Invilget IVF på tross av høy BMI?

Ønsket-om-nr2<3

Betatt av forumet
Jeg og samboeren min har prøvd å få barn nr 2 i snart 3,5-4 år og har tidligere snakket med fertelitetsklinikker for å høre om muligheter for hjelp og evt IVF. Første møtet var forferdelig og legen spurte direkte "blir jeg overrasket om jeg ser i kjøleskapet ditt?" I den betydning av at jeg er overvektig og han mente det nok var mye dritt mat i kjøleskapet. Det er ikke tilfellet og det møtet satte stort inntrykk og har plaget meg lenge. Jeg ble ganske tydelig og på en ubehagelig måte avvist og fortalt at jeg måtte ned 20-25 kg før det var aktuelt å vurdere på ny. Dette var for en stund siden. Jeg har nå kontaktet Hausken på ny for å forklare situasjonen og har blitt bedt om å komme inn for ny vurdering selv om de vet at min BMI er 42-43. Jeg har gått ned noe, men på langt nær 25 kg. Derfor lurer jeg på om det er noen som har fått invilget IVF privat på tross av høy BMI?

Jeg og samboeren min har prøvd å få barn nr 2 i snart 3,5-4 år og har tidligere snakket med fertelitetsklinikker for å høre om muligheter for hjelp og evt IVF. Første møtet var forferdelig og legen spurte direkte "blir jeg overrasket om jeg ser i kjøleskapet ditt?" I den betydning av at jeg er overvektig og han mente det nok var mye dritt mat i kjøleskapet. Det er ikke tilfellet og det møtet satte stort inntrykk og har plaget meg lenge. Jeg ble ganske tydelig og på en ubehagelig måte avvist og fortalt at jeg måtte ned 20-25 kg før det var aktuelt å vurdere på ny. Dette var for en stund siden. Jeg har nå kontaktet Hausken på ny for å forklare situasjonen og har blitt bedt om å komme inn for ny vurdering selv om de vet at min BMI er 42-43. Jeg har gått ned noe, men på langt nær 25 kg. Derfor lurer jeg på om det er noen som har fått invilget IVF privat på tross av høy BMI?
Fikk innvilget IVF offentlig med 37 i bmi og 36 i bmi privat. De antydet at bmi ville gjøre det vanskeligere å stimulere, noe som kanskje er tilfellet. Jeg reiste til DK istedenfor her i Norge uansett, da jeg følte meg bedre ivaretatt der.

Fikk innvilget IVF offentlig med 37 i bmi og 36 i bmi privat. De antydet at bmi ville gjøre det vanskeligere å stimulere, noe som kanskje er tilfellet. Jeg reiste til DK istedenfor her i Norge uansett, da jeg følte meg bedre ivaretatt der.
Hva var erfaringen din i forhold til forskjellene mellom danmark og norge?

Fikk blankt avslag selv når jeg hadde høy bmi, var oppe i 42 nesten.. Og vi prøvde i veldig mange år, til jeg tok grep og kom meg ned til 30 i bmi.. Motivasjonen min var at jeg ville ha barn og jeg nektet å gi meg på at vekten skulle stoppe meg, det var først da jeg hadde gått ned så mye at jeg ble gravid også for første gang.. historien er mye lengre, vi har hatt mange forsøk på st. olavs, men jeg har et barn i dag og det er takket være vektnedgang.
Det kan være vanskeligere å bli gravid som overvektig og å gå gjennom prøverør er tøft både psykisk og fysisk.. Så det er en grunn for at de har en bmigrense, men jeg forstår at å bli møtt slik er ikke noe særlig da..
Beklager egentlig ikke svar på det du lurte på, jeg har vært i din situasjon og ville bare dele min erfaring.

Jeg følte det var som natt og dag.. ble hørt, god kommunikasjon, svar i helg, mye var opp til oss.. så jeg kommer til å gå for søskenforsøk der også :)
Hvordan blir det i forhold til å reise frem og tilbake? planlegges ting ut fra reise osv med tanke på at man må ta UL osv for å sjekke om alt er klart! Helt ny på dette så har ikke all kunnskap enda!

Hvordan blir det i forhold til å reise frem og tilbake? planlegges ting ut fra reise osv med tanke på at man må ta UL osv for å sjekke om alt er klart! Helt ny på dette så har ikke all kunnskap enda!
UL og undersøkelse i forkant ble tatt i Oslo for min del . Så kunne vi reise ned dagen før uttaket, ha uttaket vente 2 dager og sette inn et 3 dagers embryo.. har vært nede i Aarhus i Januar, februar, mars, april og Mai.. så det gikk veldig bra :)

Back
Topp