Invalidiserende bekkenløsning/låsning

Lolitaa

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
♡Julekulene 2021♡
❤Januarlykke 2022❤
Beklager langt innlegg!

For det første; så aner jeg ikke om det er låsning eller løsning jeg har. Kan ingenting om det her, og skjønner veldig lite.

Har ikke smerter i rygg. Har smerter heelt oppe i venstre lår der låret møter underlivet(helt på innsiden - og stråler nedover), og på tissen(kjennes det ut som, typ oppå, på vulva??:p) Det stråler, og gjør helt sinnsykt vondt. Klarer ikke å løfte beina, slik som å ta på bukse,sko og sokker uten smerte. Å snu seg i senga er et helt prosjekt og et smertehelvete. Å reise seg fra liggende stilling går ikke an uten smerte.

Har ikke kiropraktor eller manuellterapeaut her, så jeg er rett og slett litt rådvill. Virket ikke som om fysioen i kommunen kunne så mye om dette. Hjelper krykker? Hvordan bruker man dem?

Idag har jeg holdt sofaen helt siden jeg sto opp, med bbhugme<3 Jeg er så sinnsykt redd for å bli plaget etter fødsel, og klarer egentlig ikke forestille meg fødsel nå, det må være sykt vondt med bekkenløsning/låsning. Opplevde ikke i nærheten av det her forrige svangerskap.

Håper noen har vært i samme situasjon(min største medlidenhet til dere!!) og kan hjelpe meg litt med råd og tips og betryggende ord..

Høres ut som symfysen som er problemet, fryktelig vondt! Dessverre relativt vanlig problem, som går over en stund etter fødsel. Jordmødre flest har stillinger som er mindre belastende for bekkenet ved fødsel, så kan kanskje skrive det i fødselsbrevet?

I første omgang vil jeg ikke anbefalt krykker, det kan lette på et problem, men skape nye... Har du tilgang på en annen fysioterapeut? For meg har det hjulpet med fysio og øvelser (fremdeles sykemeldt, men mindre smerter). Jeg går til manuellterapeut, så hun knekker litt på bekkenet ved behov også. Jeg fikk et par anbefalinger av legen min om hvilke fysioterapeuter som kunne om bekkenløsning, så kan jo høre med din lege om anbefalinger?

Jeg tar ikke alltid på meg sokker, har tøfler jeg kan tråkke rett ned i. Bukse tar jeg på meg i senga, mindre belastende for bekkenet når man slipper all vekt på en fot.

Ta godt vare på deg selv, håper det går fort over for deg!

Jeg har forresten fått tips om laken i bomullsateng, ikke testet det, men en venninne sa det ble en ny hverdag for henne

Det er jo helt hårreisende at kommunen ikke har en fysio som kan dette?! Et så vanlig problem blandt gravide....

Det er ganske viktig å få avklart om det er løsning eller låsning du har mtp behandling. Var hos manuell terapeut forrige uke med mitt eget bekken og da sa han det. Veldig mange kommer med det de tror er løsning også er det låsning. Han sa at typisk tegn på løsning er at det faktisk kjennes løst ut - man klarer liksom ikke ta lange skritt uten at det er ubehagelig. Løsning kjenner man ofte mest foran. Låsning er at man er stiv og anspent og sitter ofte mest bak. Men du burde ikke diagnostisere deg selv for det hele sitter jo sammen og det finnes sikkert utallige varianter. For de aller fleste går det over ila 6 uker etter fødsel så jeg ville ikke bekymret meg sånn for at det er varig.

Et tips jeg fikk til det å snu seg var å sove i silkepysj. Ellers så sammenlignet han det med å ha en forstuet ankel - bekkenet trenger ro, men det er viktig å ikke stivne. Unngå husarbeid og å løfte tungt, men gå deg noen turer ila dagen.

