Irriterer meg litt over svigermor

3nydeligegutter

Glad i forumet
Jeg har ei veldig snill svigermor som står opp med ungene, lager god middag, tar med seg ungene på tur osv. Men hun irriterer meg også. Hun har en tedens til å si det motsatte av meg.
Eks er:

Jeg sier til Lucas at han ikke får sitte i vognen fordi han er for stor, og fint kan gå. Hun spør "hvil du sitte i vognen Lucas?" Han svarer jo selvfølgelig ja og hun setter han i vognen.

I går skulle hun ta med seg ungene på butikken for å kjøpe snop til barnetv før middag. Da sier jeg til henne at de ikke skal få spise noe av snopet før middag fordi de da ikke vil ha middag. Jeg legger med nedpå, og blir vekket av eldste mann når maten er klar. Og tror dere de vil ha middag? NEI. Fordi? Svigermor foret dem med snop og chips før middag.

Andre som kjenner seg igjen?

JAAA, og jeg får ikke sagt nok hvor mye det irriterer meg!!

Hvis hun kun ser barnebarna en sjelden gang så ser jeg faktisk ikke det store problemet, så lenge hun er så flink med dem ellers. Ville svelget stoltheten og latt det fare. Hvis dere er der annenhver dag så blir det litt annerledes, men da bør du få mannen din til å si fra, så du ikke ender opp med å gå og surmule.

Faktisk så er MIN FAR den som irriterer meg mest når det kommer til slike ting..
Vi har spist middag og han spør om hun vil ha is.. Hun blir jo helt vill av glede og jeg tenker jaja, vi har ferie. Hun spiser opp en skål og bestefar (som han er) ser det er tomt. "vil du ha mere?" JA!!! svarer jo hun selvfølgelig.. Ja dette blir siste, vi skal kjøre langt sier jeg..
Hun spiser opp og han er på vei til å ha på mer.. Jeg må reise meg, ta boksen ut av hendene å legge den på bordet.. "Hun får ikke mere pappa! Hør da!"
"mamma sa du ikke fikk mere" sier han til henne da...

LORD!!!
Svigers respekterer meg, hverfall når jeg ER der og sette de grensene jeg og sambo mener hun skal ha :)

Kjenner det igjen fra mine foreldre, men jeg er heller ikke så stiv på det, så vi forstår hverandre godt. 

*UtspyttaLaban* skrev:
Jeg ser ikke problemet, jeg er for at besteforeldre skal få tøye grenser og være verdens snilleste :)

Mhm...

Svigers er desverre like stivbeinte som HI, og ungene merker det, og spurte da de var små om hvorfor de var så annerledes enn mine foreldre hehe... 

Syns det er greit at besteforeldre skjemmer bort ungene litt. Det er jo det besteforeldre skal gjøre, oppdragelsen skal vi foreldre ta oss av. Mamma mater min 4 måneder gamle baby med masse rart, hun får smasprøver av ditten og datten, og jeg har aldri lagt meg borti det.

Mine foreldre har oppdratt fem unger, og jeg liker å tro at det ble folk av oss også :)

Hvis man er lite sammen med besteforeldrene, hadde jeg ikke brydd meg.

Hadde f.eks. mine foreldre begynt sånn, ville jeg satt foten ned, for vi er jo sammen flere ganger i uka. 

*UtspyttaLaban* skrev:
Jeg ser ikke problemet, jeg er for at besteforeldre skal få tøye grenser og være verdens snilleste :)

Joda, men det finnes grenser Skjønner det kan bli frustrerende når det skjer hele tiden.. det blir jo forvirrende for ungene å

Jeg er enig i at besteforeldre skal få skjemme bort barna litt ekstra. Er liksom deres oppgave det :D MEN: Hvis foreldrene har sagt at de ikke får lov til noe, burde besteforeldrene rette seg etter det. Det ER foreldrene som i bunn og grunn bestemmer. Og dette må respekteres. Om foreldrene setter grenser og bestemor/bestefar driter i dem helt bevisst, lærer barna dette fort. Jeg husker når jeg var på overnatting hos mormor og morfar da jeg var liten. Fikk gjøre omtrent det jeg ville. Og det var så stas... Hehe... slik skal det være også. Men om mamma og pappa var der også, viste jeg at vi hadde noen regler som jeg ikke tøyde så mye så lenge mamma og pappa var tilstede. Det tror jeg bare er bra. Da vet ungene hva de skal forholde seg til :)

Altså.. greit nok at besteforeldre skjemmer bort barnebarna litt, men hvis jeg har sagt nei til mer is til dattern min og de gir henne mer, ja da blir jeg sur. og da spiller det ingen rolle om vi her her eller der.
synes ikke no om at de skal trosse det foreldrene har sagt, bare for å være "bedre".

men selv om jeg syns det er greit med litt bortskjemming, så er jeg ikke enig i at det skal spises godis og snacks hele dagen. så boring er jeg ;)

Besteforeldre SKAL få lov til å skjemme bort barnebarna.. Jeg er enig i at det kan bli for mye da, så jeg har sagt til besteforeldrene (både mine og mannens foreldre) at når JEG er der så er det det JEG sier til barna som gjelder (dette fori mannen lukker ørene stort settemoticon ) men når de er der alene så kan de gjøre som de vil.

