Irriterende shit besteforeldre sier

To be announced

Glad i forumet
September To Remember
Vet jeg ikke er alene om det, så why not make a thread om alle de irriterende utdaterte greiene besteforeldrene til barna våre sier?

Starter balletten med to klassikere jeg har fått høre i dag:

«Åå en gutt! De er så enkle! Endelig får vi familiearvingen» og tilhørende (til datteren vår på 1,5år): «Mens dere jenter, dere er så vanskelige og kompliserte! Bra mamma slipper å få to bitchy jenter!»

:grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy:

Runde to, det glipper ut av meg at ungen sov så godt i natt. Da parerer selvfølgelig svigermor med «og sov hun i egen seng?». Jeg svarer «ja inntil hun våknet på natta da henter jeg henne inn». «jah, du skal nå få angre på dette senere» sier svigermor. Jeg svarer: «jeg bekymrer meg ikke, hun sover godt hvor hun er og jeg synes det er koselig». «Ikke lyv til deg selv, hun sover godt fordi hun sover med deg. Åååååå det kommer du til å få såååå problemer med!»

:grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy:

Herved lover jeg meg selv å aldri kommentere søvn i nærheten av besteforeldre ever again. Og kjønn, tja, får finne en teknikk for å unngå oppkastet fra 1950. Det er så dumt at jeg blir målløs av dem. Thank FAHK at samfunnet beveger seg i utvikling og menneskesyn. (mostly)

Har dere også slike utdaterte gullkorn? Så det var noen på facebook som skrev noe om besteforeldre som reagerer på graviditet generelt, er du kanskje her inne og? :bookworm:
 
Bestemor til poden har sagt at alle barna hennes har så fin og bra sangstemme fordi de har fått bruke lungene så mye som små. Altså hun kjørte skrikekur på ungene og skryter av det...
 
Last edited:
Bestemor til poden har sagt at alle barna hennes har så fin og bra sangstemme fordi de har fått bruke lungene så mye som små. Altså hun kjørte skrikekur på ungene og skyter av det...

Sorry at jeg ler, det er av fortvilelse… At det går an. Og at de er stolte av det, man blir målløs :) Men kjenner den igjen. Måtte jobbe med mannen min som hadde vokst opp med at «skriking styrker lungene». For noen barneskjebner som har utfoldet seg med disse bullshit-mytene/ordtakene de spredte rundt seg damals! :arghh:
 
Var ute med noen venner i bursdag og på et utested etterpå. Svigermor mente at det ikke var noe sted for meg lenger :wtf: beit i meg og svarte bare at jeg koste meg noe som jeg også gjorde. Skjønner ikke hva hun mener, skal eg liksom holde meg hjemme fordi eg er gravid?
 
Min mor er livredd for at jeg skal bære for tungt. Vil ikke engang at jeg skal bære toåringen. Hun ble alltid fortalt som gravid at man måtte være forsiktig og er selv overbevist om at hun spontanaborterte fordi hun overbelastet seg.
Sist gang jeg var gravid fikk jeg også beskjed om å legge meg ned og ringe ambulanse hvis vannet gikk. Barnet lå i hodeleie. Hun vil ikke ta til seg ny og oppdatert kunnskap om svangerskap og fødsel.
 
Her tror moren min at hun er mamma til datteren min i tid og utide. Hun forteller meg hvordan jeg må gjøre det og at jeg gjør det feil. Det mest irriterende er at når jeg sier ifra at hun må slutte, så får jeg beskjed om at hun ikke kan prate til meg… Hun klarer ikke ta til seg noe som helst. Og når hun skal si nei til datteren min sier hun: «mamma sier du ikke får lov til det der» Og svigermor kommer med sånne «små» kommentarer, eks. «Nå griser du fælt når du spiser, sånn fikk ikke pappaen din sitte», «du har altfor store klær» «hvorfor lar du henne gjøre sånn?» Jeg blir så irritert.. Og dem legger seg oppi hvorfor hun ikke er i barnehage enda, hvorfor vi samsover osv.
 
