Ivf behandling Haugesund

Kvinne33

Andre møte med forumet
Jeg er en kvinne på 33 år som har forsøkt å bli gravid i 3 år. Vi har sjekket oss for alt, og det eneste som har blitt påvist er lett forhøyet prolaktin nivå hos meg. Jeg går da på parlodel for å få nivået senket til normalen, noe som har skjedd. Fikk også påvist eggløsning sist måned ( noe jeg aldri har fått påvist før i denne prosessen ). Nå kjente jeg virkelig at tiden var inne for å bli henvist til IVF behandling. Henvisningen er sendt å godkjent. Men jeg har utrolig mange ting jeg lurer på, hva skjer nå? Hvor lenge ventet dere? Hormoner? Prosess? Ja, egentlig alt, håper flere kan dele sine erfaringer rundt dette. Håper 2020 blitt mitt/ vårt år:)

Last edited:
Jeg er en kvinne på 33 år som har forsøkt å bli gravid i 3 år. Vi har sjekket oss for alt, og det eneste som har blitt påvist er lett forhøyet prolaktin nivå hos meg. Jeg går da på parlodel for å få nivået senket til normalen, noe som har skjedd. Fikk også påvist eggløsning sist måned ( noe jeg aldri har fått påvist før i denne prosessen ). Nå kjente jeg virkelig at tiden var inne for å bli henvist til IVF behandling. Henvisningen er sendt å godkjent. Men jeg har utrolig mange ting jeg lurer på, hva skjer nå? Hvor lenge ventet dere? Hormoner? Prosess? Ja, egentlig alt, håper flere kan dele sine erfaringer rundt dette. Håper 2020 blitt mitt/ vårt år:)

jeg har hørt til st.olavs på våre forsøk da, så vet ikke hvor mye hjelp det er i meg.. Men jeg kan jo prøve å skrive hvordan det var for oss. Det tok ikke lang tid fra vi fikk ting godkjent til vi kom inn på samtale. Siden de ikke fant noe «galt» med oss (ett barn unnfanget naturlig - 4 SA OG 1 EXU og 4,5 med prøving på nr 2) fikk vi kort protokoll, noe som gjør prøverørsperioden mot uttak kortere med mindre hormoner. Vi har inn på samtale i begynnelsen av mars 2015, starter på hormoner ved neste mens (rundt samme tid må det ha vært) og testet positivt 1 april :) så vi var superheldige :)

Svarer gjerne på spørsmål hvis det er noe spesielt du lurer på som jeg kan svare på. Er nå gravid med nr 3 - søskenforsøk/frys fra forsøket i 2015 :)

Tusen takk for svar.. Ja dere va virkelig heldige.. er der tankene mine flyr, ifht når vi får samtale, hvordan protokoll jeg får, hvordan man blir påvirket av hormoner.. hva andre har opplevd rundt dette. Er veldig nervøs‍♀️

Tusen takk for svar.. Ja dere va virkelig heldige.. er der tankene mine flyr, ifht når vi får samtale, hvordan protokoll jeg får, hvordan man blir påvirket av hormoner.. hva andre har opplevd rundt dette. Er veldig nervøs‍♀️

man vet jo lite før man står i det selv. Hos MEG var det ikke en krevende situasjon (selve ivf.. prosessen før var tung). Jeg har tålt hormonene greit. Uttaket var smertefullt for meg, men da ga de meg sterkere smertestillende så var det greit. denne gangen har ikke mannen vært med på sykehuset i hele tatt (frys) fordi prosessen har vært såpass grei for meg! (Vi bor ett stykke unna og ønsket å ha forsøket for oss selv). Denne gangen brukte vi to innsett før jeg ble gravid.

Noe spesielt du er nervøs for? Jeg har sprøyteskrekk f.eks og så IKKE frem til å sette sprøyter på meg selv, men det viste seg å gå veldig fint :)

Jeg skal ikke skjule at jeg syns hormonene var ett helvette. Hadde en halv eggstokk og allikevel fikk jeg høyeste dosen av hormoner- satte tilbake ett egg men det ble ingen ting.

