Introdusere flaske til baby på 2,5 uke:

Lillespire95

Flørter med forumet
For at jeg skal få litt avlastning på natt ønsker jeg og min samboer å innføre flaske for baby. Slik at han av og til kan gi flaske, slik at jeg kan få hentet meg litt inn. Det er ikke snakk om hver natt, men kanskje 1 gang i uka.

På nett står det at man skal vente til «amming er godt etablert» før man introduserer flaske, å at det normalt tar 5-6 uker før det har skjedd. Hva legger man i det? Baby ammer kun fra meg per dags dato, å det går fint.

Vi har kjøpt medela sine calma flasker. Å jeg pumper meg, så barnet kan få morsmelk.

Men jeg kjenner jeg veldig redd for å skape sugeforvirring hos baby, slik at han plutselig skal nekte å ta brystet.. Dette gjør at jeg holder litt tilbake.. Noen tips og råd? Noen som har gjort det samme å lyktes?

hvis ammingen er smertefri nå, og baby går opp i vekt som forventet, så ville jeg tenkt at ammingen er etablert.

Det som er viktig å tenke på, spesielt med så liten baby, er teknikken dere bruker når dere mater. Flaskeprodusentene kan kalle flaskene og tutene hva de vil, det finnes ikke noen standarder for «ammevennlige» flasker, og det er mye viktigere hvordan man mater enn hvilken flaske man har.

Ved brystet må baby først sette i gang utdrivingen slik at melken starter å renne. Deretter kommer melken i «porsjoner». Først strømmer melka, så drypper det saktere, hvis baby fortsetter å stimulere, vil det komme mer melk i raskere strøm igjen.

For å etterligne dette, burde man ha baby ganske oppreist når baby mates med flaske, holde flaska ganske vannrett, og ta pauser underveis. En liten baby kan ofte bare «svelge unna» hvis man heller raskt og ikke tar pauser, uavhengig av om den er sulten eller ikke. Den klarer rett og slett ikke å avslutte måltidet. Heller man raskt uten pauser kan man også risikere at baby foretrekker rask melkestrøm fra flaske. Derfor bør man bruke litt tid på hvert måltid. (Men jeg tror det er mer risiko for en baby som får flaske oftere enn en gang i uka). Her kan du se film om teknikken og lese mer: https://ammehjelpen.no/flaskemating/

Hvis babyen ammer som den skal tror jeg det skaper ikke sugeforvirring for avlastning med flaske en gang i blant. Det verste som kan skje at han hen ikke klarer å drikke fra flaske i begynnelsen, de må suge på en litt annen måte. Men det går sikkert bra. :)

Back
Topp