Inspirert; skrikekur

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Jeg lurer på hva dere legger i ordet skrikekur? Virker som det i andre tråder henvises til skrikekur selv om man snakker om helt forskjellige ting.

Edit - Spørsmålet var forresten hva dere la i selve begrepet, ikke hvorvidt det er ok eller ikke. Den diskusjonen går allerede i en annen tråd.

Last edited:
Har vel ikke tenkt så nøye gjennom hva jeg mener, men jeg tenker vel at skrikekur er når man lar ungen/babyen ligge å skrike uansett årsak for å se om de gir seg etterhvert.

Edit: siden du presiserte så fint at du kun vil ha dette svaret, så redigerte jeg bort synsingen min;)

Last edited:
Samme som Kengu. Og jeg mener det er helt hjerterått og hører ikke hjemme noe sted! Barn vil ha trygghet og nærhet. Er overbevist om at det kan få følger for de når de blir eldre om de blir utsatt for det. :(

Last edited:
Skrikekur er i mitt hode-sovning av utmattelse pga gråting og ingen trøst/nærhet.
Syntes ikke noe om å vente i mange minutter med å gå inn.
Snakker da om babyer og ikke en 4-åring.

Skrikekur er Ferber-metoden og at man lar babyen ligge å gråte febrilsk og ikke trøster og gir kos, selv om man er i nærheten.
Uansett alder på barn skal man ikke la de ligge gråtende, trass eller ei.

Spørsmålet var forresten hva dere la i selve begrepet, ikke hvorvidt det er ok eller ikke. Den diskusjonen går allerede i en annen tråd.

Spørsmålet var forresten hva dere la i selve begrepet, ikke hvorvidt det er ok eller ikke. Den diskusjonen går allerede i en annen tråd.
Det må man bare regne med :) har enda til gode å se en tråd der man kun svarer på selve problemstillingen uten å bli subjektiv.

At man lar barnet ligge og gråte for seg selv, uten at man bryr seg
Eller at man er på samme rom men ikke går bort når barnet gråter
Samme her. Rett og slett at barnet opplever at det ikke får respons, uavhengig om responsen er ettergivende eller ikke.

Det må man bare regne med :) har enda til gode å se en tråd der man kun svarer på selve problemstillingen uten å bli subjektiv.
Jeg vil ha svar på spørsmålet mitt, ikke synsing om det er rett eller galt :-) er ingen vits i å ha flere tråder om samme tema pågående på samme tid :-) tror vel admins er enige i det.

Har også tilgode å se det :-)

Skrikekur for meg er et negativt ladet begrep . For meg er dette at man lar babyen grine seg i søvn , ensomt og alene.

Å ignorere barnet når det gråter i sengen. Uavhengig om man er i rommet eller ikke :)

Skrikekur er i mitt hode " å dressere" små barn (les under 1 år) sovne av seg selv- ved å gå ut av rommet ,for så å komme inn igjen etter 5 minutt (+ og minus)
Sår gråting /skriking.
Forbinder det med foreldre som "skal ta opp kampen " på en lettvindt og effektiv måte som ikke nødvendigvis gagner barnet best

Grunnen til at jeg ikke kan kalle det skrikekur når vi er inne hos barnet er fordi
Vi har måttet sitte inne å holdt hendene på barnet og strøk da han gråt (overtrøtt,oppkavet),
altså da gråt han uansett hvilken vinkel vi holdt han !

Vil ikke heller kalle gråtekur de få gangene da barnet var eldre , da han i raseri kaster dyne,kosebamser,smokk etter meg og babler noe som minner om "dumme mamma", da gikk eg rett utforbi døra, bretta tøy og sa "legge deg ned å sov" og la oppi tingene som ble kasta u.

For meg er skrikekur å la babyen gråte hysterisk uten å gi den respons, og la den gråte seg så sliten at den sovner.

