Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Så flink du er/har værtJeg har begynt ved 8 og 10 mnd med å sette de på potta på morgenen/kvelden bare for å bli vant til å sitte der. Litt vanskeligere når de klarer å gå av selv. Rundt ettårsalderen har jeg byttet til do og blitt mer bevisst rundt tider de bæsjer. Fra de var 12-13 mnd har jeg ikke skiftet bæsjebleie på de. Eldste satte jeg på do ca et kvarter etter middag, kom det ikke noe da kom det etter frokost neste dag. Vesla settes på do på morgenen, da kommer det som regel ikke noe, ved bleieskift etter lunsj da bæsjer hun og det samme ved kveldsstellet. Begynner hun å presse utenom har jeg fortet meg å sette henne på do, slik er hun vant til å bæsje der. Nå presser hun sjelden utenom. Med en gang jeg setter henne på do vet hun hva hun skal gjøre.
Med eldste ble det oftere og oftere jeg satte han på do. Fast rutine når vi stod opp, før leggetid, ved bleieskift etter mat og soving ol. Etterhvert var bleia tørr.
Det blir jo anderledes med en ettåring som har sluttet med bleie og en treåring som har sluttet med bleie. Du kan ikke forvente at de tar ansvar for alt selv. Men på samme måte som man skifter bleie blir dette en rutine. Man ber jo eldre barn gå på do før man skal dra noe sted, før leggetid ol også.
Ja har kjøpt detKjøp pottekan være lettere, eller doring
![]()
Ja har kjøpt dethar bare ikke kommet igang med treningen
![]()
Ja får visst bare begynneBare å starte oppOg la h*n bli med deg på do, så går du på do og han potte
![]()
Ja får visst bare begynne![]()
Ja er det jeg tenker ogsåHehe, ja lurt å ikke lage nå stor greie av det, for det er jo bare helt naturlig ting, så får dere håpe det går av seg selv![]()
Vi kjøpte Babybjørn potte med rygg. Den er god å sitte på og rengjøres lett ved å ta ut "innlegget".
Do kan være litt stort og skummelt når de er så små, så kan hende potta føles tryggere.
Vår har alltid vært kjapp med å gjøre sitt på potta. Men hun har trivdes der og ville gjerne sitte leeeenge.![]()
Du kan la ungen få "lese" i bøker, eller gjerne reklameblad eller en tegneserie (utrolig spennende for småtroll) for at hun skal ha tid til å sitte mer enn 10 sekund.
Vi har hatt rutine på potte ved bleieskift fra 8 måneder alder. Såfremst vi hadde tid. Men minimum morgen, etter barnehage og kveld.
Det viktigste tror jeg er at man lager en god rutine rundt potte/do og at det er en trygg og koselig plass uten tvang eller negativitet. Vil hun ikke så vil hun ikke.
Vi har hatt potta i stua i perioder og da krabba/stabba hun selv dit og ville sitte litt med jevne mellomrom.
Når vi intensiverte treninga ved 20 måneder så ventet vi ikke på at hun skulle sifra at hun ville tisse. For ofte er det omvendt med så små barn. De lærer å holde seg til de kommer på do først, og så kommer det senere at de sier ifra når de må. Derfor tok vi henne på do en gang i timen de første 1-2 ukene, så når vi så at hun holdt seg en time drøyde vi til 2 timer. Så 3 timer og etter en måned så sa hun ifra når hun måtte på do. På den måten så hadde hun særdeles få uhell selv om vi tok bort bleiene og hun ikke selv sa ifra.
Tenker det er den voksnes ansvar å få barnet på do i tide når man velger å pottetrene et veldig lite barn.![]()