Min mor er livredd for at jeg skal bære for tungt. Vil ikke engang at jeg skal bære toåringen. Hun ble alltid fortalt som gravid at man måtte være forsiktig og er selv overbevist om at hun spontanaborterte fordi hun overbelastet seg.
Sist gang jeg var gravid fikk jeg også beskjed om å legge meg ned og ringe ambulanse hvis vannet gikk. Barnet lå i hodeleie. Hun vil ikke ta til seg ny og oppdatert kunnskap om svangerskap og fødsel.
Jeg får også beskjed om det der fra moren min.. Du må ikke bære tungt og ikke løfte så mye på datteren min..
 
Vet jeg ikke er alene om det, så why not make a thread om alle de irriterende utdaterte greiene besteforeldrene til barna våre sier?

Starter balletten med to klassikere jeg har fått høre i dag:

«Åå en gutt! De er så enkle! Endelig får vi familiearvingen» og tilhørende (til datteren vår på 1,5år): «Mens dere jenter, dere er så vanskelige og kompliserte! Bra mamma slipper å få to bitchy jenter!»

:grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy:

Runde to, det glipper ut av meg at ungen sov så godt i natt. Da parerer selvfølgelig svigermor med «og sov hun i egen seng?». Jeg svarer «ja inntil hun våknet på natta da henter jeg henne inn». «jah, du skal nå få angre på dette senere» sier svigermor. Jeg svarer: «jeg bekymrer meg ikke, hun sover godt hvor hun er og jeg synes det er koselig». «Ikke lyv til deg selv, hun sover godt fordi hun sover med deg. Åååååå det kommer du til å få såååå problemer med!»

:grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy:

Herved lover jeg meg selv å aldri kommentere søvn i nærheten av besteforeldre ever again. Og kjønn, tja, får finne en teknikk for å unngå oppkastet fra 1950. Det er så dumt at jeg blir målløs av dem. Thank FAHK at samfunnet beveger seg i utvikling og menneskesyn. (mostly)

Har dere også slike utdaterte gullkorn? Så det var noen på facebook som skrev noe om besteforeldre som reagerer på graviditet generelt, er du kanskje her inne og? :bookworm:

gå på charlotte.mjelde sin instagram og les det siste om søvtrening, føler det støttet litt dette med at du henter inn ungen. Godt å lese ! Vi er ikkje gamledagse lengre ;) Er helt enig med deg, barn søker jo bare trygghet.
 
Jeg har en svigermor som sier mye rart! Lista kunne vært evig lang!

Nå har vi så lite med hun å gjøre, og det er helt greit! Ikke vet de om graviditeten enda heller :p
 
Vi er nøye med at ettåringen ikke skal spise godteri/kaker/brus da vi synes det er unødvendig å bli introdusert for det så tidlig. Blir nok snop tidsnok. Men familie kommer alltid med noe godt de skal trykke opp i fjeset hennes, og jeg må da alltid ta det vekk og snakke til de. Er SÅ ufattelig irriterende at voksne folk ikke kan respektere grensene jeg setter for mitt eget barn - som er for hennes eget beste. Hun koser seg gløgg med grønnsaker, frukt eller en brødskive. Synes det er så ukultur at man skal spise så mye søtsaker.

En annen ting jeg irriterer meg over er masing etter nummer to (som nå er på vei). Faren min har mast siden dagen jeg kom hjem fra sykehuset når nummer to kommer, og da jeg sier at jeg synes graviditet og amming har vært enorm belastning for kropp og psyke så sier han bare «jamen, sånn er det bare. Det går så fint så». Javel, din priviligerte MANN. At menn skal komme til meg å fortelle meg at å være gravid og føde er forbigående og bare noe man må igjennom provoserer meg så grenseløst!
 
