Ironiens verden...

Tvillingsmurf

Forelsket i forumet
*MIA*
I uke 12 sa jeg til min fastlege at jeg mente det var anbefalt ul for oss med tvillinger i uke 12... det mente ikke hun. Jeg vurderte da å bestille time hos en privat klinikk, og så lenge på "Spesialistsenteret for kvinner" på Jessheim. jeg bestilte ikke time, men nesten.... flere ganger.

Da jeg var dønn fortvilet i uke 19 fordi jeg burde vært sett på og ingen i helsevesenet hadde tid, da tok spesialisten på Ahus meg inn i lunsjpausen sin. Og han har siden den gang sett på meg 2 ganger i uka og jeg føler meg svært godt ivaretatt.

I går fikk jeg vite at spesialisten på Ahus jeg går til, eier og driver Spesialsenteret på Jessheim! Han heter Martin Lundring.

Hadde jeg i uke 12 fulgt mine instinkter og bestilt time da - så ville han henvist meg til Ahus, og jeg ville kommet inn i deres system fra starten av!

Jeg spurte nemlig på torsdag, hva han gjorde de tre dagene han ikke var på sykehuset, så det var bare min nysgjerrighet som gjorde at jeg fikk denne infoen. Det viser seg at det stort sett er friske kvinner som kommer til han på jessheim, men av og til oppdager han ting som gjør at han henviser til videre oppfølging på sykehuset (f.eks. eneggede tvillinger). Så en tidlig ul hos han, hadde vært en god investering - for han er overlegen som følger opp alle risikosvangerskap på Ahus - og er spesialist på feltet.

Tenk hvor mange bekymringer jeg kunne vært foruten om jeg bare hadde bestilt den timen den gangen!

Da jeg i ettertid sa til fastlegen min at de på Lillestrøm Gynekologene hadde latt være å sjekke om de var eneggede og om de delte morkake, så sa bare legen at: ja vi har fått en del klager på de... Erfaringslæring heter det visst...nå har jeg lært, og selv om dette ikke er aktuelt for noen her i april forumet, så tenkte jeg at dette var en grei erfaring å dele - det er alltids noen som kjenner noen som trenger et godt råd.

Det er typisk at en får slik informasjon på privatklinikker, og ofte er det slik at overleger på sykehuse driver egne klinikker. Noe lignende skjedde med min mor som hadde nakkeprolaps. 6 mnds ventetid i det offentlige, 1 ukes ventetid på det private, og da måtte hun gjennom 2 dager med forberedelser, vasking med spesiell såre osv. Samme legen jobbet som overlege på sykehus og gjorde nøyaktig de samme operasjonene der, men der var det ikke like prosedyrer. Når mor spurte hvorfor, så var det fordi de ikke hadde råd, eller tid...

Det er det som er det skumle i det offentlige. Der er du bare en av mangen. Et navn på et stykke med papir... når du er ute derfra er du glemt som en i mengden. Mens i det private har jeg alltid blitt følgt godt opp, også mor med sin prolaps.

Back
Topp