Introdusere hund for spedbarn

Marty94

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Mailykken 2025
Hei!

Vi har en søt liten dachsejente på 1 og halvt år (til termin). Hun er veldig snill og rolig i utgangspunktet, men litt skeptiske til barn, ettersom de ofte er litt off brå og forsøker å klappe henne ovenfra istenfor undenfra noe som hun gjør at hun blir redd og knurrer. Hun har aldri bitt eller glefset etter barn, men vi føler at det kan være lurt med en litt planlagt tilnærming. Er det noen som har noen gode tips til hvordan vi kan introdusere henne for den lille som kommer? På en trygg og kontrollert måte? Og som eventuelt har erfaring med litt usikkre skeptiske hunder og spedbarn? :dummy1::grommit

Har ikke noen erfaring med skeptiske hunder, men tenker at det er naturlig å la hunden få utforske selv, og ikke "dytte ungen" på henne. La f.eks barnet sitte i bilstolen som settes på gulvet, så kan hunden selv få gå bort og utforske. Nyfødte er jo sjelden brå i bevegelsene sine. Og om hun synes babyen er skummel, legg teppe/klær babyen har brukt på gulvet og la henne undersøke dette.

La ellers hunden få være med/"delta" rundt alt som har med babyen å gjøre. Min hund lå stadig ved siden av meg i sofaen mens jeg ammet :) Han ble liksom ikke jaget vekk, og jeg hadde fokus på at babyen alltid skulle være noe positivt.

Og så tror jeg nok at mye vil tilvennes over tid :) Når babyen din begynner å bli litt mer bevegelig, så vil hunden gradvis bli vant til dette, og vil nok tolerere mer fra et barn som er blitt en del av flokken. Min hund var litt motsatt; ikke skeptisk, veldig brå og hardhendt (33 kg hund), men etterhvert som han lærte barnet å kjenne så ble han mer forsiktig - selv om han løper ned 3,5-åringen rett som det er enda :P

Enig med Occiput - og veldig viktig: ikke lag det til noe spesielt. Bare vær helt naturlig, la omgangen skje naturlig. Ikke lag kunstige situasjoner hvor hunden kjenner dere er stresset og at situasjonen er spent. Ha tillitt og vær rolige, så går det nok supert

Sniker litt :)
Syns det Occiput skriver er veldig fornuftig og fint.
Tenker det kan også hjelpe situasjonen om dere får noen til å gå en liten tur med hunden før dere lar dem få hilse. På den måten får hunden av seg litt overskudds energi og er litt mer avslappet i situasjonen. :)

Den forrige hunden vår var godt voksen og skeptisk til barn da vi fikk eldstemann. Han fikk hilse på bebis i bilstolen da vi kom hjem fra sykehuset, men ut over det gjorde vi ikke så mye utav det. Han var en rolig hund så tilvenningen gikk over all forventning. Og så fikk han være med på de fleste trille-/ bæreturene, så han lærte raskt at bebis = ekstra mye tur ;-)

Hei!
Vi har hund(en goldendoodele) og har kommet hjem med to babyer(snart tre)
Begge gangene har pappaen tatt med en klut med babyens og min lukt fra sykehuset før hjemkomsten. Denne har hunden fått lukte på. Når vi har kommet hjem fra sykehuset har vi satt oss på gulvet og lagt babyen på et teppe slik at hunden har fått luktet og sett på babyen.
Da vi kom hjem med den første var han veldig interessert...han forfulgte meg og babyen over alt (var med på badet når vi skiftet bleie og badet,satt i sofaen da babyen fikk mat og sov utenfor soveromsdøren min) Det varte i to uker og var veldig slitsomt. Han spiste nesten ikke på de to ukene heller Da vi kom hjem med nr to snuste og kikket han på han noen minutter før han gå blaffen Var ikke særlig interessert før ungen ble stor nok til å kaste mat til han fra matbordet. Vi kommer til å introdusere lillesøster som kommer i juni på samme vis

Tenker at hundene får tur rett før vi kommer hjem fra sykehuset så de er litt slitne.
Også går jeg inn å hilser først for da har de ikke sett meg på noen dager, så de får ut energien sin. Så kan pappan komme med babyen etterpå:love2

Back
Topp