Italiensk mat

Spire_ønske

Elsker forumet
Hei. Er det noen av dere som har vært i Italia mens dere har vært gravide? Det er jo så mye god mat her, men jeg er redd for hva jeg kan spise. Er masse oster her f.eks og på pakkene står det ingenting om de er pasteuriserte eller ikke.. Har til og med spurt butikkansatte, men de forstår ikke hva jeg mener og ser dumt på meg. Spekemat er greit nok, det holder jeg meg unna for det er enkelt å se. Men andre kjøttpålegg aner jeg jo ikke om er kokt uten å synse og mene.

Kan jeg f.eks spise madamer-ost? Finner ikke noe om det på nettet. Og mozzarella i italia? Parmesan? Vet at man kan spise Parmesan i Norge som er hard, men her aner jeg jo ikke.. Mozzarella også som er nyåpnet i Norge.

Håper noen har gode råd! :nailbiting:

Prøv å finne og få oversatt rådene som gjelder for gravide i landet du skal besøke. Jeg vet at det ikke er anbefalt å kjøpe kokt skinke fra ferskvaredisk for eksempel da du ikke vet hvor lenge den har vært åpnet, så det tryggeste er å kjøpe kjøttpålegg som er vakuumpakket hvis du skal ha det. Ost ville jeg også vært veldig forsiktig med, og igjen kjøpe ost i matbutikken som er pakket og hvor du kan lese innholdsfortegnelsen. Vær også obs på yogurt og andre meieriprodukter som kan bli lagd med upasteurisert melk i utlandet.

Du kan bruke Google oversetter appen for å oversette ingrediensene på ost osv. fra butikken. Jeg gjorde det i Hellas i sommer. Du kan ta bilde av pakken og få appen til å oversette akkurat det som står. Er ikke perfekt, men det ga ok mening i denne sammenhengen :)

Mozarella, parmesan og manchego er normalt veldig trygt også i Italia :) parmesan og manchego er for øvrig faste oster, mens mozarella er en fersk ost og ikke vellagret slik som brie, blåmuggost osv

Du kan bruke Google oversetter appen for å oversette ingrediensene på ost osv. fra butikken. Jeg gjorde det i Hellas i sommer. Du kan ta bilde av pakken og få appen til å oversette akkurat det som står. Er ikke perfekt, men det ga ok mening i denne sammenhengen :)
Takk for tips. Jeg prøvde å oversette setningene og ordene i Google oversetter, men stod ingenting om pasteurisert. Blir oppgitt. Er liksom ingen som skjønner hva vi mener her.. I går skulle vi kose oss med gelato (is), men så kom Jeg plutselig på at jeg kanskje ikke kan spise det heller... Spurte dama om melka var pasteurisert og trygg for gravide, og om det inneholdt egg. Men kunne ikke svare meg.. Anbefalte bare at jeg tok sorbe, og det liker jeg ikke.. Kjennskap til gelato? :sorry:

Prøv å finne og få oversatt rådene som gjelder for gravide i landet du skal besøke. Jeg vet at det ikke er anbefalt å kjøpe kokt skinke fra ferskvaredisk for eksempel da du ikke vet hvor lenge den har vært åpnet, så det tryggeste er å kjøpe kjøttpålegg som er vakuumpakket hvis du skal ha det. Ost ville jeg også vært veldig forsiktig med, og igjen kjøpe ost i matbutikken som er pakket og hvor du kan lese innholdsfortegnelsen. Vær også obs på yogurt og andre meieriprodukter som kan bli lagd med upasteurisert melk i utlandet.

Takk for tips. Vi har kun kjøpt ost og kjøttpålegg som er vakunpakket, men jeg har hittil ikke turt å spise det uten å varmebehandle det først. Synes det er kjedelig at det ikke går ann å få konkret svar fra butikken pm ting er pasteurisert og kokt ordentlig eller ikke. Ingen skjønner hva vi spør om. Skulle spise geltao (is) I går. Samme problemet. Forstod ikke hva vi spurte om. Vet du om jeg kan spise det? Altså ordentlig is og ikke sorbe..

Mozarella, parmesan og manchego er normalt veldig trygt også i Italia :) parmesan og manchego er for øvrig faste oster, mens mozarella er en fersk ost og ikke vellagret slik som brie, blåmuggost osv
Takk for tips. Stod både det ene og det andre ang mozzarella så jeg tørr ikke spise det uten at det er varmebehandle på f.eks Pizza.. Veldig lyst på smørbrød, foccacia med ost og kjøttpålegg, men tørr ikke :sour:

Om alt dette er pålitelig info vet jeg ikke, men jeg fant ei side fra en amerikaner som skulle navigere italiensk mat som gravid. Kanskje noe nyttig info her? https://anamericaninrome.com/2018/05/traveling-and-eating-in-italy-while-pregnant/
Takk for tips. Nyttig info som jeg kan se, ja. Men blir så usikker.. Lyst på ditt og datt når vi først er her nede for første gsng, men kjenner jeg går med en klump i halsen hele tida. Tørr ike spise noe uten at det er varmebehandle, og det er jo pizza.. Og alt er faktisk ikke varmebehandlet på pizza her heller.. :sorry:

Takk for tips. Nyttig info som jeg kan se, ja. Men blir så usikker.. Lyst på ditt og datt når vi først er her nede for første gsng, men kjenner jeg går med en klump i halsen hele tida. Tørr ike spise noe uten at det er varmebehandle, og det er jo pizza.. Og alt er faktisk ikke varmebehandlet på pizza her heller.. :sorry:
Akkurat i svangerskapet kjenner jeg det er ganske praktisk å ikke like ost. Men veldig kjedelig for dere som syns ost er godt selvfølgelig.

Back
Topp