Irish coffee

opus dei

Elsker forumet
Er det noen her som har en god versjon/favoritt på en Irish? Ta gjerne med fremgangsmåte[:)]

Jeg bruker 1 målebeger (~50cl) med whiskey, to teskjeer brunt sukker (eller demerara), og ca 1-1,5 dl kaffe. Rører ut sukkeret når jeg har tilsatt kaffen. Deretter heller jeg forsiktig halvpisket kremfløte (den skal ikke være helt stiv, men tykk, rennende) over. Kremen har jeg pisket opp uten sukker, og den skal ikke røres ut i resten - den skal ligge og flyte på toppen.

Mange har sjokolade eller kanel på toppen, men jeg mener at det tar bort den gode whiskey-smaken, så jeg foretrekker den enkel

Ååh, hørtes godt ut med en irish... det er vel ikke passende å ta en før jobb på en onsdag morgen?

ORIGINAL: lenemor

Jeg bruker 1 målebeger (~50cl) med whiskey, to teskjeer brunt sukker (eller demerara), og ca 1-1,5 dl kaffe. Rører ut sukkeret når jeg har tilsatt kaffen. Deretter heller jeg forsiktig halvpisket kremfløte (den skal ikke være helt stiv, men tykk, rennende) over. Kremen har jeg pisket opp uten sukker, og den skal ikke røres ut i resten - den skal ligge og flyte på toppen.

Mange har sjokolade eller kanel på toppen, men jeg mener at det tar bort den gode whiskey-smaken, så jeg foretrekker den enkel

Ååh, hørtes godt ut med en irish... det er vel ikke passende å ta en før jobb på en onsdag morgen?

Takk skal du ha! Den skal prøves i dag.

Å jo da[:)]

jeg ser nå at jeg har skrevet 50 cl, og ikke 50ml eller 5 cl.... det er selvsagt valgfritt, men jeg tror at det kan bli bittelitt sterkt med 50 (opprinnelig er målene på drinker 4 som *agatablonde* skriver, men jeg har et målebeger som er på 5, så jeg bruker det, og det blir sånn passe bar-sterkt...)

Ekte Jameson er innkjøpt fra Dublin[:)]

Jeg bruker Jameson whiskey, rører inn sukker i båtten, tilsetter en teskje med en god kaffelikør, deretter kaffe og kremen, og en liten limebåt på tommen!! KNALLGOOD!!

Mannen min lager verdens ALLER BESTE irish!!! *slurp* Kan spørre ham om oppskrift senere [:D]

Back
Topp