Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg må bare spørre... hvor går grensa for når man bør dra til legevakt for å få intravenøs når man kaster opp mye? Er det bare jeg som føler at den terskelen er veldig høy, eller bør den ikke være det?
Jeg tenker du kan ringe legevakten å høre hva de tenker.
Får man ikke i seg mat eller særlig drikke på 24t blir man fort dehydrert. Men jeg vil la det være opp til de på legevakten å avgjøre hva som er grensa for væskeoverføring. Kjenner flere som har venta altfor lenge, fordi man ikke skal være til bry, er det ille nok? Osv.
Sniker
Jeg har hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) i dette svangerskapet og i forrige. Forrige gang gikk jeg altfor lenge uten å søke hjelp, og endte på legevakt en helg. Der møtte jeg tidenes kjerring av en lege som sa at kvalme var helt normalt og sendte meg hjem igjen, selv om jeg holdt på svime av pga dehydrering. Kontaktet fastlegen min den mandagen (som for øvrig ble rasende på legevakten), og fikk hastetime og han skrev meg rett inn på Kvinneklinikken. Der ble jeg liggende en uke x 2, og senere var jeg innom daglig/annenhver dag for intravenøs behandling. Det kunne gått veldig galt om jeg hadde kommet til behandling senere. Det er ikke for å skremme, men ikke kims av ekstrem svangerskapskvalme.
Denne gangen var fastlegen min føre var og skrev meg inn på KK før jeg ble så dårlig som jeg var sist, og det har gjort hverdagen min mer levelig. (I dag er de også mer oppdatert på hyperemesis enn de var for tre år siden, takk og lov). Så om du føler deg dårlig og ikke klarer å få i deg næring eller kaster opp alt, må du ta kontakt med lege. Ikke drøy det ut. I det minste kan du få resept på kvalmestillende som faktisk funker til en viss grad, om de ikke vil gi deg intravenøst (enda).
God bedring
Er jo liksom det da, å føle seg til bry...
Føler de andre rundt har litt samme holdning. ‘’Du skal jo være kvalm/kaste opp. Helt normalt’’. Da blir jo mila for å faktisk gjøre noe selv for å få hjelp myye lenger....
Er jo liksom det da, å føle seg til bry...
Føler de andre rundt har litt samme holdning. ‘’Du skal jo være kvalm/kaste opp. Helt normalt’’. Da blir jo mila for å faktisk gjøre noe selv for å få hjelp myye lenger....
Er det slik at du kaster opp alt du får i deg eller klarer du å holde på noe? Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men det er fortsatt varmt en del plasser som gjør en enda mer utsatt for dehydrering som også er noe å tenke på.
Tenker i forhold til elektrolytt forstyrrelse som ikke er bra å gå ubehandlet med. Hvis det er slik at du føler du har behov for det så ikke være redd for å stå på ditt. Som flere sier så skal man ikke kimse med det her.
Ja, varmen denne uka har gjort det verre Dagene går veldig opp og ned! Noen dager får jeg i meg både vann og mat, andre dager er det verre. Her om dagen var jeg helt i kjelleren og klarte ikke gjøre noe annet enn å gå mellom senga og do, men har fått henta meg litt inn igjen etter det!
Jeg har fått afripran, men spyr fortsatt er par ganger om dagen på de gode dagene!
Det finnes andre/bedre alternativer (og kombinasjoner) om Afipran ikke funker. Zofran var gull for meg (i kombinasjon med andre merker), men de er reseptbelagte og svindyre. Spør legen din om andre kvalmestillende kan være noe for deg
Det er en utbredt oppfatning at ondansetron (virkestoffet i Zofran) er voldsomt dyrt, det stemmer ikke. Det var en del mer kostbart før (for en del år siden), men koster nå bare ca det dobbelte av metoklopramid (Afipran).
For intravenøse doser koster det typisk 40,- for en dose Afipran (10mg) og 90,- for en dose Zofran (4mg). I de fleste tilfeller er ondansetron (Zofran) vesentlig mer effektivt enn metoklopramid (Afipran).
Jeg prøvde å sjekke selv med SUKK skjemet (finnes på nett). Scorer man verst så er den nok litt mer bekymrende. Ellers hvor mye vekt man har tapt har noe å si også tror jeg. (Max 10% Vekttap).
Havna på 12 poeng nå med afipran, var på over 13 før jeg startet med behandling i det hele tatt.... Første dag med zofran i dag, så får se hvordan dagen blir!