Isthabeth

Miriel

Gift med forumet
Jeg leste dagbladet artikkelen du twitret for en stund siden, nå. http://www.dagbladet.no/2012/03/18/kultur/debatt/ssb/integrering/20733430/
"Jeg trodde jeg var norsk, jeg..."

Veldig enig. Jeg er jo i samme situasjon som hun som har skrevet det, født i Norge med en foreldre som kom hit på 70-tallet. Synes det er helt utrolig rart og skulle bli tatt med i den typen statistikker, og også at datteren min blir telt med i samme slengen.

Det eneste jeg synes var rart er at hun bruker order "innvandrer" om seg selv, man er vel ikke innvandrer om man ikke har vandret noe som helst sted..?

Forsøkte å delta litt i en diskusjon på et annet forum for en stund siden og, om når man er norsk nok. Ingen klarte å svare meg på hva det var man skulle være norsk nok for, så det ble håpløst.

Ja, det er et vanskelig tema, og jeg tror vi må slutte å lete etter passende båser basert på geografisk tilhørighet, og ihvertfall når det faktisk er som du sier, ikke noen som har vandret inn fra noe sted. Det kan hende det var en besteforelder som kom til landet på søttitallet, så blir hele slektsrekka etter det regnet med i denne statistikken. 

Må være rart å bli regnet med sånn ja....

Og det er jo kjempeforskjell på folk. Noen 2.generasjons innvandrere snakker lite norsk og holder seg med sine, og kun sine. Mens andre ville ikke utpekt seg som "annerledes" enn andre om man hadde søkt med lupe. Helt enig at det er snodig og kalle alle innvandrere i en slik statistikk.... og hadde jeg hørt tallet og året også ville jeg tenkt at OJ det var endel ja.... hvordan skal vi klare å gi alle det alle trenger.... Men om en stor del av de er helt vanlige norskfødte mennesker men med innvandrerforeldre stiller jo saken seg LITT annerledes. Jeg syns det blir rimelig feil å dra alle under begrepet innvandrer...... Det er forskjell på å være innvandrer eller ha innvandrerforeldre. Men allikevel kan jo innvandrere være mer norske og fullt ut med i samfunnet....... enn 2.generasjons innvandrere... det kommer jo helt ann på det.
Vanskelig....... 

Back
Topp