Intro av fast føde, forstoppelse og luft

Henrikh

Første møte med forumet
Hei
Vi startet forsiktig med hirsegrøt da lille Marie ble 4mnd, først en teskje, deretter 2-3 teskjeer dagen etter. Hun likte det, men så stoppet magen opp og hun bæsjet ikke på 5 dager. Hun har vært regelmessig en gang om dagen. I de 5 dagene ble søvn og humør gradvis dårligere, og hun fikk masse luft som kom ut bak. Hun prøvde også mye å trykke uten at det kom noe. Etter at det løsnet var hun smilende og sov godt igjen.

Så vi tenkte å legge fast føde-prosjektet på hylla noen dager. Alikevel gikk det på nytt flere dager uten avføring, og det samme problemet med luft oppstod. Vi har brukt svisker til å bøte på problemet. Så nå lurer vi:
- Har vi startet noe ubalanse i magen hennes som ikke var bra?
- Er det forstoppelsen som skaper luftproblemet? I utgangspunktet skal ikke forstoppelsen være noe problem ettersom hun fullammer og fikk kun et par teskjeer grøt.
- Bør vi bare fortsette med fast føde eller vente litt? Vil dette problemet fortsette uavhengig av litt grøt eller ei? Avføringen har blitt betydelig brunere etter dette, også når hun kun får morsmelk.
Er det noen som har erfaring med de samme problemene?

Mvh Henrik
 
Vår gutt fikk hardere mage etter vi startet med fast føde for to måneder siden (da han var 4 mnd). Da ikke sviske fungerte for oss laget vi eplemos og pæremos, det har fungert kjempefint hos oss mot hard mage.
 
Opplevde det samme her. I starten, når han bare fikk smaksprøver, gikk det greit. Men etter hvert som grøtmengden økte ble magen veldig treig. Ga han aprikosmos sammen med grøten, og etter hvert prøvde jeg med pæremos. Er usikker på om det var bytte av mosen som hjalp eller om det rett og slett var at systemet hans brukte litt tid på å bli vant til ny kost. Helsesøster mente i alle fall at mange får litt "startproblemer", men at det går seg til, og at dersom man slutter å gi grøt for så å prøve igjen senere så vil samme greia oppstå. Jeg ville fortsatt med grøt, men kanskje snakket med helsesøster hvis det feks går en hel uke uten at baby får gjort av seg. Jeg brukte forresten mye tid på å massere baby under føtter og på magen, "syklet" med bena hans og bada han hver dag selv om jeg ikke gjør det til vanlig. Det kan hjelpe de litt på vei til å slappe av og få systemet i gang :)
 
Her er vi i perioder plaget med hard mage. Jeg har prøvd malt og svisker. Malt liker hun ikke og svisker har ingen effekt. Mitt råd er aprikoser. Legg aprikoser i vann over natta. Kok de møre i 10-15 min. Mos de i stavmikser sammen med litt av kokevannet. Jeg har fryst ned denne mosen i isterninger og gir snuppa 1-2 terninger om dagen. Dette hjelper litt :) Ellers har jeg også, etter avtale med lege, gitt 1 t-skje duphalac morgen og kveld i de periodene når magen er veldig hard. Jeg har også erfart at det er lettere for ho og gå på do når ho ligger på magen.
 
Back
Topp