Ivf, behandlingssted og behandlingstid

Sola19911

Elsker forumet
Julibarna2024☀️
Vi skal på nyåret bestemme oss for behandlingssted ifht ivf.
Overlegen på Ullevål mente det var mye kortere ventetid i Porsgrunn enn Oslo. Men på helsenorge står det dette:
C905DCE7-1AED-49DE-8079-2C9387408228.png

Noen som kan forklare meg dette?
Hun var veldig sann: hvis dere ikke synes det er for lang kjøring til Porsgrunn er det veldig mye kortere ventetid der enn i Oslo.
:dance008

Håper noen kan gi meg noe fornuftig her.
Har det noe med antall behandlinger, og evt siden det er 2021?
DD1A7822-8468-462F-803F-371E491FBCC3.png

Ikke alltid like godt oppdatert.. etterslep fra korona gjør at det er en del venting. Også i Porsgrunn..

Jeg har ikke erfaring med Porsgrunn, men med Riksen sist fra i høst. Har inntrykk av at det har vært lengre ventetid ved Riksen enn Porsgrunn de siste årene. De har fortalt meg i høst at de har økt pågang, dels pga endringene i bioteknologiloven. Men at de også regnet med at flere ville velge å gå offentlig fremover pga tøffere økonomiske tider for mange. De forsøker å øke kapasiteten, men det er visst vanskelig å få tak i nok overleger og labfolk.

Når du ser på ventetidene, er det viktig å være klar over at tiden til utredning (15 uker hos OUS) er tiden man må vente på første samtale, mens tiden til dagbehandling (20 uker ved OUS) må plusses på før man faktisk er i gang. Altså 35 uker for øyeblikket.

Lykke til!

Jeg har ikke erfaring med Porsgrunn, men med Riksen sist fra i høst. Har inntrykk av at det har vært lengre ventetid ved Riksen enn Porsgrunn de siste årene. De har fortalt meg i høst at de har økt pågang, dels pga endringene i bioteknologiloven. Men at de også regnet med at flere ville velge å gå offentlig fremover pga tøffere økonomiske tider for mange. De forsøker å øke kapasiteten, men det er visst vanskelig å få tak i nok overleger og labfolk.

Når du ser på ventetidene, er det viktig å være klar over at tiden til utredning (15 uker hos OUS) er tiden man må vente på første samtale, mens tiden til dagbehandling (20 uker ved OUS) må plusses på før man faktisk er i gang. Altså 35 uker for øyeblikket.

Lykke til!
Okei. Tusen takk for utfyllende svar. Er 2 gang jeg står her på startstreken. Sist for noen år tilbake med en annen mann. Takk aldri bestemme oss hvor før alt endte.
Huff. For en lang prosess :sorry:

Vi brukte Porsgrunn for 2 år siden. Da var det kun 4 ukers ventetid, trur vi venta 2 mnd på
Forsamtale, grunnet sommerferie, men vi fikk startet opp samme mnd som forsamtalen.
Vi valgte da Porsgrunn fordi det var kortest ventetid.
Nå er det jo lang ventetid over alt :arghh:
Så vi går nok for privat nå på nyåret.
Håper dere finner ut av det, og at dere ikke må vente for lenge :-)

Jeg har vært snikleser hos deg og det er leit at dere må inn i ivf verden :) inntrykket mitt er at det er veldig rykk og napp mtp riksen, Porsgrunn og ventetid. Plutselig har ting gått litt raskere på riksen, og tregere i Porsgrunn. Jevnt over er mitt inntrykk at det er kortere ventetid både på oppstart og ikke minst kortere ventetid mellom forsøk i Porsgrunn. Aller kortest på st Olavs om det er alternativ :)

Jeg har vært snikleser hos deg og det er leit at dere må inn i ivf verden :) inntrykket mitt er at det er veldig rykk og napp mtp riksen, Porsgrunn og ventetid. Plutselig har ting gått litt raskere på riksen, og tregere i Porsgrunn. Jevnt over er mitt inntrykk at det er kortere ventetid både på oppstart og ikke minst kortere ventetid mellom forsøk i Porsgrunn. Aller kortest på st Olavs om det er alternativ :)
J. Det er kjipt. Men jeg har liksom egentlig vært litt klar over det en god stund. Er også helt ok å vite at da er kanskje sjansene bedre da. Takk for svar :love7 Høres jo ut som Porsgrunn er som oftest raskere.

Back
Topp