IUI vs. IVF

Helleoglykke

Flørter med forumet
Hei! Jeg står i en posisjon hvor jeg ikke vet hvilken vei jeg skal gå videre… Har vært i fertilitetsbehandling med inseminasjon siden januar og gangen har vært slik:

- Januar : kjemisk
- Februar: Negativt forsøk
- Mars: Tidlig eggløsning (ingen forsøk)
- April: Negativt forsøk
- Mai : negativt forsøk
- Juni : Gravid!! (letrozol)
-Juli: fortsatt gravid
August: MA 11+3
September: Negativt forsøk (letrozol)

Jeg har som dere kanskje ser vært gjennom litt. Alt av undersøkelser nedentil er kjempefine, samme med blodprøver og egentlig alt av tester jeg tar. Jeg er «bare» 24 år og står rett og slett mellom å kjøre på med ett siste forsøk med inseminasjon (som er kjøpt og betalt) eller om jeg bare skal gå over på IVF. Jeg har jo blitt gravid av IUI, så at det gårer det ikke tvil om, men spørsmålet er når vil det gå? og vil jeg stå i det? Sånn med tanke på min egen kropp og helse… Hører at noen forsøker å øke dosen letrozol å har hatt effekt av det… Hva ville du gjort? Fertilitetsklinikken sier at det er helt opp til meg, og at vi kan kjøre igang med det jeg vil. :Heartred

Hei! Jeg står i en posisjon hvor jeg ikke vet hvilken vei jeg skal gå videre… Har vært i fertilitetsbehandling med inseminasjon siden januar og gangen har vært slik:

- Januar : kjemisk
- Februar: Negativt forsøk
- Mars: Tidlig eggløsning (ingen forsøk)
- April: Negativt forsøk
- Mai : negativt forsøk
- Juni : Gravid!! (letrozol)
-Juli: fortsatt gravid
August: MA 11+3
September: Negativt forsøk (letrozol)

Jeg har som dere kanskje ser vært gjennom litt. Alt av undersøkelser nedentil er kjempefine, samme med blodprøver og egentlig alt av tester jeg tar. Jeg er «bare» 24 år og står rett og slett mellom å kjøre på med ett siste forsøk med inseminasjon (som er kjøpt og betalt) eller om jeg bare skal gå over på IVF. Jeg har jo blitt gravid av IUI, så at det gårer det ikke tvil om, men spørsmålet er når vil det gå? og vil jeg stå i det? Sånn med tanke på min egen kropp og helse… Hører at noen forsøker å øke dosen letrozol å har hatt effekt av det… Hva ville du gjort? Fertilitetsklinikken sier at det er helt opp til meg, og at vi kan kjøre igang med det jeg vil. :Heartred
Inseminasjon er mye mindre invasivt men har lavere sjanse for å bli gravid enn med ivf. Det som er bra er at du ble gravid med IUI og at du går privat så du faktisk kan prøve neste måned allerede pluss at den er kjøpt og betalt (nå vet jeg ikke om det går å føre over til ivf behandling). Jeg hadde 6 IUI der alle ble negative og var veldig i tvil på den siste pga ventetid til ivf dersom det ikke skulle funke, men hadde bare den «what if» i bakhodet som gjorde at jeg ville prøve alt før ivf. Når det vill gå vet dessverre ingen og det er nok det så tar så mye på psyket… ekstremt hardt å sitte med de tankene :Heartred Utrolig trist å lese om din MA :Heartred

Last edited:
Skjønner at det er et vanskelig valg og at det begynner å merkes at det er en tung prosess, særlig med en såpass sen MA inni der :Heartred

Hvis det siste forsøket er betalt for allerede tror jeg at jeg ville brukt opp det først. Høres jo ikke ut som det er noen grunn til at det ikke skal gå og at du egentlig bare har hatt uflaks til nå. Statistisk sett er det vel ca. 20% suksessrate ved IUI, så med en kjemisk og en MA har du jo på en måte hatt bedre resultater enn det selv om det ikke har blitt baby ennå, og da er det kanskje like greit å bruke det du allerede har betalt for? Med så ung alder og fine prøver kan det fort vekk gå på neste IUI, og hvis ikke vil du etter all sannsynlighet komme ganske raskt i mål med IVF.

Dersom du går rett på IVF og har reservert seks strå fra samme donor og dermed har ett igjen ville jeg i alle fall spurt om å få bruke det strået du har igjen til IVF, det bør de gå med på siden de ikke tjener penger på selve donorsæden. Da taper du i hvert fall «bare» prisen av selve forsøket.

