Instagram mammaer og eksponering av barn

Izzy

Elsker forumet
Oktoberskattene 2015
Hei!
Jeg har i det siste kommet over endel instagramkontoer som er dedikert til barn. Nå er jeg litt usikker på hva jeg synes om dette. Jeg legger selv ut bilder av barnet mitt på instagram men jeg har mye annet der også. Barnets ansikt er bare på et bilde. De andre bildene er med ryggen til osv.. Hvor går egentlig grensen for dere? Er det greit å legge ut masse bilder av barna sine og få masse klikk på det og deretter få ting sponset?
Spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig og jeg fikk nettopp en forespørsel om det selv. Jeg kommer til å takke nei, men det er jo tydeligvis blitt en ting inne på instagram :)
Hva tenker du?

Føler jeg må legge til at jeg sikter ikke til noen spesielle og mener ingenting negativt med dette, vil bare ha en sunn diskusjon :)

Last edited:
Jeg legger ut bilder på fb, kun venner kan se dem.
Jeg har ikke instagram og tagger ingen på bildene av henne, for da kontrollerer jeg hvem som ser dem (ja jeg vet at folk kan ta bildene og dele dem osv men såvidt jeg vet har ingen på min liste interesse av noe slikt).

Så prøver å begrense omfanget.

Jeg selv hadde ikke gjort det. Men er deres barn så dem får bestemme selv hva de vil. Eneste jeg har merket er at de fleste redigerer alle bildene sine nesten helt hvite og tar "fotograf" bilder av de babyene hele tiden. Og fremstiller alt så perfekt. Jeg bruker heller tiden til masse kos og søvn osv enn å kle babyen min opp fint hver dag for å ta bilder :p gjør jo selvfølgelig det av og til men hadde ikke orket hver dag altså. Og pynter opp hvis vi skal i besøk. Ikke hvis vi bare skal være hjemme eller kun på trilleturer

Jeg legger ikke ut på instagram der barnets fjes vises, og bare lagt ut ett på fb :) Er veldig skeptisk til å legge ut bilde der fjese vises, for det kan missbrukes og barnet kan ikke si om di ønsker det på internett enda. Har en familiechat som jeg sender bilder i avogtil av henne. Synes faktisk ingenting om de så har åpne instagram kontoer og legger ut flere bilder av barna daglig, vet aldri hvor bildene havner..

Her blir ikke barnebilder lagt ut så ansiktet vises, og sånn skal det fortsette når lille kommer også.

Mine barn er ikke allemannseie, så de havner aldri på Instagram fordi ho mor skal ha noen likes, altså. :P Er ikke på Instagram uansett.

Søker en på barna mine sine navn på Google får en bare opp bilde som ble sendt til avisa da de ble født. Dette kontrollerer jeg innimellom. Noen bilder er på Facebook, men de er kun synlig for venner og familie. Det er ikke mange bilder.

Har ikke instagram og legger heller ikke ut på fb. Tenker det valget kan han heller ta når han blir eldre og stor nok til å ta slike valg selv. Har noen venner som legger ut utrolig mange bilder av barna ila en dag og en uke. Helt nøytrale greie bilder men synes ikke noe om det uansett hvor stolte foreldrene er av barna sine. Jeg sender heller ett bilde på melding til den/de jeg vil vise mini til.

Wow, her var det mange som aldri la ut noe. Jeg har heldigvis bare et bilde som ligger ute med ansiktet hennes, så jeg bekymrer meg ikke. Men det er absolutt gått sport i flest likes og mest populære instagram-kontoer (dessverre, mener jeg)
Jeg selv hadde ikke gjort det. Men er deres barn så dem får bestemme selv hva de vil. Eneste jeg har merket er at de fleste redigerer alle bildene sine nesten helt hvite og tar "fotograf" bilder av de babyene hele tiden. Og fremstiller alt så perfekt. Jeg bruker heller tiden til masse kos og søvn osv enn å kle babyen min opp fint hver dag for å ta bilder :p gjør jo selvfølgelig det av og til men hadde ikke orket hver dag altså. Og pynter opp hvis vi skal i besøk. Ikke hvis vi bare skal være hjemme eller kun på trilleturer
Det skal jeg si meg enig i. Veldig hvitt og redigert med blomster eller stjerner ;) De har jo et veldig picture perfect hjem og kler opp barna perfekt hver dag.
Jeg ser ikke problemet med et bilde av barnet i ny og ne (med evt rygg til) eller bilde av hånd osv (det er det jeg har bilde av på instagram)

Men skal vi verne om barna som får det slik? Eller skal vi ikke bry oss? Det er jeg egentlig ganske interessert i. Barna vil jo muligens vokse opp og bli kjent igjen som "barnet til ...." eller noe annet. Er det ok? :)

Jeg har lukket profil på insta. Er en del bilder av barna der. Høster ikke likes, men synes det er koselig å vite at diverse eldre slektninger kan følge med på hva som rører seg i familien. Er jo ikke hver mnd vi drar på besøk :)

Legger ikke ut bilder!! Men kler gjerne opp barnet mitt i nydelig tøy ;) Altså fordi jeg har lyst, og ikke for å vise frem :)

Har vel noen få bilder ute.. En det er ytterst sjeldent jeg i det hele tatt legger ut noe. Har i tillegg sperra profil og er veldig selektiv på hvem som får følge meg. Bruker ikke # på bildene av lille!

Jeg legger ut veldig få bilder, og kun I oppløsning/format som ikke egner seg til videre redigering.

Sponsing i andre sammenhenger (idrett, klasseturer...) opplever vi som litt for hemmende, så sponsing knyttet direkte til utseende og hverdag hadde vært klaustrofobisk for oss.

Legger ikke ut no særlig på face. Men mye på min private insta profil. Den er lukket så føler dt er litt tryggere

Legger ut litt bilder av barna,er så stolt av dem å synes det er koselig med litt bilder av dem innimellom.. Men kler dem ikke opp for bildenes skyld,kan dele bilder av kjekke ting vi har gjort og denslags.. Synes noen er litt "overhysterisk" med å aldri kunne vise bilder av barna,di lever jo da i denne verden.. og noen "bruker" barna som trofeer,å redigerer bildene å skal ha mest mulig "perfekte" oppstilte bilder.. Men alle må jo gjøre det som føles rett for dem!

Legger ikke ut barna mine på nett. Familie og venner får bilder av barna enten på mail eller melding.

Nå leser jeg ikke blogger, men syns noen av dem går vel langt for å selge seg selv og barna.

Mitt barn er ikke på sosiale medier, det har ingenting der å gjøre.

Dette var jeg og mannen veldig enig om. Jeg har en ikke-personlig Instagram profil.

Folk gjør som de vil, men jeg ville ikke lagt ut bilder av barna mine for å få masse klikk og evt sponsorer.
På facebook deler jeg en sjelden gang (til bursdager og jul hovedsaklig) et bilde av guttene mine, men kun vennene mine kan se disse. På min private, stengte instagramkonto legger jeg ut noen bilder av barna, men hovedsaklig "aktivitetsbilder" der ansiktene ikke synes skikkelig, og aldri "spisebilder" eller "naken/badebilder". Har også en åpen strikke-instagramkonto, og der er det kun to bilder av guttene, der ansikt ikke synes skikkelig. Er veldig skeptisk til å dele for mye av barna på nett fordi det så lett kan misbrukes.

Back
Topp