Vi er nøye med at ettåringen ikke skal spise godteri/kaker/brus da vi synes det er unødvendig å bli introdusert for det så tidlig. Blir nok snop tidsnok. Men familie kommer alltid med noe godt de skal trykke opp i fjeset hennes, og jeg må da alltid ta det vekk og snakke til de. Er SÅ ufattelig irriterende at voksne folk ikke kan respektere grensene jeg setter for mitt eget barn - som er for hennes eget beste. Hun koser seg gløgg med grønnsaker, frukt eller en brødskive. Synes det er så ukultur at man skal spise så mye søtsaker.

En annen ting jeg irriterer meg over er masing etter nummer to (som nå er på vei). Faren min har mast siden dagen jeg kom hjem fra sykehuset når nummer to kommer, og da jeg sier at jeg synes graviditet og amming har vært enorm belastning for kropp og psyke så sier han bare «jamen, sånn er det bare. Det går så fint så». Javel, din priviligerte MANN. At menn skal komme til meg å fortelle meg at å være gravid og føde er forbigående og bare noe man må igjennom provoserer meg så grenseløst!
Husker oldemora til eldstemann kom inn på familierommet på føden/barsel under et døgn etter jeg hadde født og mente det var på tide med nr 2:rolleyes: Hadde så vondt i underlivet at jeg ikke klarte å sitte. Jeg måtte ligge. Var det siste jeg tenkte på for å si det sånn.
 
Ja! Sønnen min på 3 sliter med kronisk forstoppelse. Han blør når han bæsjer og har kjempevondt. Han får Movicol fast, det hjelper og gjør bæsjen mer vanlig slik at han ikke får vondt og faktisk kan gå. Han hadde den føste bløte bæsjebleien siden ham var baby. Svigermor får nyss i dette, og sier "dere må SLUTTE å gi ham sånt middel"

:stop:
 
Vi er nøye med at ettåringen ikke skal spise godteri/kaker/brus da vi synes det er unødvendig å bli introdusert for det så tidlig. Blir nok snop tidsnok. Men familie kommer alltid med noe godt de skal trykke opp i fjeset hennes, og jeg må da alltid ta det vekk og snakke til de. Er SÅ ufattelig irriterende at voksne folk ikke kan respektere grensene jeg setter for mitt eget barn - som er for hennes eget beste. Hun koser seg gløgg med grønnsaker, frukt eller en brødskive. Synes det er så ukultur at man skal spise så mye søtsaker.

En annen ting jeg irriterer meg over er masing etter nummer to (som nå er på vei). Faren min har mast siden dagen jeg kom hjem fra sykehuset når nummer to kommer, og da jeg sier at jeg synes graviditet og amming har vært enorm belastning for kropp og psyke så sier han bare «jamen, sånn er det bare. Det går så fint så». Javel, din priviligerte MANN. At menn skal komme til meg å fortelle meg at å være gravid og føde er forbigående og bare noe man må igjennom provoserer meg så grenseløst!
Samme her. Har en stesønn på 3år 50% og vi har enda ikke introdusert ham for søtsaker hos oss. Vi lager en smoothie som han velger grønnsaker/frukt/bær til selv som han får til dessert hver dag. I helger lager vi feks grove vafler eller lapper og serverer med bær og sukkerfri is. Han får kaker i bursdager/selskaper, men ikke lørdagsgodt eller vanlige desserter hjemme. Ikke spør han etter det heller, så tror moren kjører ganske samme opplegg, han vet jo ikke at godteri er en greie før noen forteller ham det :p Min familie er sååå opptatt av at jeg ikke må være «nazi» med barnet som kommer, det må jo få kose seg og ikke bli kresen…
 
Samme her. Har en stesønn på 3år 50% og vi har enda ikke introdusert ham for søtsaker hos oss. Vi lager en smoothie som han velger grønnsaker/frukt/bær til selv som han får til dessert hver dag. I helger lager vi feks grove vafler eller lapper og serverer med bær og sukkerfri is. Han får kaker i bursdager/selskaper, men ikke lørdagsgodt eller vanlige desserter hjemme. Ikke spør han etter det heller, så tror moren kjører ganske samme opplegg, han vet jo ikke at godteri er en greie før noen forteller ham det :p Min familie er sååå opptatt av at jeg ikke må være «nazi» med barnet som kommer, det må jo få kose seg og ikke bli kresen…
Høres jo helt topp ut slik dere gjør det, samt så er det jo supert at moren ser ut til å gjøre likt!
 