Lykke til med valget, og som jeg skrev i den andre posten må du bare si fra om det er noe du lurer på om IVF-prosessen :Heartred

så trist å høre at du mistet i MA. Akkurat som meg i fjor ble gravid letrozol men mistet i uke 12. etter det ble jeg ikke gravid selv med inseminering og nå er det ca. 10 måneder siden MA dessverre. Begynner med stimulering om 2 dager med første ivf forsøk med all glede ❤️ det er tøft å miste i MA og en ønsker så fort så mulig å bli gravid igjen etter det. Ville uten tvil forsøkt ivf

Skjønner at det er et vanskelig valg og at det begynner å merkes at det er en tung prosess, særlig med en såpass sen MA inni der :Heartred

Hvis det siste forsøket er betalt for allerede tror jeg at jeg ville brukt opp det først. Høres jo ikke ut som det er noen grunn til at det ikke skal gå og at du egentlig bare har hatt uflaks til nå. Statistisk sett er det vel ca. 20% suksessrate ved IUI, så med en kjemisk og en MA har du jo på en måte hatt bedre resultater enn det selv om det ikke har blitt baby ennå, og da er det kanskje like greit å bruke det du allerede har betalt for? Med så ung alder og fine prøver kan det fort vekk gå på neste IUI, og hvis ikke vil du etter all sannsynlighet komme ganske raskt i mål med IVF.

Dersom du går rett på IVF og har reservert seks strå fra samme donor og dermed har ett igjen ville jeg i alle fall spurt om å få bruke det strået du har igjen til IVF, det bør de gå med på siden de ikke tjener penger på selve donorsæden. Da taper du i hvert fall «bare» prisen av selve forsøket.

Lykke til med valget, og som jeg skrev i den andre posten må du bare si fra om det er noe du lurer på om IVF-prosessen :Heartred
Tuusen takk :Heartpink Har i dag i samråd med lege besluttet at for den mentale delen så blir IVF neste steg i prosessen. Kjenner også at jeg egentlig er klar for det! Legen hadde veldig troen på at IVF har så høy suksessrate for min del at han både tror og håper at jeg får flere embryoer som kan fryses og som da vil gjøre de neste forsøkene billigere! Er jo ingen hemmelighet at det kanskje er litt kjipt økonomisk, men jeg klarer å stå i det:love7 også kommer spørsmålet om hvilke medikamenter som skal brukes, hva vil dette koste meg, hvordan går prosessen for seg fra dag til dag, vil jeg få ut mange egg, klarer mange seg til blastocyststadiet, blir jeg gravid og hele den smørja der :p men dette får jeg svar på etterhvert som veien går :Heartpink

Krysser og håper veldig for at den sitter og at det kommer en sommerbaby :love7

Tuusen takk :Heartpink Har i dag i samråd med lege besluttet at for den mentale delen så blir IVF neste steg i prosessen. Kjenner også at jeg egentlig er klar for det! Legen hadde veldig troen på at IVF har så høy suksessrate for min del at han både tror og håper at jeg får flere embryoer som kan fryses og som da vil gjøre de neste forsøkene billigere! Er jo ingen hemmelighet at det kanskje er litt kjipt økonomisk, men jeg klarer å stå i det:love7 også kommer spørsmålet om hvilke medikamenter som skal brukes, hva vil dette koste meg, hvordan går prosessen for seg fra dag til dag, vil jeg få ut mange egg, klarer mange seg til blastocyststadiet, blir jeg gravid og hele den smørja der :p men dette får jeg svar på etterhvert som veien går :Heartpink

Forstår deg veldig godt! Og ja, regnestykket blir mye bedre når man er heldig og er ung/har god prognose og dermed kan regne med flere blasto hvert uttak. Vi ønsker flere barn og tok med det i betraktningen også, og konkluderte kjapt med at det mest sannsynlig ble rimeligst for oss totalt sett med IVF (både med og uten tanke på søsken).

Masse lykke til med prosessen, masse hjelp å få her om man har spørsmål underveis :Heartred

Høres ut som en lur plan. Har selv gått på Letrozol og tatt IUI og hatt en SA da jeg ble gravid på letrozol.

Tok 1 1/2 år å bli gravid for første gang og 1 år senere ble jeg gravid da vi prøvde IVF og på første forsøk. Hadde totaltfrys pga mange stimulerte follikler og fikk blacto på frys.

Høres ut som at du har gode ods for at det skal gå ved tanke på historikk og alder. Jeg skulle ønske jeg hadde startet på IVF tidligere, men brukte lang tid fordi jeg var redd for hormonene osv.

Men jeg merka ikke noe til hormonene og hadde heller en frustrert samboer som måtte slutte å snuse under forsøket. Uttaket og innsett gikk veldig bra.

Når det kommer til psyken, var det vanskelig å ikke prøve ut noe og tiden det tok enn selve IVF.

Masse lykke til!

Back
Topp