Håper det blir bedre for deg <3

Jeg går tur vær dag, sover på glatt laken.bøyer meg minst mulig,bruker fysioterapi og sitter minst mulig etter jobb, Ligge langflat eller stå hjelper også. ikke lett, men mulig.Akuratt nå ligger jeg med pute mellom beina i sideleie det hjelper også :)

Last edited:
Jeg går tur vær dag, sover på glatt laken.bøyer meg minst mulig,bruker fysioterapi og sitter minst mulig etter jobb, Ligge langflat eller stå hjelper også. ikke lett, men mulig.Akuratt nå ligger jeg med pute mellom beina i sideleie det hjelper også :)

Jeg har investert i bbhugme gravidpute. Det avlaster en del :) ellers har jeg ikke mye å tilføye enn det som allerede er sagt.

Tusen takk for alle råd og tips! Dere er gode <3

Sniker fra juli. 3 gangs gravid med invalidiserenede bekkenløsning i alle svangerskapene.

Jeg ble definitivt verdt når jeg gikk på krykker fast i 6 mns første svangerskapet. Ton lengre rid med opptrening etterpå. Men krykker som avlastning på de verste dagene er lurt.

Jeg føste første gang med ganske så invalidsert bekken. Jordmødre er flinke til å tilpasse fødsel til dårlig bekken. Hvia bekkenet blir mye verre ville jeg kanskje foreslått igangsettelse til termin framfor å gå over.

Sender deg mange klemmer. Bekkenplager er fælt!

Sniker fra juli. 3 gangs gravid med invalidiserenede bekkenløsning i alle svangerskapene.

Jeg ble definitivt verdt når jeg gikk på krykker fast i 6 mns første svangerskapet. Ton lengre rid med opptrening etterpå. Men krykker som avlastning på de verste dagene er lurt.

Jeg føste første gang med ganske så invalidsert bekken. Jordmødre er flinke til å tilpasse fødsel til dårlig bekken. Hvia bekkenet blir mye verre ville jeg kanskje foreslått igangsettelse til termin framfor å gå over.

Sender deg mange klemmer. Bekkenplager er fælt!

Gruer meg sånn til fødsel. Føstemann var 4105 og 38,5ho to dager over termin. Blir nok å spørre om jeg slipper å gå over. Hvordan har det vært etter fødslene dine? Jeg tenker liksom at jeg skal klare å holde ut i 15 uker til, men er livredd for å plages lenge etter fødsel:(

Gruer meg sånn til fødsel. Føstemann var 4105 og 38,5ho to dager over termin. Blir nok å spørre om jeg slipper å gå over. Hvordan har det vært etter fødslene dine? Jeg tenker liksom at jeg skal klare å holde ut i 15 uker til, men er livredd for å plages lenge etter fødsel:(

Første fødsel brukte jeg litt tid på opptrening etterpå. På slutten av svagerskapet kunne jeg ikke reise meg opp fra liggende selv. det varte også etter svangerskapet og ueg var veldig dårlig de første dagene etter fødsel med bekkenet. Gkkk til opptrening hos fysio i barseltiden og bekkenet ble raskt bedre når hormonene var ute av kroppen. Ikke supert, men bedre og bedre etterhvert.

Med nr 2 hadde jeg trent masse et år i forveien og gått ned i vekt. Bekkenplagene mine var minimale når jeg trente jevnlig utenom svangerskapet. Så hadde jeg vondt i svangerskap nr2, men ikke i nærheten som med førstemann.

Jeg veide litt mer til startvekt (likt som med førstemann) og var ikke like trent den gangen. Det merkes.

Jeg er også eldre nå (var i 20 årene med de to andre. Er i 30 årene nå) men jeg håper jeg kan komme godt i barseltiden med litt investering i fysiotrening.

Kroppencer litt mer samarbeidsvillig til å leges når man ikke bærer på et barn, men man vil kanskje ikke være i toppform første uka heller, og man må kanskje jobbe litt for det.

Back
Topp