*inspirert* Råd å erfaringer

MarsMamma

Elsker forumet
Ja,ble litt inspirert av en annen tråd her!

Har dere fleregangsfødende noen tips og erfaringer som DERE gjerne skulle likt å visst noe om før deres første fødsel?

Ja så absolut..hehe.. for meg var det som jeg ikke hadde tenkt på eller hørt noe om var revning og sying... ikke noe kjekke greier, men det kan være godt og være forberedt på at det kan skje...
Og melkespreng... når den første melken kommer, at det kan gjøre kjempevondt... det er iallefall det jeg husker som det negative fra første gang... som jeg skulle ønske jeg hadde vært mer forberedt på.. ;)

Jeg trodde melka kom med EN GANG liksom..,men det kan ta noen dager før produksojonen er på topp og babyen blir ordentlig mett!

Jeg stresset endel med det på sykehuset..er mer avslappet til det nå[:)]

Smerter og problemer med å tisse etter fødselen, sliter du så tiss i dusjen, bruk gjerne xzylocain salve du får på apoteket også.

Renselsen lukter dritt så kjekt å ha små fryse/plastposer på badet så du kan pakke inn hvert bind og kaste ute med en gang[8D]

Det tok ca 3 dager før melka faktisk kom, ikke stress med det[;)]

Ha pyrisept eller sterilt vann til å rense navlen til baby med.

Første 1-3 bæsjene som kommer sitter som tjære i rumpa på de så bruk baby olje for å få det bort, ellers tørker du deg i hjel[8D]

Veldig mange babyer får trøske(sopp på tunga, tunga får hvitt tykt belegg) og det vi brukte var litt nøytral farris på q-tips i munnen på ungene..blir det mye der kan det være kjekt å høre med hs [;)]

Det er vel det jeg kommer på som jeg ikke var klar over, eller tips jeg fikk[;)]

Hva er xzylocaine salve? Og hvordan funker det?

ORIGINAL: Rebecca85

Smerter og problemer med å tisse etter fødselen, sliter du så tiss i dusjen, bruk gjerne xzylocain salve du får på apoteket også.

Renselsen lukter dritt så kjekt å ha små fryse/plastposer på badet så du kan pakke inn hvert bind og kaste ute med en gang[8D]

Første 1-3 bæsjene som kommer sitter som tjære i rumpa på de så bruk baby olje for å få det bort, ellers tørker du deg i hjel[8D]

Veldig mange babyer får trøske(sopp på tunga, tunga får hvitt tykt belegg) og det vi brukte var litt nøytral farris på q-tips i munnen på ungene..blir det mye der kan det være kjekt å høre med hs [;)]

Det er vel det jeg kommer på som jeg ikke var klar over, eller tips jeg fikk[;)]

Jeg synes alle jeg snakket med før fødsel var så positive og hadde flotte opplevelser med fødsel. Selv hadde jeg en hard og relativt kort fødsel (6t). Jeg hadde tenkt på forhånd at jeg skulle ha epidural men fordi det ble styrtfødsel, rakk jeg aldri noe av det jeg hadde planlagt. Etterpå synes jeg det rett og slett var en traumatisk opplevelse. [:@ ]Husker så vidt at han kom på brystet mitt og var helt i tåka lenge etterpå. Kunne VIRKELIG ønske noen hadde fortalt meg hvor j***** det kan være, MEN det er jo veldig individuelt hvordan man opplever en fødsel! For meg så virket det som om mange rosemaler fødselen og det irriterte meg ihvertfall etterpå.

Også er det alt det som kommer etterpå da..... Blødningene, etterrier (auau), brystspreng, problemer med amming, såre brystvorter, kolikkunge mm. Ei venninne sa jeg bare skulle holde ut til babyen var 6u, for da smiler gullungene, og alt føleles mye lettere. Må være det beste rådet jeg fikk![8|]

Huff, dette var NEGATIVT, men jeg vil bare dere skal være forbredt på at det er vondt og KAN VÆRE fryktelig slitsomt de første ukene etterpå. MEN så snudde det - ihvertfall for min del, og det er definitivt verdt strevet!!!! [;)]

Ja..enig med mange her!

