IVF barn nr 3 - er det mulig offentlig?

Baby_2019

Glad i forumet
Septemberskattene 2023
Hei!
Vi ønsker oss sterkt barn nr 3, men mannen fikk kreft og påfølgende redusert sædkvalitet etter behandling. Vi oppsøkte privat klinikk i Trondheim (Spiren), men de skulle ha oppunder 80000kr for ett forsøk (medisin+ivf+transport). Det har vi ikke råd til. Snakka med St.Olavs på sykepleier callback og hun sa vi trolig ikke ville går godkjent behandling hos St.Olavs fordi vi har 2 barn sammen fra før. Vi forstår jo at vi kanskje må vente lenger og kan godt betale litt..

30.mai skal vi likevel inn til fastlegen for å få henvisning. De har sagt jeg kan legge ved et brev som argumenter for å få innvilget behandling. Noen som har tips til hva som bør stå der for å ha bedre sjanser?

Vi kan begynne prøve naturlig igjen i oktober, men Spiren ga oss 3%sjanse for at vanlig samleie skal lykkes slik sædkvaliteten er nå. Det er ikke gitt at den øker med det første og samboer begynner å synes han er for gammel for et tredje barn så tiden renner ut..

Hva skal jeg skrive i brevet..? Er det håp i det hele tatt om at St.Olavs vil ta oss inn?
 
Loven er dessverre ganske klar her, sykdom eller ei på mannen. Har dere to felles får dere ikke IVF offentlig.
 
Loven er dessverre ganske klar her, sykdom eller ei på mannen. Har dere to felles får dere ikke IVF offentlig.

Åh.. jeg leste her inne en plass at man kunne få hjelp til nr 3 hvis de hadde kapasitet og at man muligens måtte betale litt ekstra.. Sykepleiern jeg snakka med sa ikke at det ikke var noe vits i å få henvisning, og det er jo rart om loven er så klar :(
 
Åh.. jeg leste her inne en plass at man kunne få hjelp til nr 3 hvis de hadde kapasitet og at man muligens måtte betale litt ekstra.. Sykepleiern jeg snakka med sa ikke at det ikke var noe vits i å få henvisning, og det er jo rart om loven er så klar :(

Jeg personlig tror det er noen som har tolket loven dithen at det er mulig for støtte for mer enn to barn, men har enda tilgode å se kilder på dette. Så belag dere på avslag og heller bli overrasket om dere faktisk får ja fra det offentlige.

Sett i betrakning, så var det såvidt vi fikk søskenforsøket offentlig, altså forsøk på nr 2. De gikk med på ett forsøk. Om det ikke gikk da så ble det ikke mer hjelp å få hos dem. Dette var Riksen da, men likefullt offentlig.
 
Åh.. jeg leste her inne en plass at man kunne få hjelp til nr 3 hvis de hadde kapasitet og at man muligens måtte betale litt ekstra.. Sykepleiern jeg snakka med sa ikke at det ikke var noe vits i å få henvisning, og det er jo rart om loven er så klar :(

Problemet nå er at kapasiteten på samtlige offentlige er sprengt. Spesielt nå som både eggdonasjon og IVF for single er lov offentlig.
 
Problemet nå er at kapasiteten på samtlige offentlige er sprengt. Spesielt nå som både eggdonasjon og IVF for single er lov offentlig.

Ok, takk for svar. Sykepleieren på St.Olavs sa ventetiden ikke var så lang. Står 12+8 uker på siden deres. Men om det alltid er ventetid vil de jo "aldri" ha kapasitet til å ta oss som er ikke-prioritert..
 
Ok, takk for svar. Sykepleieren på St.Olavs sa ventetiden ikke var så lang. Står 12+8 uker på siden deres. Men om det alltid er ventetid vil de jo "aldri" ha kapasitet til å ta oss som er ikke-prioritert..
Barnløse blir (heldigvis) prioritert offentlig, slik var det etter covidnedstenging bl.a.

Skjønner at 80k er mye, men et barn kostet mye også så kanskje heller gi det litt tid og spar opp slik at dere kan gå privat.
 