Jeg ser at flere mener det jeg bedriver akkurat nå er skrikekur. Jeg har en på 10,5 mnd som for tiden bruker over en time på å sovne, både til dupp og for kvelden. Jeg sitter i fotenden i sengen, og han veksler mellom å bable for seg selv, gå rundt i sengen, marker seg rundt, spille på slurva og alt mulig annet han kan finne på, og å skrike i irritasjon. Dette pågår i en time og vel så det om kvelden, han sovner til slutt. Jeg kan ikke gi ham respons, da bruker han enda lengre tid. Hvis jeg går ut er det hysterisk skriking, hvis jeg sitter der er det bare irritert skriking. Ikke alltid ordentlig skriking heller, han kan gjerne komme med noen wææææææh, og så bli stille for å høre om jeg sier noe.
Jeg føler ikke dette er skrikekur, men ser flere er uenige. Jeg har ikke rygg til å stå over sengen og holde ham på brystet i tre kvarter før han sovner. Jeg sitter tross alt og ser på ham, og tar ham opp hvis skrikingen eskalerer. Da hviler han bare hodet mot skulderen min, helt rolig. Og blir illsint hvis jeg legger ham ned igjen. Det skal ikke være lett..

For meg er skrikekur å la barnet gråte seg selv i søvn, enkelt og greit.

For meg er skrikekur å la babyen gråte hysterisk uten å gi den respons, og la den gråte seg så sliten at den sovner.

Jeg ser at flere mener det jeg bedriver akkurat nå er skrikekur. Jeg har en på 10,5 mnd som for tiden bruker over en time på å sovne, både til dupp og for kvelden. Jeg sitter i fotenden i sengen, og han veksler mellom å bable for seg selv, gå rundt i sengen, marker seg rundt, spille på slurva og alt mulig annet han kan finne på, og å skrike i irritasjon. Dette pågår i en time og vel så det om kvelden, han sovner til slutt. Jeg kan ikke gi ham respons, da bruker han enda lengre tid. Hvis jeg går ut er det hysterisk skriking, hvis jeg sitter der er det bare irritert skriking. Ikke alltid ordentlig skriking heller, han kan gjerne komme med noen wææææææh, og så bli stille for å høre om jeg sier noe.
Jeg føler ikke dette er skrikekur, men ser flere er uenige. Jeg har ikke rygg til å stå over sengen og holde ham på brystet i tre kvarter før han sovner. Jeg sitter tross alt og ser på ham, og tar ham opp hvis skrikingen eskalerer. Da hviler han bare hodet mot skulderen min, helt rolig. Og blir illsint hvis jeg legger ham ned igjen. Det skal ikke være lett..
Jeg synes ikke dette er noen skrikekur. :) Du vet jo selv hva som fungerer for ditt barn . ( Digresjon...kanskje du skal justere dagsovingen? Når slutter siste dupp og nær er leggetid ?)

Ferber og denslags.

Ar baby eller barn skal lære seg at å grine ikke hjelper. Ingen kommer likevel. Så derved lære å ikke grine. Bare sove.

Jeg synes ikke dette er noen skrikekur. :) Du vet jo selv hva som fungerer for ditt barn . ( Digresjon...kanskje du skal justere dagsovingen? Når slutter siste dupp og nær er leggetid ?)
Ja, jeg ble litt overrasket over hvor mange som mener det er skrikekur.. Ikke at jeg føler jeg må forsvare det jeg gjør, jeg har tross alt prøvd alt mulig annet og dette er det eneste som funker. Men allikevel.

Han har hatt én dupp de siste 4-5 dagene. Mest pga at bruker så enormt lang tid på å sovne, men han er plutselig våken og opplagt mye lengre enn før. Dette skjedde nesten over natten for en uke siden. Han er gjerne våken 4-5 timer mellom siste dupp og sovning for kvelden, men da med laaang tid på å faktisk sovne. Før var det gjerne bare 3 timer.

Ja, jeg ble litt overrasket over hvor mange som mener det er skrikekur.. Ikke at jeg føler jeg må forsvare det jeg gjør, jeg har tross alt prøvd alt mulig annet og dette er det eneste som funker. Men allikevel.

Han har hatt én dupp de siste 4-5 dagene. Mest pga at bruker så enormt lang tid på å sovne, men han er plutselig våken og opplagt mye lengre enn før. Dette skjedde nesten over natten for en uke siden. Han er gjerne våken 4-5 timer mellom siste dupp og sovning for kvelden, men da med laaang tid på å faktisk sovne. Før var det gjerne bare 3 timer.
Okei . Overgang det. Her er det også 4-4.5 fra siste dupp til legging. Brukte langt tid på å sovne før keg forstod det her også :p nå legger jeg han alltid etter 4 timer. Funker her iallfall :)

Back
Topp