Selv skulle jeg ønske at noen hadde fortalt meg hvor utrolig FÆL sykehusmaten var! Jeg likte ingenting av det vi fikk servert,å endte opp med å leve på potetgull,is-te og pølser fra Narvesen som smakte fisk..:( Så denne gangen pakker jeg vannkoker og diverse rett i koppen toro ;)

Ellers: Det der med do-gåing..hadde VIRKELIG ingen anelse om hvor vondt det var..:S Ønsker meg en slik dusj di har attmed toalettet på sykehuset :P *hehehe*

Jeg fikk jo også beskjed på sykehuset at siden vessla var så lita når hun ble født, at hun måtte bli vekt hver 3. time om natten for å få mat. Å dette gjorde vi leeeeeeeeenge før helsesøster slo i bordet å sa at la nå for all del lille jenta sove ;)

Å så trodde jeg at jeg SÅKLART skulle greie å amme..men,når det ikke gikk slik, så skreik jeg mine modigste tårer å pumpet å ammet om en annen hele den første mnd, med øke-uker istedet for økedøgn. Pumpa annenhver time hele døgnet i flere dageeer..før helsesøstra sa til meg at herrefred,gi MME! Å at det faktisk var en grunn til at MME eksisterte ;) å jaggumed har det ikke blitt unge av jenta vår som levde på mme etter første levemnd.
Får si som gubben sa til meg. Alle blir vi jo mødre,det er bare noen som er så heldig å får en bonus med at amminga funker :)

ORIGINAL: a tina

Ja så absolut..hehe.. for meg var det som jeg ikke hadde tenkt på eller hørt noe om var revning og sying... ikke noe kjekke greier, men det kan være godt og være forberedt på at det kan skje...
Og melkespreng... når den første melken kommer, at det kan gjøre kjempevondt... det er iallefall det jeg husker som det negative fra første gang... som jeg skulle ønske jeg hadde vært mer forberedt på.. ;)

Helt helt enig! Å ingen hadde fortalt til meg at epiduralen ikke bedøvde selve der nede, slik at sting å slikt var VOONDT!
Å jeg ante heller ikke at bedøvelsen FØR epiduralen var helt f.j******... (men det skal sies at jeg har MEGA sprøyteskrekk å er litt pysete av meg [&o] )

Epiduralen min bedøvde meg totalt der nede også. Så det er forskjellig.[:D]
Jeg elsket sykehusmaten[:D]

*Ta med egne bind slik at dere slipper å bruke bleier hvis dere ikke trenger.

*Husk å kjøpe gode truser til sykehuset og etterpå.

*Ta med ammeinnlegg

*Spør etter clyx(usikker på stavemåten), slik at dere får tømt tarmen. Mye mer behagelig å føde uten å måtte tenke på å bæsje hele tiden synes jeg.

*Hvis dere revner og må sy, så ikke vær redd for å be om smertestillende de neste dagene. Jeg hadde ikke problemer med å tisse og å gjøre nr 2, for det er hånddusj ved hver do som man kan bruke samtidig som man gjør sitt fornødne.

*Dagene etterpå kan være fylt med tårer og følelsen av at man ikke tåler noe. Det er hormonene som gjør det slik.

*Ikke blir sjokka om det kommer barnepleiere osv og bare tar tak i brystvorta di og putter den inn i munnen til babyen.

*Jeg opplevde å være ganske rar inni magen etter fødselen. Som om innvoller osv ikke lå på riktig plass og det tok noen dager før den følelsen gikk over.

*Hvis du er for sliten, så ikke ta imot besøk med det samme. Det er lov til å si at det ikke passer.

