Introduksjon av fast føde

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei
Jeg har en sønn som er 4 mnd og 3 uker
Da han ble 4 mnd begynte jeg å introdusere litt fast føde.
Han har vært veldig stor helt siden fødsel så han trenger det nå.
Problemet er at han er null interresert. Han er tydelig sulten, men vil myye heller ha pupp eller MME. Har nå prøvd i tre uker, men han vil fortsatt ikke. Jeg har prøvd risgrøt, pæremos og hjemmelaget gulrotpure. Gulroten er det eneste han til nød vil spise.
Jeg tilsetter i underkant av en spiseskje med grøtpulver i flaska med MME om kvelden, men da ser det ut som magen hans sliter i etterkant. Han trykker og strever i løpet av natta og sover dermed ganske dårlig.
Har du noen tips?
Mvh mammaen til sulten baby : )

Hei! Noen barn tar lang tid å vende seg til nye smaker og ny føde. Grøt og annen fast føde er tyngre fordøyelig enn morsmelk. Dette kan skape uro og noe fordøyelsesproblem for barna når det starter opp med fast føde, men vil som regel normalisere seg etter kort tid. Da ny mat ofte skaper litt uro i fordøyelsen, kan det være lurt å starte opp med dette midt på dagen, istedet for om kvelden. Det som også kan være en ide, er å blande ny mat med smak som barnet er vant med fra før,- eks morsmelk/mme. Benytt dere av barnets nysgjerrighet, og la han få smake når han viser interesse for det. Over tid, blir de fleste barn svært glad i både grøt og middagsmat. Noen foretrekker å staret med middagsmat. Lykke til! Hilsen Elin

Back
Topp