Intro til fast føde

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hvordan gikk det med deres barn?

Hentet fra ammegruppen:
Det anbefales at du fortsetter å amme like mye som før i den perioden når fast føde introduseres. Husk at morsmelken fortsatt skal være den viktigste matvaren for barnet, og ikke den nye føden du begynner å gi. Dette gjelder også for barn som får morsmelkerstatning.

Nye matvarer introduseres en og en, og til å begynne med gis bare bittesmå smaksporsjoner. Med bittesmå smaksporsjoner menes bare å få smake på en teskje grøt eller suge på en fruktbit.
Hensikten er til å begynne med først og fremst å la barnet ditt venne seg til nye smaker og ny konsistens, og venne kroppen til å fordøye annet enn melk. Det er ikke meningen at du skal gi et helt måltid av den nye maten, en teskje er nok i begynnelsen!

Så lenge du ønsker å opprettholde melkeproduksjonen, er det best å gi annen mat etter at du har ammet. Fortsett å gi barnet bryst like ofte og mye som før, og introduser mat etter ammingen.

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler å fullamme i 6 måneder, og fortsette med morsmelk som basis i kosten frem til 12 måneders alder. Verdens helseorganisasjon anbefaler å fortsette ammingen frem til 2 års alder.

Les mer her:

https://ammehjelpen.no/artikkel/75/fast-fode

Lille er 6måneder nå, og vi begynte med smaksprøver og litt grøt for et par uker siden. Hun har til nå fått smake sviskemos, eple og pæremos, søtpotetmos, bananmos, avokoadomos, noen sånne smoothie poser, og så har jeg laget grøt av maismel og hirsemel som jeg har blandet i litt av de forskjellige mosene fra dag til dag. Og hun har smattet og spist alt hun har fått, ikke spyttet ut en eneste gang ;) Men grøt med bananmos har vært favoritten hittil :) Så nå får hun litt mos eller smoothie etter frokost puppen og så får hun litt grøt til kvelds, ellers bare ammer jeg, har fullammet siden hun ble født!

Fullammet til 6 mnd, eller egentlig 8 mnd for var ikke mye fast føde hun ville ha til å begynne med. Par skjeer her og der. Rundt 9 mnd ble mat veldig gøy og da spiste hun alt hun fikk :)

For oss gikk overgangen helt supert!
Vi hadde ikke tenkt på fast føde, før Matheo begynte å våkne type 10 ganger hver natt. Da lagde vi en smaksprøve grøt, og han hylte da det var tomt. Så vi startet rett på med en porsjon, og det har aldri vært protester fra han. Dette var når han var 4 mnd.

Jeg fullammet i tillegg til den porsjonen grøt før leggetid. :)

Det er jo veldig forskjellig hva som passee for hver enkelt baby. Det gjelder vel å gjøre som det meste - ta i mot råd, men fllge magefølelsen :) Du/dere kjenner babyen best. :)

Minsten er 5 mnd den 30 og han får 3 måltider for dag og skal introdusere frukt som lunsj nå ser det ut som :) Han krever så sykt mye ! Var ikke slik med storebror som kaskj var 6-7 mnd før han spiste like mye :O

Her gikk det helt fint Vi startet med grøt da han var litt over 3 mnd og han var såå glad i det! Han spiste brødskive fra han var 6 mnd og yoghurt/melkeprodukter siden han var 9,5 mnd. Har ikke vært noe redd for å gitt i små små mengder og vi har en ekte matglad gutt som spiser så og si alt sluttet med mme da han var 10 mnd gammel, da drakk han melk, vann og biola! :)

Her gikk det veldig fint! Begynte ved 4 mnd, han smakte avokado og ble sur når skjeen var tom :p

Introduserte en og en ting! Begynte raskt med flere måltider av mindre størrelse siden han ville ha mat, men ville ikke spise en full porsjon :)

Har en ordentlig puppegutt som selv etter introduksjon av 2 fulle grøtposjoner og middag villa ha pupp like ofte som før :)

Har fram til han var 8 mnd alltid ammet før mat, mens nå 9 mnd så blir det mer og mer rett før duppene/leggetid, og hvis han er veldig sulten men det er litt til mat :) ammer fortsatt 6-7 ganger i døgnet :)

Det gikk litt tregt, men det var stas med nye smaker :)

Eldste begynte ei vekes tid før 6 mnd, og likte alt han fekk (unntatt most potet). Amma masse og, han åt vel skikkelige måltid rundt 8 mnd.

Lille fekk første smaksprøve eit par veker etter 6 mnd, og ville IKKJE ha. Ho brakk seg og spytta ut, snudde seg vekk og skreik. Vi fortsette å prøve og ho fortsette å nekte til eg leste om BLW og bestemte meg for å prøve den varianten. Då ville ho ha mat! Første gong ho frivillig åt noko anna enn mm var mellom 10 og 11 mnd.

Back
Topp