Internett og husleie

Toadette_

Betatt av forumet

Jeg har bodd i 1 år i en leilighet der det var installert fiber ( internett) før jeg flyttet inn, mens TV kanaler måtte jeg betale selv. Nå etter 1 år så kommer husverten å sier at jeg må betale internetten selv med å enten betale han 500kr ekstra i mnd eller overta boksen som han fikk installert før jeg flyttet inn. Han sa at dette sa han til meg da jeg flyttet inn, at han kunne betale den i 1 år, men ikke etter dette. Det står ingenting i kontrakten vår om dette og jeg hugser ikke så langt tilbake i tid. Så da er mitt spm. kan han kreve dette?

Jeg fant noe inne på aftenposten.no der det blant annet står ;

• Utleier kan ikke kreve leietager for betaling av bredbånd og kabel-TV.

•  
    Hva står det i kontrakten da? At internett er inkludert? Vi leier ut med TV inkludert i leia (har bredbånd), men er i utgangspunktet ikke villige til å dele nettet vårt med "ukjente" så vi har spesifisert i kontrakten at det leies uten internett. (Nå er vi forøvrig så greie at vi har gitt leieboerne passordet til det trådløse nettet, men er da fullstendig klar over at det er på egen risk og de vet også at det er et privilegium som vi frivillig deler helt gratis)

Om dere har problemer med linja, skjønner jeg at han vil bytte :p men ikke sånn ellers...

*Meya* skrev:
    Om dere har problemer med linja, skjønner jeg at han vil bytte :p men ikke sånn ellers...

Vi har ikkje problemer med linja. Han har en boks til seg oppe i huset der ghan bor, og han fikk innstallert en boks nede i leiligheta der jeg bor, før jeg flyttet inn.

Om det ikke står noe i kontrakten kan du ikke kreve å få noe inkludert i leia heller.
    Enten får du betale han for linja, overta den.... ellers sier han den nok opp.... og du må skaffe ditt eget.

så lenge ingenting står i leia så kan han kreve at du betaler for nettet eller så kan han stenge den og du må åpne nett selv.Samme gjelder tv og slikt

Hvorfor står det da at Utleier kan ikke kreve leietager for betaling av bredbånd og kabel-TV.? 

Toadette_ skrev:
    Hvorfor står det da at Utleier kan ikke kreve leietager for betaling av bredbånd og kabel-TV.? 

Hvor har du det fra? Det må være tatt ut av sin sammenheng og du må ha misforstått for selvsagt kan huseier kreve betaling for dette... Eller han kan si at det ikke er inkludert og du må ordne abonnement selv som vel er det vanligste å gjøre..

Pearl skrev:

Toadette_ skrev:

Hvor har du det fra? Det må være tatt ut av sin sammenheng og du må ha misforstått for selvsagt kan huseier kreve betaling for dette... Eller han kan si at det ikke er inkludert og du må ordne abonnement selv som vel er det vanligste å gjøre..

http://mobil.aftenposten.no/article.htm?articleId=1902163 

under punkt nr 4.

Det betyr at han kan ikke kreve ekstra av deg for internett og kabel-tv, ikke at det MÅ være inkludert.

Men det er likevel ikke gitt at bredbånd er inkludert i leien.

Om utleier ikke skal ha bredbånd selv lenger, så må du da evt stå for det selv.

Se der ja.. Hmm.. Som sagt, det vanligste er jo at man selv må ordne seg abonnement på disse tingene og betale selv, men ut fra det som står der virker det jo som om at man skal ha det inkludert om huseier står for abonnementet.. Er vel der hovedforskjellen ligger tenker jeg...

selvfølgelig kan han kreve at du betaler internett ellers kan han stenge den og du må åpne selv.. og det virker som om dere hadde en muntlig avtale også, og vis du ikke klarer å huske 1 år tilbake så blir det din feil. sånne ting pleier man som regel å huske

I huset vi leier ut skaffer leieboerne selv sitt eget abonnement til tv og internett. Dersom man deler abonnement med huseier er det vel sånn at huseier ikke kan kreve leie for dette..

hvis det ikke står i kontrakten at internett er inkludert så kan du ikke kreve det. vil du ikke betale det så mister du internett...

utleier kan ikke kreve penger for tv eller internett - men kan fritt velge å ikke gi dette til leieboer som inkludert i husleia.

Akkurat det med utleier og betaling osv er jeg ikke sikker på men 500kr syntes jeg var litt i drøyeste laget.
    Det kommer jo selvfølgelig helt ann på linjen.

Da vi bodde i kristiansand hadde vi en linje som var på 25/5 noe som er en ganske "stor" linje og da betalte vi rett over 500kr.

Ta å sjekk hastigheten på http://www.speedtest.net og sjekk hastigheten din.
    Du får også da opp hvilken leverandør du har.
    Det du så gjør er å sjekke på nettsiden til leverandøren på prisene de har der.
    Skal du overta linjen og kun surfer på bv og nettaviser så trenger du ikke store linjen og kan da redusere den og du vil da betale ganske mye mindre enn 500kr i mnd

Back
    Topp