Islam og demokrati?

Luna Lovegood

Glad i forumet
Lurer litt på Islam og demokrati i disse Egypt tider. Finnes det noen muslimske land/ land med islam som hoved religion som har demokratisk styre?

Er det noen som vet noe om dette?

Pakistan har jo hovedsaklig demokratisk styreform. Om det blir styrt etter lover og regler i henhold til det demokratiske styre er en helt annen sak :P

Indonesia er vel ganske nærme, bortsett fra litt ufin behandling av minoriteter noen ganger. Bosnia er jo ett annet. Tyrkia hevder å være det, men der igjen, ufin behandling av minoriteter... Ellers blir det vel som med majoriteten av kristne land, teokratiske mellomtinger mellom demokrati og diktatur...

Er Gazastripen et land der folket stemmer inn representanter i en riksforsamling samtidig som man har visse grunnleggende rettigheter i form av ytringsfrihet, eiendomsrett, politisk frihet og likestilling?

Er det for eksempel likestilling og ytringsfrihet i muslimske land? Det er jo av de grunnleggende rettigheter i et demokrati...

ORIGINAL: Luna Lovegood

Er Gazastripen et land der folket stemmer inn representanter i en riksforsamling samtidig som man har visse grunnleggende rettigheter i form av ytringsfrihet, eiendomsrett, politisk frihet og likestilling?

Er det for eksempel likestilling og ytringsfrihet i muslimske land? Det er jo av de grunnleggende rettigheter i et demokrati...

På samme måte som det ikke alltid er det i kristne land, er det ikke alltid det i land med muslimsk majoritet heller.

Men det er liksom litt som å sammenligne epler og gulerøtter...

Har googlet fant ikke noe godt svar!
Jeg har lært at jeg får bedre svar av å spørre noen, lurt å lære noe hver dag vet du
ORIGINAL: Natural Beauty

Google er en fin ting:)

Trodde man kunne spørre om det meste her jeg[;)] Men du får unnskylde meg hvis jeg gikk over dine grenser, slutt å gå inn på ting som ikke har baby i headingen da!
Her på Bv har jeg faktisk lært mye om Islam og mye av Meya som alltid har tid til å svare!

ORIGINAL: Luna Lovegood

Har googlet fant ikke noe godt svar!
Jeg har lært at jeg får bedre svar av å spørre noen, lurt å lære noe hver dag vet du

Google er en fin ting:)

Ja om babyer ja! Haha ikke om islam på et babyverden!

Takk til de som tar seg tid til å svare på det jeg lurte på[:)].
Leste i en avis her om dagen at det var ikke et eneste land med islam som religion som kunne regnes som demokratisk , derfor lurte jeg!

Back
Topp