*Ikke alle får morsfølelse med det samme. Jeg fikk det fra første stund og trodde ikke at jeg kunne føle så mye kjærlighet for noen. Hjertet mitt holdt på å sprenges![:)] Mens andre sliter med den følelsen. Begge deler er normalt.

*IKKE heng deg oppi ting som du ikke synes er så viktig. Mange råd og erfaringer er slik 1 person opplever det, men det betyr ikke at det er riktig for alle[:D]

*Ha med noe sukkerholdig til under fødselen. Drikk endel, det hjelper på energien. Si hva du føler og ikke vær redd for å rope ut om det er noe under fødselen! Det er din kropp og dine følelser[:D]

Jeg GLEDER meg til å føde igjen[:D]

ORIGINAL: LoveMyLife

Epiduralen min bedøvde meg totalt der nede også. Så det er forskjellig.[:D]
Jeg elsket sykehusmaten[:D]

*Ta med egne bind slik at dere slipper å bruke bleier hvis dere ikke trenger.

*Husk å kjøpe gode truser til sykehuset og etterpå.

*Ta med ammeinnlegg

*Hvis dere revner og må sy, så ikke vær redd for å be om smertestillende de neste dagene. Jeg hadde ikke problemer med å tisse og å gjøre nr 2, for det er hånddusj ved hver do som man kan bruke samtidig som man gjør sitt fornødne.

*Dagene etterpå kan være fylt med tårer og følelsen av at man ikke tåler noe. Det er hormonene som gjør det slik.

*Jeg opplevde å være ganske rar inni magen. Som om innvoller osv ikke lå på riktig plass og det tok noen dager før den følelsen gikk over.

*Hvis du er for sliten, så ikke ta imot besøk med det samme. Det er lov til å si at det ikke passer.

*Ikke alle får morsfølelse med det samme. Jeg fikk det fra første stund og trodde ikke at jeg kunne føle så mye kjærlighet for noen. Hjertet mitt holdt på å sprenges![:)] Mens andre sliter med den følelsen. Begge deler er normalt.

*Ha med noe sukkerholdig til under fødselen. Drikk endel, det hjelper på energien. Si hva du føler og ikke vær redd for å rope ut om det er noe under fødselen! Det er din kropp og dine følelser[:D]

Jeg GLEDER meg til å føde igjen[:D]

Så bra å høre!!! Heldige du som fikk effekt av epiduralen der nede også :D:D
Jeg gleder meg ikke til å føde igjen,for det var veldig mer vondt enn jeg noen gang hadde trodd,men nå vet jeg så mye mer om tiden etterpå, å er jo mange erfaringer rikere! Så jeg vet denne gangen at funker ikke amminga,da gir vi mme,så går det bare fint! Så jeg gleder meg til å ikke trenge å gråte den første mnd hvis jeg egentlig ikke trenger det :D:D

tja...si det.....
Jeg vil vel si at viste jeg den gang det jeg vet i dag så er det en ting
Ikke planlegg for mye...for man kan henge seg for mye opp i disse planene og så kommer kroppen og fødselen og tuller til alle planer[:D] Ta fødselen som den kommer.....[:)]

Så bra å høre!!! Heldige du som fikk effekt av epiduralen der nede også :D:D
Jeg gleder meg ikke til å føde igjen,for det var veldig mer vondt enn jeg noen gang hadde trodd,men nå vet jeg så mye mer om tiden etterpå, å er jo mange erfaringer rikere! Så jeg vet denne gangen at funker ikke amminga,da gir vi mme,så går det bare fint! Så jeg gleder meg til å ikke trenge å gråte den første mnd hvis jeg egentlig ikke trenger det :D:D

Er glad for at jeg er 2. gangs nå jeg og. Leste ikke noen slike råd forrige gang og var ikke forberedt på tiden etterpå. Det er så godt å føle seg mye mer trygg nå[:D] Slet sykt med amminga jeg og fordi tulla hadde låsninger i nakken. Gråt og gråt, men til slutt tok vi bare avgjørelsen. mme ble redningen og alt ordnet seg[:D] Kommer til å gå sååå bra[:D]