Forsøk ble avbrutt og avbrutt fordi jeg ikke reagerte slik JEG skulle i forhold til en halv eggstokk.

Nå- 10 år senere er jeg gravid med eggdonasjon. Det har visst seg at legene mener jeg aldri skulle ha blitt satt på dette. Og har en ny mann nå da. Bare å spørre ♡

Ja, jeg gruer meg veldig til å sette sprøyter på meg selv. Meeen er vell slik at man klarer det meste når man må. Er det slik at man må ta sprøyter uansett hvilken protokoll man blir satt på?
For meg er det bare fantastisk å se forandringer på el testene, så ble veldig glad i ettermiddag når jeg så en liten forandring..

Vedlegg

• 20200118_205827.jpg
    20200118_205827.jpg
    17,1 KB · Visninger: 13
Ja, jeg gruer meg veldig til å sette sprøyter på meg selv. Meeen er vell slik at man klarer det meste når man må. Er det slik at man må ta sprøyter uansett hvilken protokoll man blir satt på?
For meg er det bare fantastisk å se forandringer på el testene, så ble veldig glad i ettermiddag når jeg så en liten forandring..

sprøyter mener jeg man må ha på begge protokoller mener jeg ja?! Ikke på fryseforsøk, men når man skal ha ut egg

Ja, tror også man må det med egguthenting.. men har også lest at noen må ta sprøyter hver dag i 10dager fra mens..

Masse lykke til! :Heartred Jeg grudde meg også til sprøytene, nå er det det minste problemet.

Jeg har bare hatt kort protokoll, tar da en sprøyte fra syklusdag 2, som skal modne flere eggposer (stimulering). Fra syklusdag 4 tar jeg en en annen sprøyte (antagonist) som skal hindre eggløsning før uttak. Stimulerer i opp til 12 dager, men dette varierer.

Ved lang protokoll, nedregulering med nesespray før stimulering, tror jeg at du slipper unna det jeg synes er den verste sprøyten (antagonisten som hindrer eggløsning).

Eksempler på sprøyter som stimulerer slik at flere eggposer vokser, er gonal-f og bemfola. Disse er som en insulinpenn, utrolig tynne fine spisser som du ikke merker at går inn i huden. Den andre sprøyten går fint den også, men den kan bl.a. svi litt, først etter at den er tatt heldigvis.

Når du nedreguleres går du inn i en slags kunstig overgangsalder, og noen kan nok merke at det da blir flere hormonelle bivirkninger, sammenlignet med å gå rett på stimulering. Men, jeg har på den andre siden lest og pratet med andre som ikke har merket særlig mye til nesesprayen også.

Hvis du er nervøs for uttak, kan jeg dele at jeg har hatt 4 HELT FINE opplevelser med dette. :Heartred

Ja, tror også man må det med egguthenting.. men har også lest at noen må ta sprøyter hver dag i 10dager fra mens..
Ja jeg tok to typer sprøyter.. begynte på den ene Andre.

Hvilken type då? Å når i syklus startet du? Tok du hver dag?

det er nesten 5 år siden jeg fikk på det, så er veldig usikker på både navn og når i syklus jeg startet. Men mener det var gonal-f jeg gikk på først, og etter flere dager startet jeg med orgalutran tror jeg det het.. hvis jeg husker rett så ble det da to sprøyter PR dag.. husker ikke hvor lenge jeg gikk på det, men det var fram til uttak

Har ikke kjennskap med Haugesund, men har vært innom både Haukeland og klinikk Hausken Bergen.
Vi hadde første forsøk i mai 2014 på Haukeland, og da var det rundt 8-9 måneder ventetid fra henvisningen ble sendt.
For oss ble det mye venting og flere nedturer før det holdt hele veien med en juligutt i 2017 (nå håpt vi på søsken i august)

Vil tipse om at assistert befruktning har eget underforum under vi som prøver / før svangerskapet her på forumet, kanskje du får enda flere svar der

Back
Topp