Isofix i bilen...

Siriuspus

Flørter med forumet
Jeg har Isofix fester i bilen min, og lurer på om jeg må ha en spesifik barnesete type da? Ser jo at noen bilseter er spesifisert at de kommer med isofix, betyr det at disse er de eneste barnesetene jeg kan bruke i bilen min?

Samboer har ikke isofix fester i sin bil, blir det da slik at han ikke kan bruke samme barnesete som jeg ville hatt i bilen min?

Dette er sikkert kjempe teite spørsmål men har overhode ikke peiling på det her... hehe, er det noen som har stor erfaring med forskjellige bilseter til barn blir jeg veldig takknemmelig for litt hjelp :D

Vi har f.eks. besafe izi sleep, den har en base som kan festes med isofixfestet og så klikker vi stolen nedpå. Basen kan KUN festes med isofiksen men vi MÅ ikke bruke basen. Vi kan fint sette inn stolen alene og feste den med kun sele.

Så det er mange muligheter ute og går! :-)

Base gjør det enkelt å klikke inn setet, men vi opplevde at helningen på baksetet gjorde at helningen på babystolen ble for bratt! Så vi tenker å ikke bruke base denne gangen. Der må dere i så fall prøve dere frem med deres egen bil. Maxi cosi har vel en base for isofix og en annen base for belte, spør i butikken.

Jeg vet ikke om det er så mange babyseter som kan festes med isofix uten at de står på en slik base, så langt har ikke jeg kommet i tenkinga enda. Men alle babysetene JEG kjenner til kan alltid festes med kun sele også. :-)

En base med isofix vil si at basen festes med de "klypene" i bilsetet ditt. Og selvebilstolen er lett å ta inn og ut - uten bruk av belte. 

Ang hellning så kan mange seter justeres ganske mye, vi har en saab med hellning i setene og vi fikk hjelp når vi kjøpte setene og de justerte så det ikke er så ille. Men klart, hellning påvirker! 

Da kan du f.eks klikke stetet lett på plass i din bil og bruke bare setet, men med belter i din sambos bil - skulle tro det er en grei løsning:) 

Men hør i butikken - de er jo ekspertene (burde være hvertfall) og jeg er sikker på at de hjelper deg med alle mulige spørsmål! 

ett tips jeg vil anbefale, tenk på hvor mye bilstolen veier og størrelesen på det - pluss på en baby og du kan tenke deg at jo større og tyngre bilstol er tyngre og værre å bære på! 
er jo kun vikltig om du kommer til å bære på bilstolen da :p 
en venninne hadde en Britax(?) og hun klarte knapt løfte den med babyen i så endte med å kjøpe en av de mindre typene.. 

Frk.Nikki skrev:

ett tips jeg vil anbefale, tenk på hvor mye bilstolen veier og størrelesen på det - pluss på en baby og du kan tenke deg at jo større og tyngre bilstol er tyngre og værre å bære på! 
en venninne hadde en Britax(?) og hun klarte knapt løfte den med babyen i så endte med å kjøpe en av de mindre typene.. 

Signerer virkelig dette med vekten! Den vi har er TUNG! Og eneste grunnen til at jeg beholder det er fordi vi nå har kjøpt en trille som vi bare kan smette stolen nedpå om vi skal inn på butikken. Så ikke kjøp besafe izi sleep... Tung og stor og klumpete, jeg måtte bruke begge hendene for å bære babyen i det setet...

Tweak skrev:

Frk.Nikki skrev:

Signerer virkelig dette med vekten! Den vi har er TUNG! Og eneste grunnen til at jeg beholder det er fordi vi nå har kjøpt en trille som vi bare kan smette stolen nedpå om vi skal inn på butikken. Så ikke kjøp besafe izi sleep... Tung og stor og klumpete, jeg måtte bruke begge hendene for å bære babyen i det setet...

Vi har Maxi Cosi cabriofix fra forrige gang, og det er lett! Og trygt. Så det kan jeg godt anbefale. Funker akkurat slik de sier lenger oppe her, at man har base til isofix, men det går an å bruke seler til å feste bare setet også. Base er genialt, såå enkelt å ta med seg setet inn og ut av bilen!! :)

Takk for svar alle sammen! Har oppklart en hel del! :)

Currrlysue skrev:

Vi har en maxi cosi cabriofix, med EASYfix base. denne basen har både isofix fester og beltefetser, + du kan feste stolen uten base med bare beltene :) 

cabriofix var best i test når vi kjøpte det og ett av de letteste setene, vekt på setet er ganske viktig, for det blir endel bæring av setet ;) 

Vi kjøpte dette vi også. Vi har derimot isofix i begge bilene våre, men fordelen med denne base er at om man eks kjører med noen som ikke har isofix kan du forsatt være sikker på at du kan feste stolen og basen trygt i bilen.

Ser forresten på en siden til forbrukerrådet at dette sete oppnådde høyeste poengsum noen gang er gitt til ett barnesete i den klassen.

Fordelen med base (uansett om det er belte eller isofix) er iallfall at da kan du enkelt klikke sete på basen og enkelt ut, istedenfor å måtte knote med belte hver gang du skal inn/ut.

Currrlysue skrev:

Vi har en maxi cosi cabriofix, med EASYfix base. denne basen har både isofix fester og beltefetser, + du kan feste stolen uten base med bare beltene :) 

cabriofix var best i test når vi kjøpte det og ett av de letteste setene, vekt på setet er ganske viktig, for det blir endel bæring av setet ;) 

tigerbebis skrev:

Tweak skrev:

Frk.Nikki skrev:

Vi har Maxi Cosi cabriofix fra forrige gang, og det er lett! Og trygt. Så det kan jeg godt anbefale. Funker akkurat slik de sier lenger oppe her, at man har base til isofix, men det går an å bruke seler til å feste bare setet også. Base er genialt, såå enkelt å ta med seg setet inn og ut av bilen!! :)

Vi har den maxi cosi cabrofix vi også! Vi kjøpte den for den var best i test og lett, jeg sliter med ryggen til tider og dermed var den absolutt eneste alternativ - og vi har alltid vært kjempe fornøyd. Spes når andre oppdaget fordelen ved den jmf mange (alle?!? hahhaha) andre!! 

Man må ikke bruke sete med isofix feste selv om man har dette i bilen. Di fleste baby stolene har en base man kan kjøpe til stolen, da velger man med eller uten isofix på basen. Men når man skal over til neste størrelse på bilstol ( sånn rundt 1 års alder) får man ikke disse basene, da er det viktig å være obs på dette med eller uten isofix om man skal flytte stolen mellom to eller flere biler.

Flere seter selges me isofixbaser. Er ingen 0-13 seter som MÅ ha isofix, alle kan festes med sele i tillegg. Som er ganske greit, da svigers f.eks ikke har isofix om dem skulle låne mini.

Vi hadde besafe izi sleep til mini som nå er 1 år, kjempe fornøyd. Setet er litt tungt, men går fint å bære det til dem er 7-8 mnd, går faktisk nå også, hun er 10kg. Men det er TUNGT :P
Vi skal hvertfall bruke det på go-gutten som kommer også =)

Back
Topp