Det tok litt tid, men det gikk gjennom (på begge parter) til slutt, og tiden sammen ble mye bedre, fordi jeg vet at jeg blir spurt først, og har muligheten til å si nei dersom jeg ikke syns det er greit..

Jeg mener, foreldrene deres er ikke tankelesere de heller, og det er som svigermor sier, DE er ferdige med å oppdra barn de, nå skal de kose seg skikkelig med dem!
Tenk på dine egne besteforeldre.. Fikk du ALDRI lov til noe der som du ikke fikk lov til hjemme? Jeg kan nemlig nevne ting i hytt og pine som jeg fikk lov til av farmor og mormor, men aldri i verden om det var lov hjemme, og det visste jeg fra svært tidlig alder..

Besteforeldre SKAL få lov til å skjemme bort barnebarna.. Jeg er enig i at det kan bli for mye da, så jeg har sagt til besteforeldrene (både mine og mannens foreldre) at når JEG er der så er det det JEG sier til barna som gjelder (dette fori mannen lukker ørene stort settemoticon ) men når de er der alene så kan de gjøre som de vil.

Det tok litt tid, men det gikk gjennom (på begge parter) til slutt, og tiden sammen ble mye bedre, fordi jeg vet at jeg blir spurt først, og har muligheten til å si nei dersom jeg ikke syns det er greit..

Jeg mener, foreldrene deres er ikke tankelesere de heller, og det er som svigermor sier, DE er ferdige med å oppdra barn de, nå skal de kose seg skikkelig med dem!
Tenk på dine egne besteforeldre.. Fikk du ALDRI lov til noe der som du ikke fikk lov til hjemme? Jeg kan nemlig nevne ting i hytt og pine som jeg fikk lov til av farmor og mormor, men aldri i verden om det var lov hjemme, og det visste jeg fra svært tidlig alder..

kjenner meg igjen der ja var i bursdag idag, å da svigerinna min ville at Emil å skulle ha, så sa jeg at det ikke var nødvendig. ja men det er bursdag fikk jeg beskjed om å vips, der satt sambo og Emil med hver sin pinne is. like etterpå etter en tur på toalettet så satt svigermor og gav ham sjokoladekake liksom.. skal si til sambo at når jeg har sagt nei så er det nei. det kan han si til sin familie, da de tydeligvis ikke hører på meg

ikke enig med *UtspyttaLaban*, besteforeldre skal ikke tøye grenser som er satt for barna. være verdens snilleste kan de være på andre måter enn å fore barna med godteri før middag liksom!!

Bouncing buttplug skrev:

Helt enig!

Mamma og pappa har egne regler hos seg, og snuppa klarer helt supert å skille fra besøk der til hjemme:)

jeg skjønner at dere her synes det er greit med besteforeldre som koser seg med barna, men synes ikke de skal "overkjøre" foreldrene når både foreldre og barn er tilstede.. Om besteforeldre viser foran ungene at de ikke bryr seg om grensene til foreldrene, hva hindrer da barna i å gi blaffen i hva foreldrene sier?
Altså, jeg mener at barn ikke skal se foreldrene sine bli overkjørt av andre.
Men at barn og besteforeldre kan storkose seg alene? Jo, det må de vel få gjøre absolutt.
Min mor gir min datter alt mulig. Er der hun smakte på is, kake, snop osv første gang.
Jeg sier at jeg ikke er så begreistert for at hun gir hun for mye, men lar de kose seg sammen. :) Men min mor kunne aldri funnet på å gitt blaffen i hva jeg sier til min datter.
Hadde jeg sett mine foreldre en sjelden gang hadde jeg nok sikkert ikke tenkt over detaljer og gjort noe ut av irritasjonsmomenter, men siden jeg ser de 1-x antall ganger i uken hadde ikke godtatt det.

IdaLolita skrev:

JAAA, og jeg får ikke sagt nok hvor mye det irriterer meg!!

Signerer!! Gjelder også svigerfar! 

Snart3gutter skrev:

Ja det kan man godt si jeg gjør... Jeg hater det også..

At besteforeldrene skal ha lov til å skjemme de bort er jeg for. Men når jeg sier noe i klartekst, så forventer man at de hører på akkurat det. De får lov til å gjøre mye, jeg synes jeg er ganske "løs i strikken", men når jeg sier nei klart og tydelig, også gjør svigermor det stikk motsatte 3 sek etter, så bobler det litt i blodet ja. Akkurat det er ikke å skjemme bort i mine øyne da.

Jeg synes ikke sånt er et stort problem dersom besteforeldrene ser ungene sjeldent. Men når man bor i samme by og ser hverandre flere ganger i uken så er det ikke greit at de prakker i ungene masse godteri.

Back
Topp