Barnløse blir (heldigvis) prioritert offentlig, slik var det etter covidnedstenging bl.a.

Skjønner at 80k er mye, men et barn kostet mye også så kanskje heller gi det litt tid og spar opp slik at dere kan gå privat.

Ja, jeg er helt enig i at barnløse bør prioriteres. Jeg forstår jeg trår i et minefelt her og jeg ønsker ikke å være respektløs ovenfor de som sliter med 1. (og 2.) barn.

Fikk bare beskjed fra fastlegen om at jeg kunne skrive et brev han kunne legge ved. Så var det det å formulere det sånn at vi kanskje har en mulighet..

Vi begynner å dra på åra og særlig mannen på 40 hadde sagt at denne sommeren var siste mulighet, da han ikke ønsker å være en eldre far enn han allerede vil bli om vi skulle ha lyktes i år.

Men takk uansett for svar. Ser jeg virkelig må redusere forventningene mine. :(
 
Vi har akkurat blitt gravide med barn nr.2 offentlig, det var i Haugesund. Det forsøket fikk vi heldigvis 2 til embryoer på frys som kan brukes til et evt. 3.barn. spurte konkret om vi kunne få brukt de offentlig, selv om det da ville vært et 3.barn. Da sa hun at vi kun fikk prøve de 2 fryseforsøkene, men lykkes vi ikke er det dessverre ikke noen nye forsøk å få i det offentlige, da vi da allerede har 2 felles barn.
 
Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne bruke mine fryste blastoer til et tredje barn (st Olav). De var såpass ålreite at ved uttak to, som resulterte i en blasto, så spurte de om jeg ville høste en runde til (altså tredje uttak), for å få flere på frys til et tredje barn, i tilfelle blastoen fra runde to ble graviditet. Det valgte vi ikke å gjøre, da to barn er drømmen for oss, men snillt å spørre. Nå måtte vi ha runde tre allikevel, men det visste vi ikke da.
 
«Dekningen av legemidler ved IVF-behandling og ICSI-behandling er begrenset til tre forsøk per barn. Uthenting av egg og tilbakesetting av befruktede egg i kvinnens livmor anses som ett forsøk.»
Utover det er det klinikkene som setter sine kriterier for hvem som skal tilbys behandling, sånn jeg har forstått det.
 
Fant dette nå. Ser ikke ut til at et tredje barn er utelukket på St.Olavs, men nå spørs det jo om det noen gang vil være ledig kapasitet da.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20220518-211402_Drive.jpg
    Screenshot_20220518-211402_Drive.jpg
    546,4 KB · Visninger: 177
Fant dette nå. Ser ikke ut til at et tredje barn er utelukket på St.Olavs, men nå spørs det jo om det noen gang vil være ledig kapasitet da.

Det skjer nok neppe..
 
Fant dette nå. Ser ikke ut til at et tredje barn er utelukket på St.Olavs, men nå spørs det jo om det noen gang vil være ledig kapasitet da.
Det skrivet er kanskje ikke helt oppdatert lenger? Det var snakk om at aldersgrensa ble satt ned til 39 for en stund siden, og nå har de jo behandling med donorsæd også.
 
Fant dette nå. Ser ikke ut til at et tredje barn er utelukket på St.Olavs, men nå spørs det jo om det noen gang vil være ledig kapasitet da.

"Full egenbetaling" står det. Så det blir nok greit dyrt det også. Og så kommer medisinene i tillegg.
 
Lykke til og håper dere finner en løsning om du ikke prøver får du ingenting:)
 
IVF med full egenandel ved St. Olav koster rundt 20.000. Bare ta kontakt direkte og spør om mulighetene så slipper du å lure :) Lykke til ❤️
 
Mye billigere enn privat. Husker ikke summen, men den er betraktelig lavere enn privat, ja :)
Det er nesten akkurat samme pris som privat der vi var. Og vi har tatt det hos offentlig. Og det var kun 2000,- billigere der. Men valgte det pga legen som vi hadde tiltro til. Så mye billigere er det ikke.
 
Back
Topp