irriterer meg over sosialen denne gangen

malrodien

Gift med forumet
hva i all verden er det med den plassen jeg bor på??? tydeligvis ikke rett på noen ting her. plages så mye med ryggen at jeg ikke kan jobbe. går til fyso to ganger i uka men det hjelper lite!

dro til sosialen for å få støtte der da, for jeg får jo ikke noe penger på noen annen måte. men de presterte å si noe av det dommeste jeg noen gang har hørt da jeg la fram at jeg trengte (graviditets)klær, penger til å betale egenandelen til fyso (50kr per gang) og lifsopphold. "kjæresten din har annsvaret for deg nå, så om du vil ha penger må dere søke sammen" hæ??? det er jeg som skal ha gravid klær ikke kjæresten min.. bor nå sammen i en bitte liten leilihet og klarer oss så vidt på hans lønn på knappe 12000 i mnd. han har jo tusen regninger!! studielån, bil lån, betale husleie osv.. sitter som oftest igjen med 2-3000 igjen! da klarte de å presse enda et idioti ut av seg: dere får selge bilen da eller mase på foreldrene dine om å få åpna fondet ditt! (som er låst til utdanning!) kjæresten min har aldrig skrevet under en kontrakt på at han skal ta vare på meg!!!

hadde forstått det om vi var gift men det er vi ikke!!! har dem lov til dette?????[:@][:@]

Huff, Enkelte regler er skikkelig kjipe......
Jeg mener at grunnen til at dere må søke sammen er fordi di skal se hvilken Inntekt dere har tilsammen.
Lykke Til.....

[:D]

kan hende, men forstår egentlig ikke hva sosialen har med kjæresten min å gjøre! jeg må jo kunne få noe så jeg kan ta vare på meg selv.. hva om kjæresten min hadde vært mangemillionær men så bedriten at han ikke ville latt meg få annet enn et tak over hodet og et halvt brød i uke med null pålegg da... hadde sikkert ikke fått noe da heller

Ei vennine av meg gikk på Sosialen da det ble slutt mellom henne og typen, Hun hadde da en liten jente.
Han hadde fått alt av møbler da det ble slutt, Mener at hun kun satt Igjen med ei seng, Et bord og noe små greier......
Hun spurte da om hjelp til og få etablert seg litt, Men det fikk hun Ikkje, Fordi hun hadde enn liten jobb og hadde tjent ca 2000 Kroner den måneden......

Mens ei annen vennine av meg har en type som tjener ca litt over 20 000 hver måned.
Di hadde også ei lita jente da, Mener at di ventet den andre jenta......
Hun gikk på Sosialen og fikk ca 8000 - 9000 kKroner hver måned, Enda han tjente det som han gjorde, Hun hadde nettopp fått ca 100 000 I fødselspenger fra Lånekassen, Og di dro til Syden......

Såh det er litt forskjell på søknadene der Jah....

Det er desverre slik at når du bur med noen så tar dei hans inntekter med også, sjølv om det er heilt tåpelig. Og det er rett som dei sier med bil, har du bil er det mykje vanskligere å få penger. Dei reglene dei har er heilt syke!!

Når du er samboer så blir du beregna som gift.Da har samboer plikt til å forsørge deg.Sorry mac-slik er det bare..

Har vært en gang på sosialen for flere år siden-da fikk jeg beskjed om å kvitte meg med hunden min!!![:-][:-]SNAKKER OM

hadde mye problemer under mitt svangerskap og spurte om støtte/ev sosialt lån til å kjøpe en gammel brukt bil for jeg måtte på sykehuset hver uke til ultralyd og ikke så mye buss-avganger her... da sa sosialkontoret.... vi kan kjøpe en sykkel til deg! det er 10 mil tur-retur sykehuset og jeg hadde 23kg ekstra... de kunne prøvd å sykle 10 mil med 83 kg kropp!!! Er kommet meg godt økonomisk opp iløpet av de siste 2 1/2 årene så har ikke vært der siden... ikke alltid så lett for dem å forstå... [&:]

