Intimbarbering før fødsel

Mammasom21

Andre møte med forumet
Hva er deres meninger rundt dette? Noen som har fått anbefalt av jordmor å holde seg unna nå som det nærmer seg termin?

Har ikke fått noen retningslinjer hos jordmor ifht til det. Men jeg kommer ikke til å barbere noe nå fordi jeg for det første ikke ser noe der nede og for det andre fordi man egentlig ikke burde i tilfelle det blir keisersnitt for da øker infeksjonsfaren i såret. Jeg stusser bare av og til for jeg får helt hetta av å ha det for langt:p gleder meg til jeg ser noe og kan ordne det skikkelig igjen..

På Haukeland får man brev sammen med OUL- papirene der det står at man ikke skal barbere seg fire uker før termin. Ved KS barberer/klipper jordmødrene med en barbermaskin som ikke lager rifter i huden. Jordmoren min sa at ett inngrodd hårstrå kunne være nok til å lage skikkelig betennelse i keisersnittet.

Jordmor har ikke sagt noe om det. Om de skal fraråde det i forhold til infeksjonsfare ved et eventuelt keisersnitt vil jeg tro ca 2 uker før termin at man bør holde seg borte fra hårfjerningen. Jeg fjerner så lenge jeg klarer, men har nå 6 uker igjen og merker det begynner å bli ganske utfordrende! Så det blir nok ikke så lenge til det bare får vokse :p vet bare at det er ganske "greit" uten for mye hår der nede når man blør så mye rett etter fødselen, lettere å holde rent og tørt.

Kjønnshår har en funksjon også under og etter fødsel.
Man må bare gjøre det man føler for selv, men det anbefales å la det gro.
Og av erfaring: renselsen varer opptil 6 uker og man kan ikke bruke menskopp eller tamponger. Bind/bleier pluss barbert underliv = trøbbel.

Kjønnshår har en funksjon også under og etter fødsel.
Man må bare gjøre det man føler for selv, men det anbefales å la det gro.
Og av erfaring: renselsen varer opptil 6 uker og man kan ikke bruke menskopp eller tamponger. Bind/bleier pluss barbert underliv = trøbbel.

Erfaringsmessig syns jeg hårete underliv = mer trøbbel ved kraftig blødning og bruk av bind..

Barberte for en uke siden, siste runde før fødsel. Men tenker jeg får stusse det verste med saks om det blir langt igjen.

Vokset for to uker siden, og tenker det holder til etter fødsel. Håret kommer veldig sakte tilbake etter voksingen, og syns det blir tynnere :)

Her barberes det litt enda, er 36+5 idag. Får helt noia av å la det gro, så jeg kommer nok til å fortsette litt til.. Blir ikke så nøye som før da for jeg ser jo ikke så mye :p

Jeg stusser så best jeg kan - klart å kutte meg litt forrige gang :P men får også helt angst av skog, så litt stusslig må til, men helst av mannen ;)

Har ikke fått beskjed om å la være, så jeg barberer nå så godt jeg kan :P Er mest komfortabel med å ikke la det gro for langt hvertfall.

Jeg leste meg opp selv på hvilke anbefalinger som gis både rundt svangerskap, fødsel og tiden etterpå, og lot derfor være å barbere fra 4 uker før termin.

Mini kom 1 uke etterpå, og jeg er glad jeg ikke var helt nybarbert.
Her kommer hygiene først, og det er mest hygienisk med hår. :)

Erfaringsmessig syns jeg hårete underliv = mer trøbbel ved kraftig blødning og bruk av bind..

Barberte for en uke siden, siste runde før fødsel. Men tenker jeg får stusse det verste med saks om det blir langt igjen.
Enig med deg :)

Jeg gjør det likevel. Føler meg lite fresh med stor busk...

Spurte jordmor om akkurat dette når jeg var på kontroll igår!
Hun sa at jeg bare skulle barbere til siste dag før fødsel om jeg ville og at det ikke hadde noe å si for infeksjonsfare. Hun forklarte også at når man tar keisersnitt, barberer legen øverst der di ska skjære uansett, så hun så ikke noe grunn til å ikke barbere seg. Eneste at bakteriefloraen er litt annerledes når man ikke har hår, men det kom også an på om man er vandt med å ikke ha hår osv :)

Jeg barberte alt for siste gang for noen dager siden. Er 38+4 idag. Når jeg får rier hopper jeg i dusjen for å ta bikinilinja bare. Har jo jobbet der hvor jeg skal føde, og så og si alle fødende jeg har sett har hatt endel hår der nede, så føler meg "teit" om jeg kommer helt stusset haha.
Forrige fødsel fjernet jeg alt sammen da jeg fikk rier. Måtte syes masse, men hadde ingenting å si og fikk ingen infeksjoner.

Jeg barberte alt for siste gang for noen dager siden. Er 38+4 idag. Når jeg får rier hopper jeg i dusjen for å ta bikinilinja bare. Har jo jobbet der hvor jeg skal føde, og så og si alle fødende jeg har sett har hatt endel hår der nede, så føler meg "teit" om jeg kommer helt stusset haha.
Forrige fødsel fjernet jeg alt sammen da jeg fikk rier. Måtte syes masse, men hadde ingenting å si og fikk ingen infeksjoner.

Hvorfor tar du bikinilinja når du får rier?? Tilfelle noe er på gang og du vil fikse deg opp liksom?:p

Hvorfor tar du bikinilinja når du får rier?? Tilfelle noe er på gang og du vil fikse deg opp liksom?:p
Haha ja :laughing002 Hater å ha hår der nede når noen skal være i det området, så tar litt men ikke alt. Hadde det ikke vært for at jeg har sett at så og si alle lar det gro hadde jeg tatt alt :p
Er sær på det der:laughing002

Synes valget er vanskelig :p
Føler meg så møkkete og ufresh med hår men lest det er best med hår :bored:

Back
Topp