Inspirert - når syns du ungene bør flytte ut?

Er selv snart 20år og bor hjemme. Hadde tenkt å flytte for meg selv nå til sommeren, men så ble jeg gravid, og trengte spare penger. Er utrolig heldig som får bo hos mamma gratis sammen med hunden og mannen min. Imot at vi hjelper til, og sparer penger til egenkapital (som jeg håper er oppspart til mars/april neste år). Jeg er jo fløu av å bo hjemme med baby i magen, det skal jeg innrømme!

Syntes selv det er litt på tide å klare seg selv etter en alder av 23år. Men kommer an på situasjonen også. Burde vertfall hjelpe til hjemme!! :)
 
Jeg har ei datter på 16 år. Hun sier selv at hun flytter ut når hun er 18 men jeg ville aldri kastet henne ut. Men skjønner hun vil. Vi bor i ei leilighet på 100 kvm og hun har 4 yngre søsken og "bor" på et ganske lite rom.
Tenker vi må se hvordan situasjonen er når hun blir 18 først.

Selv flytta jeg hjemmefra da jeg var 19 år. Da hadde jeg en barn på 9mnd.
 
Kommer an på situasjonen, men sånn etter skolen føler jeg er passe. Om det er vgs eller høyere utdanning er det samme.

Flytta selv hjemmefra da jeg var 16 for å gå på skole, og det var altfor tidlig.
 
Konmer helt an på situasjonen og barnet :) Håper han kan bo en stund hjemme og spare seg opp midler :)
 
Det er heldigvis mange år til dette er en aktuell problemstilling, men jeg har uansett ikke satt noen slags grense for når han må flytte ut. Han trenes daglig i selvstendighet på de fleste områder og disponerer ukepenger selv. Jeg vil gjerne være en støtte for ham under studietiden og kommer ikke til å kaste ham ut så lenge han studerer så sant han ikke selv ønsker det. Ønsker ikke at han skal pådra seg mer studielån enn høyst nødvendig og vil heller at han skal klare å gjennomføre studiene på normert tid fremfor at han må jobbe veldig mye ved siden av studiene (og dermed trolig bli forsinket samt også sannsynligvis oppnå dårligere studieresultater). Selvstendighet er jo nå man må utvikle gjennom mange år og jeg ser ikke på det å flytte for seg selv som 19-åring som en nødvendighet i så måte. Flere av mine venner bodde hjemme en godt stykke ut i studiene sine og er i dag like velfungerende og selvstendige som dem som måtte/ville flytte ut som 19-åringer. Er glad det er mange år frem i tid enda til det blir aktuelt ;).
 
Nå gjetter jo jeg at mine barn flytter ut etter vgs, i alle fall hvis de har studieplaner, for det finnes ikke noe her i området. Hadde ikke godtatt at de bodde hjemme bare for å drive dank og slikt, hvis man ikke studerer så får man jobbe og klare seg selv, det er også en viktig del av oppdragelsen. Men klart de kan få bo hjemme for å spare seg opp til noe hvis det passer seg slik og de har behov for det. Tenker at i begynnelsen av 20-årene forventer jeg nok at de flytter ut uansett.
 
Har barna mulighet å bo hjemme når de studerer, så skal de få lov til det :) mye bedre at de kan bo gratis og de slipper å pådra seg studiegjeld og alt mulig. Jeg flyttet ut som 21 åring, nesten 22.
Jeg tenker mer slik, at jeg håper vi får kjøpt et større hus med tid og stunder, med egen kjeller/loftstue og et ekstra bad, og så kan barna når de bli ungdommer få noe "eget" i huset hvor de kan være :) og slippe å sitte på stua sammen med oss foreldrend hele tida ;)
 
En ting jeg vet er at de ikke får lov å flytte it før de ferdige med vgs iallefall. Vi bor sånn til at de kan velge og vrake, seøvfølgelig om det er noe spesielt så er det noe annet. Men å flytte bare for å flytte er ikke aktuelt :p

Min eldste sier at han har lyst til å bo i Oslo når han blir stor og skal studere og det støtter jeg han i :) Har og en leilighet i kjelleren som de og kan få lov å bo i om det skulle skje noe som feks gjør at det er aktuelt.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
D må vi nesten ta stilling til når den tiden kommer, tenker jeg.
 
Flytta ut litt før eg fylte 16 år. Har 2 barn ( Nr 3 på vei). Gift .kjøpt hus. Fullført 4 årig utdanning. Sertifikat . Så alt kan falle på plass uten og bo hjemme. Har heller ingen studie lån. Kan innrømme at eg ikkje har svømt i penger. Men har levd på det eg hadde. Og måtte tenke selv og prioritere lærte eg mye av. Er 23 år nå og mangler ingen ting og barna mine har alt dei trenger :)
Passer ikkje for meg og bo hjemme. Var veldig tilig selvstendig og nesten aldri hjemme før er flytta. Men kommer ikkje til og kaste ut mine barn så tiligt altså :) håper dei kan få en utdanning først :)
 
Når de er ferdige med vgs og er i stand til å forsørge seg selv.
Dvs, om barnet mitt hadde vansker for å skaffe seg jobb skulle det selvsagt få bo hjemme til det var i boks (.. men da skal det SØKES altså!!), men.. Er barnet ferdig på vgs og har jobb, så synes det det skal UT.. Evt må de betale for seg og gjøre sin del av husarbeid..

Altså.. Nå spørs det selvsagt litt på situasjonen sånn ellers da.. Men ca rundt den tiden.
 
Nå de er ferdige med å studere, krever en tiende av de i husleie fra de er 16år (dette er penger som de får tilbake når de kjøper bolig)
 
Back
Topp