Vi har vært svært lite sammen med svigermor de siste to mnd. Og nå er det jo bare to uker siden vi fortalte om graviditeten. Men da hun kom på middag i dag kommenterte hun selvfølgelig "Jammen er du blitt bra stor allerede!"
Joda, ingen tvil om at magen har poppa og den har poppa skikkelig også, jeg har slutta å gå med store gensre for å skjule magen eller å prøve å holde den inne.. men gah, det stakk liksom litt ekstra denne gangen. De to forrige graviditetene så brydde jeg meg ikke så mye om sånt, fordi jeg var temmelig fornøyd med den fine runde gravidmagen. Men med 3. så ble magen veldig stor veldig fort, og jeg er litt ekstra spent på hvor stor den skal bli til slutt....
 
Alt som er bra/positivt med gutten vår skal svigermor alltid relatere til deres side av slekta eks: "slik gjorde faren din når han var liten også", "bestefar var også veldig musikalsk" o.l. Hun mener vel ikke noe vondt med det men er utrolig provoserende.
 
Svigermor synst det var så koselig at vi hadde fått pengegave av hennes foreldre. Så fortalte min mann ka vi hadde lagt pengene i. «Hæ barnevogn? Allerede, det er jo alt for tidlig, det hadde eg aldri turt». (Vi er 22 uker på tirsdag….)

også denne her da « hæ er ho sliten ? Friske/normale gravide er ikkje dårlige/sliten. Eg var dårlig fordi eg hadde cøliaki , men friske gravide er jo ikkje dårlige»


Ahhhh for det første alle reagerer ulikt på graviditet, pluss at hallo eg hadde ikkje super helse frå før av, og det veit ho. Er jo ikkje i jobb :hilarious:


Dette er samme dama som har prestert å nekte å vaksinere seg, så ungen får ho ikkje sett med det første nei .. :p
 
Jeg hadde fått en bitteliten mage alt som jeg var ganske stolt av ved 12 uker da vi skulle fortelle svigermor - hadde på en kjole som viste den litt. Vi sier vi har noe vi skal fortelle og hun sier at hun har gjettet alt at nr 2 er på vei - hun gratulerer ikke eller noe, men sier, det er vel termin desember? Dette var i mars... Med termin i desember hadde jeg vel knapt funnet ut av det da... Sier neida, det er september: å men du har jo så bitteliten mage, sier hun, for ved 12 uker kom hun seg knapt sidelengs gjennom en dør i følge henne... Og så var samtalen over, hyggelig å annonsere det liksom
 
Min mor er livredd for at jeg skal bære for tungt. Vil ikke engang at jeg skal bære toåringen. Hun ble alltid fortalt som gravid at man måtte være forsiktig og er selv overbevist om at hun spontanaborterte fordi hun overbelastet seg.
Sist gang jeg var gravid fikk jeg også beskjed om å legge meg ned og ringe ambulanse hvis vannet gikk. Barnet lå i hodeleie. Hun vil ikke ta til seg ny og oppdatert kunnskap om svangerskap og fødsel.

Mamma styrer også sykt med dette med at jeg ikke skal løfte to-åringen eller gjøre noe som helst anstrengende ... I tillegg har hun helt noia for legemiddel under svangerskapet, hun hadde to SA selv og er overbevist om at det var pga nesespray...
 
Min svigermor sier bare "Stakkars" om meg som er gravid. Skal ha det til at det er så forferdelig synd i meg!
 
Back
Topp