Involvere pappa

Baby-B

Betatt av forumet
Oktobermirakler 2013
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Nå vet jeg ikke om det er flere som har det slik, men her i huset er det stort sett pappaen som holder styr på ting. Han er den som er mest organisert og økonomisk, noe som fører til at han stort sett har kontroll på ting.

Jeg tror nok han sliter litt med tanke på dette svangerskapet selv om han ikke sier noe, for jeg tror han syns det er veldig uvant å ikke ha den normale kontrollen han bruker å ha. Ikke får han bestemme hva jeg skal spise (her er pappaen i huset mer nervøs enn meg) og ikke får han bestemme aktivitetsnivået mitt (jeg har lovt og ta det med ro om jeg kjenner ubehag). Og det er jo bare jeg som kjenner bevegelser der inne (de to siste ukene).

Har dere noen tips til hvordan jeg kan involvere pappaen mer slik at han føler at svangerskapet er noe også han tar del i? At det er noe han kan ta del i uten å ha full kontroll? At han kan kose seg litt i ventetiden? Han jobber offshore og fikk ikke med seg ordinær ultralyd, men har vært med til lege (for å bekrefte svangerskapet) og til jordmor av eget ønske, så det står ikke på eget initiativ, men jeg vet at han tenker mye på dette.

Og om det har noe å si på tipsefronten så var svangerskapet (godt) planlagt.

Sånn angelsound så han kan høre hjertelyden? ;)

Sånn angelsound så han kan høre hjertelyden? ;)

i mitt første svangerskap så var samboeren min med på di aller fleste kontroller hos jordmor, vi dro på omvisning på sykehuset sammen, var på forberedende fødselskurs sammen, vi pratet veldig mye om det. Jeg spurte han om dersom han kunne ha valgt selv om han da ville ha vært den som var gravid, haha:p Det sa han ganske klart nei på. Men jeg prøvde stort sett hele tiden å prate med han å høre hvordan han følte det.
Men er jo ikke så mange ukene til man kan kjenne bevegelser utenpå, så da blir det sikkert også litt anderledes for han da :)

Mannen min hadde veldig utbytte av angelsound i første svangerskapet....
Denne gangen er det ikke like spennende for ham, men han elsket å høre minst en gang i uka forrige gang...
Passer også på at han fikk alle ultralydbildene på mobilen (selv om han også var med på ultralydene)
Og la han føle at han kan hjelpe deg... Om så bare å gi fotmassasje, hente drikke, eller en arm å støtte seg på ute på glattisen......

Hva med å ta en privat ul? Her koster en vanlig ul 600 og 3D 1000, begge deler er jo overkommelig.

Har du fått svangerskapsdagboken av jm? Den har jo en pappa-del. Du kan jo også kjøpe en egen bok til ham. Og hva om han finner et pappaforum? Han kan få ansvar for å finne den bilstolen som er best i test?

Graviditeten er og blir en kvinneting og han må bare venne seg til å ikke ha kontrollen, det vil jo bli du som har puppen for amminga og den som er nærmest babyen den første tiden etter at babyen er født!

Og så er det jo bare å fortelle alt du hører her inne, om graviditet og fødsel. Her var det f.eks. mannen som fikk være med på veiing og måling og vaskingen av jenta vår etter fødselen. Hun lå litt hos meg og koste og så var det veiing. Jeg hadde ikke sjans til å reise meg uansett så pappaen ble med og hadde en stund helt for seg selv som bare han og ikke jeg fikk oppleve.

Back
Topp