hei hei .........det variere fra kommune til kommune ... at samboer skal forsorge deg er vel sant  eller  dere bor i lag så blir det felles økonomi ........men uansett er det jo en vis beløp pr.person bør ha for å leve normalt i løpet av en måned.........så hvis det blir igjen 2000kr etter at dere har betalt alle utgifter det er ikke nok for å overleve....skolelån blir ikke regnet som utgift noe som er kjipt men det er jo bare slikt........i det minste sosial kontor skal ikke bare sende deg uten å gi deg råd å veilednig det er det de er utdanet for ..........ikke bare for å dele ut penger /støtte men for å vare der når en trenger dem .........gå igjen du å spør om velilednig hva de syns at en med din situasjon bør gjør........
håper det ordner seg til slutt for deg ....de kan jo vare ganske irriterende på sosialen av og til...........men ikke gi opp.........til slutt kan du jo gå fra samboeren din mener pare pga. situasjonen å si at du trenger alt og har ingenting ingen sted å bo ingen møbler ingen jobb.................kanskje du for alt.......syns ikke det er greit å lyge men hvis det er så må til så.........

Rundskriv 1-34/2001 sosialtjanesteloven kap.5 § 5.1.2.4 ledd 6

Samboere har ikke gjensidig underhodsplikt .Samboers inntekt kan ikke trekkes inn ved vurderingen av en søkers økonomi.Her er det med andre ord forskjell mellom ektefeller og samboere.Dersom samboeren rent faktisk forsørger søker,kan dette legges til grunn ved vurdering av søkerens behov for økonomisk stønad,forutsatt at slik forsørgelse ikke er et resultat av søknad om økonomisk stønad er blitt avslått tidligere.

Er ikke sikker på hvordan det er når en er gravid eller har felles barn,men jeg vil anbefale at dere leverer felles søknad eller at du klager på vedtaket.

Sats ifølge sosialen 2001 er samboende en person kr.3230 til livsopphold
Nærmere om dette kan du lese her .

http://odin.dep.no/aid/norsk/publ/rundskriv/030031-250013/index-dok000-b-f-a.html

herregud for ett jævla opplegg...[:@]....stakkars dere folkens [:'(], kan ikke forestille meg greia liksom, fy feite jeg er så  glad vi har god råd....

Sån så eg har lest så har di låv til å jra detta.
Vist du bur me barne faren så blir han forsørgar for dg og babyen dåkas vist han e i arbeid.
Dn einaste måten å få hjelp fra dei e å flytte fra kvarandre, Men da synst kje eg e nåke lurt..
Bestaveninno mi får  kje stipend eller hjelp fra sosialen vist ho bur me barnefaren..
Etter sommaren skal typen min jobba og da får kje eg hjelp av sosialen[:@]

Får sikkert endel pepper nå, men vil ikke akkurat påstå at trådstarteren blir behandlet så utrolig "dårlig" i forhold til andre. Når dere er samboere, blir felles inntekt beregnet. Slik er det også i forhold til høyere utdanning hvis man har barn. Har man en samboer som tjener over 20 000 kr. i mnd., har du ikke rett på noen som helst ekstra støtte. Da sitter du der med 6000 kr. i mnd. Kjipt, men sant. Det at de sier at samboeren din har det økonomiske ansvaret fremfor de, er kanskje ikke så alt for rart. Dere venter tross alt et barn sammen, og er i tillegg samboere.
Det at dere sitter igjen med "bare" 2000-3000 etter at alt er betalt, er dere ikke alene om, for å si det sånn. Både jeg og samboeren min sitter vel igjen med dette beløpet tilsammens etter at alt er betalt.
Synes heller ikke det er spesielt rart at de ber deg kvitte deg med bilen. Å gå til sosialen er noe man gjør hvis det står ganske så ille til, og bil er jo forsåvidt en dyr affere. Kommer jo ann på om du bor i en storby eller ikke, men bil er lite nødvendig igrunn(synes jeg.)

Signerer denne....

Back
Topp