ikke 3 innsettinger! De fleste vet ikke det. Vi ble ikke opplyst om det, men fikk høre det av andre som har vært gjennom det før oss [;)]

Betyr det at en kan få flere innsettinger hvis en får befruktet flere egg? 
 
ORIGINAL: frøken

ORIGINAL: Nøste77

ORIGINAL: Sarah78

Hei!
Jeg skal gjennom ICSI nå snart (man befrukter egget ved at de setter sædcelle inn ved en nål) og det er pga nedsatt kvalitet hos han.

Jeg er litt usikker på om de gjør AIH (innsem) ved nedsatt kvalitet. Jeg vil tro at man nesten er like langt om man har dårlig kvalitet, om det blir gjort innsem.

Innsem er ikke så dyrt tror jeg som IVF / ICSI.  Dette koster tot 18000 kr (3 forsøk), det er medisinene som koster en formue og man får refundert alt over 15000kr. Egenand på behandl koster 3000kr.

Her kan du titte litt....
http://www.sthf.no/NormalArticle____1861.aspx

Lykke til[:)]

Husk at 3 forsøk er 3 uttak, ikke 3 innsettinger! De fleste vet ikke det. Vi ble ikke opplyst om det, men fikk høre det av andre som har vært gjennom det før oss [;)]

Betyr det at en kan få flere innsettinger hvis en får befruktet flere egg? 

 
Ja de fryser ned de befruktede eggene med god kvalitet. Jeg har allerede hatt et fryseforsøk og skal snart igang med neste. Veldig greit, man har jo flere muligheter per forsøk
 
 
 
Hei !!
Jeg vil bare ønske deg lykke til !! Og vil råde deg til å forhøre deg på sykehuset hva de tenker gjøre der. Vi ble sendt til Riksen for assistert befruktning. Hadde før det vært hos gyn. med meg og de fant ikke noe og så vært å sjekket mannen. Der fikk vi vite at han hadde så dårlig kvalitet at han mest sannsynlig ikke kunne gjøre meg gravid ved ivf engang.. Det var ikke noe hyggelig beskjed å få. Kom til Riksen og der sa de noe helt annet. Vi fikk tilbud om inseminasjon i vente tiden før ivf. Dette kostet ikke mange pengene selv med medisiner. For oss gikk ikke det. Den satt seg utenfor og det var ikke en god opplevelse..
Så i sept hadde vi uttak og innsett av egg.. Fikk ut 8 egg hvorav 4 ble befruktet. Satt inn 2 og de andre var ikke gode nok til frys. Jeg brukte medisiner for ca 12000,-
Mye penger. Men en lykkelig slutt (så langt) er nå snart 5 mnd på vei og venter en i juni.
Så det er håp i hengende eggstokk... !!!
Lykke til!!
Klem
 
vi prøvde innseminering mens vi sto på venteliste til ivf, ble gravid da, men mistet. har nå klart å bli gravid på første ivf forsøk, med tvillinger. Hos oss er det anntagelig ingenting galt med hverken meg eller sambo, men klart det ikke selv bare.
 
Hei jenter!
tusen takk for alle råd, innspill og lykkeønskinger:) Jeg gleder meg til å komme i gang, og har notert ned mange spørsmål som jeg skal ta med til legen. Lykke til med "deres" også, om det er svangerskap eller IVF-forsøk. Det er flott å ha et forum for dette, det er mange damer med erfaring her[:)] 
 
Jeg har tatt to hormonkurer før jeg nå skal ta prøverør i mars. Begge gangene med hormonkurene var mislykkede. Er jeg det er noe galt med. Har pcos og sykepleier sa at de fleste gangene ble velykkede for dem med pcos. Så er enda håp for meg. [:)] 
 
Og Nøste77, bra du sa det med antall forsøk. Visste heller ikke det før jeg var til samtale. Trodde man bare kunne prøve 3 ganger. Greit å vite[;)]
 
Lykke til hvertfall uansett hva som skjer[:)]
 
Back
Topp