Isolert/skjult ganespalte

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Noen av dere som kjenner til eller har erfaring med isolert/skjult ganespalte?

Jeg har ei lita jente på 3 uker nå som sliter en del med gulping, og når hun ligger på siden og ammer eller hun lå oppå magen min å ammet så kom det melk ut nesen hennes, det bare rant ut. Helsesykepleier reagerte ikke på det, tenkte bare det var mye melk som kom på en gang, men nå googlet jeg det tilfeldigvis og så en kommentar på noen som hadde opplevd det samme hvor det hadde blitt oppdaget isolert ganespalte ved 2 mnds kontroll. Så kommenterte hun at når babyen gulpet så kom det alltid ut nesen også, det samme gjør det her. Jeg har ikke opplevd disse tingene med de to andre så det virker jo for meg som om noe ikke er helt som det skal, men normalvariasjonen er jo også veldig stor så det kan jo være normalt også.

Jeg finner ikke så mye info om symptomer på isolert ganespalte annet enn at man kan ha problemer med ammingen, det har vi jo ikke. Jet syntes hun lager bra vakum, men hun sliter med å svelge unna fordi jeg har litt sterk utdrivning, spesielt på det ene brystet. Føler hun sliter med pusten under ammingen og får veldig fort melk i nesen. Jeg er litt redd hun skal puste inn melka og få luftveisinfeksjon.

Så noen av dere som kjenner til denne tilstanden? Er det andre symptomer? Kan man se/kjenne det i ganen?

Jeg har prøvd å lete i pensummaterialet om svelgmønster hos nyfødte, for jeg mener å huske at anatomien hos nyfødte er litt spesiell fordi de både kan puste med nesa og svelge melk samtidig - og da kan det jo fort komme opp i nesa. (Tror ikke det skal komme ned i lungene så lett).

Men, når det er sagt: https://www.statped.no/leppe-kjeve-ganespalte/kva-er-leppe-kjeve-ganespalte/#no-43915-0-

Det er forskjell på skjult ganespalte og isolert ganespalte, og jeg ville kanskje heller tenkt den første typen hvis det skulle være noe. Det ikke skader å sjekke med en ØNH-lege hvis det vedvarer (få henvisning fra fastlege eller gå privat). Det er ikke så lett å se uten å kikke skikkelig inn i munnen på babyen siden spalten isåfall er dekket med en slimhinne. Det e noen fysiske tegn man kan se etter, som f.eks spaltet drøvel og/eller "hakk" i slimhinna bakerst som indikerer spalte under den.

Hilsen logoped :)

Jeg har prøvd å lete i pensummaterialet om svelgmønster hos nyfødte, for jeg mener å huske at anatomien hos nyfødte er litt spesiell fordi de både kan puste med nesa og svelge melk samtidig - og da kan det jo fort komme opp i nesa. (Tror ikke det skal komme ned i lungene så lett).

Men, når det er sagt: https://www.statped.no/leppe-kjeve-ganespalte/kva-er-leppe-kjeve-ganespalte/#no-43915-0-

Det er forskjell på skjult ganespalte og isolert ganespalte, og jeg ville kanskje heller tenkt den første typen hvis det skulle være noe. Det ikke skader å sjekke med en ØNH-lege hvis det vedvarer (få henvisning fra fastlege eller gå privat). Det er ikke så lett å se uten å kikke skikkelig inn i munnen på babyen siden spalten isåfall er dekket med en slimhinne. Det e noen fysiske tegn man kan se etter, som f.eks spaltet drøvel og/eller "hakk" i slimhinna bakerst som indikerer spalte under den.

Hilsen logoped :)
Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg! Det er godt å vite at det ikke går ned i lungene i hvert fall. Hun spiser jo greit og har ingen problemer med det sånn sett, så det er nok ikke et alvorlig problem isåfall. Håper jo det ikke er det selvfølgelig, men jeg tenker jeg tar det opp på helsestasjonen i hvert fall så får vi se om de tenker det kan være greit å gå videre med. Det vil jo isåfall sikkert merkes når hun begynner å snakke da hvis det gir nasal stemme.

Back
Topp