Irettesettelse

Klar?

Betatt av forumet
Vi var akkurat på ferie med min far og hans kjærste. Det var tydelig at hun ikke syns vi stoppet lillemann nok når han prøvde ut ting, når han spiste og sølte osv.. Hun mente vi skulle smikke på fingrene osv når han tok på noe vi ikke ville. Det kommer jeg ikke til å gjøre! Men jeg lurer på; hvor går deres grenser og hvordan irettesetter dere de nysgjerrige 1åringene?
 
Vi sier strengt nei, ikke lov - så tar vi henne bort fra det hun holder på med.. Kunne aldri tenkt meg å smekke til hånden hennes :-/
 
Vi var akkurat på ferie med min far og hans kjærste. Det var tydelig at hun ikke syns vi stoppet lillemann nok når han prøvde ut ting, når han spiste og sølte osv.. Hun mente vi skulle smikke på fingrene osv når han tok på noe vi ikke ville. Det kommer jeg ikke til å gjøre! Men jeg lurer på; hvor går deres grenser og hvordan irettesetter dere de nysgjerrige 1åringene?

Jeg prøver å si bestemt nei og ta henne litt bestemt vekk hvis det er noe hun virkelig ikke får lov til....type dokosten eller prøve å plaske med hendene i do... ( hva er det egeentlig som er så vanvittig spennende med de to tingene? )
Ellers lar jeg henne utforske ting så lenge det ikke er "farlig"
Min mor kom med en kommentar her en helg vi var på middag om vi drev fri 70 talls oppdragelse på henne. Maten går jo litt alle veier. Men hvordan skal de ellers lære å spise?
 
Jeg prøver å si bestemt nei og ta henne litt bestemt vekk hvis det er noe hun virkelig ikke får lov til....type dokosten eller prøve å plaske med hendene i do... ( hva er det egeentlig som er så vanvittig spennende med de to tingene? )
Ellers lar jeg henne utforske ting så lenge det ikke er "farlig"
Min mor kom med en kommentar her en helg vi var på middag om vi drev fri 70 talls oppdragelse på henne. Maten går jo litt alle veier. Men hvordan skal de ellers lære å spise?


Hvordan gjorde foreldrene våre dette med oss da, siden de mener vi har det så fritt. Fikk samme kommentar fra pappa. Han syns det var fint at lillemann var så blid og fornøyd ved bordet, men er vell ikke så rart når han får gjøre akkurat som han vil.. Takk? :)
 
Smekk på fingrene er gammeldags spør du meg! Er helg enig med dere jeg, dobørsten er også en hit her hjemme og med slike ting må man jo vise at det ikke er lov. Men det er jo viktig å la de utforske og? Jeg forstår ikke hvordan min skal lære å spise selv uten å grise :) Tror man bare må gjøre den man synes er best jeg, så får andre bare mene det de vil.
 
Tipper foreldrene våre egentlig bare har glemt hvor grisete det er når en 1 åring skal løre å spise;) vi fikk sikkert grise litt vi og! Men kanskje ikke fullt så mye som våre små. Uansett ting har forandret seg siden vi var små før 100 år siden:)

Når det kommer til dokosten og plaske i do og leke med dobrettet blir jeg nok mer sinna enn ved andre ting. Men hun bare gliser et lurt glis og vet nøyaktig at hun ikke har lov. Men ikke søren om hun skal få noe mageinfeksjon for å spise på dokosten eller knekke noen fingre fordi dolokket faller over dem altså

Men smekk på fingen er gammedags!
 
Måtte vaske nesten hele kjøkkenet etter middagen i går, men du verden for en storfornøyd gutt! Har ikke fått spise så mye middag selv ennå, og var tydeligvis stolt over å få spise lett. Ikke at det var like lett å få spagettien inn i munnen.

Ellers så føler jeg at irettesettelse ikke fungerer ennå. Sier strengt i fra at det ikke er lov og tar han bort, mens han bare ler :p Må nok bare smøre meg med tålmodighet. Ikke veldig mange tingene som ikke er lov her i huset, får stort sett utforske fritt. Men, dobørsten er en hit her i huset også - for å ikke snakke om dopapir.
 
Må le av å lese dette, gøy å høre at det er så mye likt-dobørste, dopapir og barn som ler når vi prøver å si ifra at noe ikke er lov :) Det er som om jeg skulle skrevet det selv! :)
 
Må le av å lese dette, gøy å høre at det er så mye likt-dobørste, dopapir og barn som ler når vi prøver å si ifra at noe ikke er lov :) Det er som om jeg skulle skrevet det selv! :)
Dohumoren begynner tydeligvis tidlig;)
 
vi er ganske slakke på reglene her i hus =) Hun får som regel styre seg med det hun vil så lenge ikke det er søppla/ doen / dopapir eller andre uhygeniske eller farlige ting hun gjør, rot og gris tåler vi så lenge hun ikke gjør det med vilje, da sir vi i fra.
Og kattene prøver vi å skjerme, hun er vanligvis veldig snill med den men får seg føre innimellom. =)

Smekking på fingrene var vi enig om før hun ble født at ikke skulle være. flere i familien våres som kunne gjort det på 90 tallet men den tida er jo over.

Men når dere "kjefter" på barna, blir de avogtil sinte selv? Her legger hun seg ned på bakken og vifter og slår vilt med hendene. og Hyl skriker.
andre ganger smiler hun og tasser videre.
 
sier bestemt nei , og om jeg må gjenta meg selv ett par ganger setter jeg ham i stolen , forklarer : mamma sa att det ikke er lov å dra i duken...
 
Back
Topp