ivf-behandling og støtte fra nav

Optimera

Andre møte med forumet
Hei, har spørsmål om ivf-behandling i utlandet og nav. En venn av meg fikk ivf-behandling i utlandet og blir alenemor. Dermed skal hun få 100 % omsorg for 2 barn, siden det blir tvillinger. Og spørsmål er, er det slik at kvinner som fikk barn med ivf i utlandet, får ikke noe støtte fra nav, etter at barna er født? ikke noe overgangsstønad, ikke heller barnetrygg? Kan noen hjelpe og svare på disse spørsmål, kjenner noen kanskje en kvinne som var i samme situasjon? Tusen takk for svar.
 
NAV er vel de som kan svare best her, så ta en telefon dit på fredag
 
Ja nav kan nok svare best her, men høres veldig rart ut når donorbarn kan få det, men ja må ha under en viss inntekt, og vanligvis har man over den summen når man drar til utlandet og har donor. Du skriver siden det ble tvillinger så skal hun ha 100% ansvar for barna, så far betaler vel barnebidrag, barnetrygd får alle. Men ja ring nav og snakk med de så får man nok et tydeligere svar.
 
Ja nav kan nok svare best her, men høres veldig rart ut når donorbarn kan få det, men ja må ha under en viss inntekt, og vanligvis har man over den summen når man drar til utlandet og har donor. Du skriver siden det ble tvillinger så skal hun ha 100% ansvar for barna, så far betaler vel barnebidrag, barnetrygd får alle. Men ja ring nav og snakk med de så får man nok et tydeligere svar.
Tror hun mener at det er sæddonor, så da blir det ikke barnebidrag.
 
Tror hun mener at det er sæddonor, så da blir det ikke barnebidrag.
Oki, trudde deg kun var ivf med tidligere mann eller noe. Men man kan få bidragforskudd? Eller får man ikke det med donor? Nei veldig rart ganske sikkert på at man får det om man søker.
 
Det blir jo amme greia som med "far ukjent" .. tror ikke et er vanlig å informere nav noe spesuelt bare fordi det er donorbarn :p
 
Det blir jo amme greia som med "far ukjent" .. tror ikke et er vanlig å informere nav noe spesuelt bare fordi det er donorbarn :p
Ja bare virket ut fra teksten at det var en far, bare ville ikke være med å ha barn fordi det ble tvillinger. Men da misforsto jeg bare ;) ja ukjent far og donor er det samme:)
 
Barnetrygd får du, også tror jeg bidragsforskudd. Men enig med de over her, spør NAV. Oppdater oss gjerne om det du finner ut :)
 
Det var ivf i utlandet med egne egg og donor, ikke med mannen, tenkte ikke at det skal spille rolle for nav
Da er det vanlige regler, så lenge man har årslønn under grensen så får man overgangsstønad (det er noen andre regler om utdannelse også), men ja barnetrygd får alle, også når du er aleneforeldre med donor eller ukjent fra så får man bidragsforskudd om man har lønn under grensen dems. :) hvis man sender inn donor papirer når man søker slippet man brev fra nav at man må bevise farskap og dras inn til møte om det. Og tvillinger har hun krav på lengre perm også. Så ja en Tlf til nav er flott så kanskje det er mer jeg ikke vet om pga at det er tvillinger. :)
 
Du har de samme rettighetene som om det er "ukjent far" som flere over her skriver :)
Jeg venter barn etter ivf med donor i utlandet. Jeg får all permisjonstiden siden jeg er alene, siden hun venter tvillinger får hun lengre permisjonstid og hun får hele permisjonstiden (mors del, fars del og felles del).
Får også dobbel barnetrygd (men det må søkes om, man får ikke automatisk dobbel barnetrygd). Som aleneforsørger kan man i tillegg søke om støtte til barnepass.
Jeg har veldig god erfaring med chatten til nav, der har jeg fått svar på mange spørsmål jeg har hatt underveis :)
 
Støtte man kan få:

Barnetrygd - ettersom det er tvillinger får du barnetrygd x 3 (utvidet barnetrygd). 1054kr x 3 = 3162kr.

Bidragsforskudd - Inntektsregulert.
Under 277601kr = 1640kr per barn
277601-492700kr = 1230kr per barn
492701-524800kr = 820kr per barn.
Inntekt over 524800kr = ikke rett på bidragsforskudd

Overgangsstønad - Inntektsregulert.
Blir vanskelig å forklare, men ved inntekt over 549.000kr får man ikke overgangsstønad. Ta en titt på denne siden: https://www.nav.no/familie/alene-med-barn/veiviser/

Stønad til barnetilsyn - Inntektsregulert.
Tjener man mer enn 599.148kr får man ikke. Et annet vilkår er at du må overlate tilsynet til andre (bhg, sfo, dagmamma, mormor) og betale for det.
 
Back
Topp