IVF 2 damer, for lavt progesteron?

Bkno8613792

Andre møte med forumet
Vi har vært i Danmark, og fått satt inn en "riktig fin blastocyst" som de så pent sa :)

Min kjære (35 år) begynte med Lutinus tabletter rett etter egguttak, og har gått på det siden. Da vi var på dag 5 og

skulle sette inn blastocysten, ble hun tatt blodprøve av, for å sjekke nivået av progesteron.

Vel.. Svaret kom i dag: For lavt progesteron nivå, må øke med Crinone 2 ganger daglig. Det er jo helt ok. Fikk

beskjed om at hun ikke trengte ny blodprøve, da verdiene ikke var alt for lave. Men nå sitter jeg som partner her og

tenker: "Betyr dette at blastocysten ikke har festet seg?" Fordi jeg leser jo at blastocysten skal feste seg i løpet av

1-3 dager, og dette er jo nå dag 2 etter insetting. Progesteron skal jo bidra til at den klarer å feste seg i livmoren.

Kjenner jeg blir helt matt :(

Vi har vært i Danmark, og fått satt inn en "riktig fin blastocyst" som de så pent sa :)

Min kjære (35 år) begynte med Lutinus tabletter rett etter egguttak, og har gått på det siden. Da vi var på dag 5 og

skulle sette inn blastocysten, ble hun tatt blodprøve av, for å sjekke nivået av progesteron.

Vel.. Svaret kom i dag: For lavt progesteron nivå, må øke med Crinone 2 ganger daglig. Det er jo helt ok. Fikk

beskjed om at hun ikke trengte ny blodprøve, da verdiene ikke var alt for lave. Men nå sitter jeg som partner her og

tenker: "Betyr dette at blastocysten ikke har festet seg?" Fordi jeg leser jo at blastocysten skal feste seg i løpet av

1-3 dager, og dette er jo nå dag 2 etter insetting. Progesteron skal jo bidra til at den klarer å feste seg i livmoren.

Kjenner jeg blir helt matt :(

Uff skjønner at dere mister litt motet, men det var ikke nødvendig med nye blodprøver fordi verdiene ikke var altfor lave. Det er jo positivt! Selv om verdiene var litt lave ved blodprøve/innsett så vil det ikke si at egget ikke fester seg. Det kan fortsatt gå veldig bra. Det som er viktig nå er at hun fortsetter å tar støtten og gjør det hun kan for å slappe av. Ingen kan jo begynne på progrestronstøtte før etter eggløsning/uttak uansett. Da går jo egget til grunne. Ikke mere dere kunne ha gjort uansett. Og om det ikke skulle klaffe denne gangen så vet dere neste gang at dosen skal være litt sterkere.
Tenk positive tanker og ta vare på hverandre.
Masse lykke til :Heartred

Tusen takk for svar :) ja jeg tenker jo det jeg også... Men samtidig kunne jeg ønske de hadde tatt prøven et par dager før innsettingen, slik at bi kunne begynt litt tidligere med økt dose :(
Håper det er som du sier, at det kan gå bra likevel :)

Progesteron må måles et gitt antall dager etter eggløsning, så det hadde ikke hatt noe for seg å måle tidligere. Du skal uansett ta hele progesterontallet med en god klype salt, man vet ikke helt hva som er nødvendig for en vellykket graviditet, og normalverdiene svinger voldsomt. Egget fester seg uansett, progesteron er med på å opprettholde graviditeten, så har man veldig lavt nivå vil det være fare for at kroppen "gir opp" graviditeten (prog.nivået faller i dagene før menstruasjon). Så fort kroppen produserer hcg (starter med en gang egget har festet seg) får eggstokkene beskjed om at "hey damer, fortsett den produksjonen av progesteron, vi er preggo!", og da går egenproduksjonen opp. Oppdater når dere har testet da! Det blir jo kjempespennende:)

Takk for svar TKW :) vi er bare litt "frynsete" i nervene om dagen :p hehe. Vi mener jo det er for godt til å være sant, hvis alt dette klaffer på første forsøk. Dette er jo vårt første forsøk i Danmark, og vi fikk bare hentet ut 2 egg, hvor begge ble befruktet, men det ene "ga opp" dag 2. Det andre utviklet seg til en fin blastocyst, og sitter forhåpentligvis i kroppen enda. Det er så spennende, og nervepirrende. Jeg vet vi ikke skal ha de store forhåpningene, men det er vanskelig. Det var jaggu noen lange ventetider fra egg uttak til innsett :)

Vi reagerte litt på at vi ikke fikk beskjed om at det andre egget hadde "dødd" så tidlig i prosessen, da vi fikk beskjed om at vi skulle få telefon hvis det skjedde noe. Er det normalt?

Takk for svar TKW :) vi er bare litt "frynsete" i nervene om dagen :p hehe. Vi mener jo det er for godt til å være sant, hvis alt dette klaffer på første forsøk. Dette er jo vårt første forsøk i Danmark, og vi fikk bare hentet ut 2 egg, hvor begge ble befruktet, men det ene "ga opp" dag 2. Det andre utviklet seg til en fin blastocyst, og sitter forhåpentligvis i kroppen enda. Det er så spennende, og nervepirrende. Jeg vet vi ikke skal ha de store forhåpningene, men det er vanskelig. Det var jaggu noen lange ventetider fra egg uttak til innsett :)

Vi reagerte litt på at vi ikke fikk beskjed om at det andre egget hadde "dødd" så tidlig i prosessen, da vi fikk beskjed om at vi skulle få telefon hvis det skjedde noe. Er det normalt?

Det er vanlig at mange faller fra, jeg tror bare de gir beskjed dersom det ikke blir noen til innsett, altså at alle dør. Greit for dere å ikke vite at det ene døde før dere kom for å sette inn kanskje, ellers hadde dere fort vært helt vrak for om det siste skulle overleve? Jeg har fått ut mange egg på begge mine uttak (11 og 16), og bare halvparten har overlevd til innsett/frys. Jeg skjønner godt at dere er nervøse, men man må være litt optimist også, det synes jeg er helt naturlig:) Begge mine ferskforsøk har resultert i graviditet, det var også Danmark. Oddsen er jo egentlig ganske god! :)

Back
Topp