Jeg skulle gjerne ha vert litt forberedt på hvor pågående ammehjelperene kan være. Jeg blødde masse etter fødselen siden livmoren ikke ville trekke seg sammen etter at morkaka kom ut, så melka kom veldig seint igang, og det hjalp ikke at snuppa ikke ville gape. Så da kom det en tropp med pleiere hver 3dje time hele døgnet og dro i puppen min og styrte verre. Det endte opp med at jeg måtte gjemme meg inne på pumperommet (de har et eget rom en kan pumpe seg på, hehe) for å få prøve å amme i fred. Litt stressa ja... Men det gikk seg til etterhvert :) Og jeg tror jeg trengte det sparket i rumpa for å komme igang med ammingen selv om det var en helt surrealistisk opplevelse.

Jeg hadde en superkjapp fødsel og revnet masse, både innvendig, på tvers, bakover og framover. Men det blir bra igjenn etterpå. Og jeg hadde ikke vondt, det var bare ømt, og toalettbesøk var ingen problem. Men jeg var ikke helt forberedt at en kunne revne i så mange retninger OG innvendig...

Og barsel ja. Det er bare å innføre unntakstilstand de første 3 månedene. Da gjør en lite annet enn å mate baby, få baby til å sove, rape, slutte å gråte og skifte bleier. Jeg husker det som en slitsom tid, men vi var også på en rosa fluffy sky. Og når du er sliten og fortvilet og bare vil gråte, så vit at det går over! Når du hører latteren til babyen i 3-4mnd alderen er alt glemt, og du gjør alt for å høre den igjenn :)

Også en siste ting, når babyen er ute, er ikke magen flat igjenn med en gang. Det tar litt tid før musklene samler seg igjenn, og før den tid er magen bare en stor deigklump, hehe. Jeg syns jeg fortsatt så gravid ut etterpå jeg, men men, det også går seg til etterhvert. (Også har du de som er like smal igjenn etterpå, så folk er forskjellig)

For en fantastisk tråd!!

Jeg er førstegangs, så dette var kjekt å lese (selvfølgelig ikke det negative) men gir liksom litt mer inntrykk av hva jeg kan ha i vente [:)]

Gleder meg masse til fødselen jeg, gruer meg ikke i det hele tatt- tar det som det kommer [:D]

Takk for at dere deler slik informasjon[:)]

Så bra at du likte den!

Det er en ting til jeg heller ikke var klar over...

HVOR SUPERFANTASTISK DET VAR Å BLI MAMMA!!!! Greit nok det var vondt, men jammen var det verdt det! Å så verdt det at jeg går igjennom det en gang til

ORIGINAL: Junie

Hva er xzylocaine salve? Og hvordan funker det?

ORIGINAL: Rebecca85

Det er en bedøvende salve[:)] den hjalp en god del, jeg fikk også den samme bare i gel på sykehuset og på resept av legen etterpå..nå hadde jeg store problemer med å tisse da..[;)]

På babyverden står det noe om dette å forebygge rifter.
Man skal masere olje på et område de kaller perineum, hver dag fra ca uke 36.
Jeg måtte google dette rare ordet siden jeg ikke har hørt det før.
Det er det min lege kaller mellomkjøttet. Altså den delen nedentil som skiller skjedeåpningen fra anus.

Beklager så mye.
Jeg skulle ha fjernet det om det hadde hjulpet, men noen har allerede quotet meg på det, så da går det ikke å fjerne alt.
Det var ikke meningen å støte noen når jeg la det ut [&o]

Ok.
Skal absolutt være på utkikk etter den.
Det skal ikke stå på at jeg ikke har gjort det jeg kan for å forberede meg til denne fødselen hvertfall [:)]
Greit å forebygge om man man vil jeg tro[:D]

Back
Topp