Inspirert - når syns du ungene bør flytte ut?

Muskatt

Langtidsbruker men ingen fanatiker :-)
Inspirert av et spørsmål som jeg snublet i i en annen tråd:

Jeg vet det er litt ugreit å tenke på nå og at vi vil syns det er veldig merkelig når dagen kommer, men når syns du ungene bør flytte for seg selv?
Og hva vil du gjøre for å oppnå at de flytter på det tidspunktet?

Regner ikke med at noen planlegger å tuppe de ut på et gitt tidspunkt, men hvor tenker du grensen går? Og hvorfor?
 
Når de er ferdige på VGS er det for meg naturlig at man enten flytter ut, eller begynner å betale husleie. Da er man "ferdige" med oppdragelsen, de er ikke barn lengre og må ta ansvar for seg selv.
 
Inspirert av et spørsmål som jeg snublet i i en annen tråd:

Jeg vet det er litt ugreit å tenke på nå og at vi vil syns det er veldig merkelig når dagen kommer, men når syns du ungene bør flytte for seg selv?
Og hva vil du gjøre for å oppnå at de flytter på det tidspunktet?

Regner ikke med at noen planlegger å tuppe de ut på et gitt tidspunkt, men hvor tenker du grensen går? Og hvorfor?
Det kommer litt ann på situasjonen mener jeg. Er de studenter og jobber hardt for å bli det dem vil og har en liten jobb i tillegg. For å spare til egen bolig og sånn. Så syns jeg det er greit de bor hjemme til dem er 20-21år.
Men er de bare sånn som "driver dank" å ikke gidder noe, sover hele dagen ikke hjelper til i huset, forlanger middag og rene klær, da syns jeg det er greit dem hadde flytta ut sånn rundt 17-19år.. For at dem skal lære litt hvordan det funker i livet og dem skal bli selvstendige. :) Evt et år på folkehøyskole :)

Er ingen fasit svar mao. Uansett så blir det ikke lett å sparke dem ut av huset om dem blir det ene eller andre :)
min eldste er 9år så er leeenge til enda ;)

Har sett tilfeller rundtomkring, både det ene og andre. Så blir spennende å se hvordan mine barns situasjon blir :)

Jeg håper også dem får bodd alene litt før dem evt flytter med samboer sånn at dem vet hvordan det er. Jeg er hvertfall veldig glad for at jeg fikk den erfaringen med å bo helt alene :)
 
Når de er klare for det. Jeg flyttet ut som 19 åring, hadde jeg hatt fornuft så ville jeg ha ventet. Håper mine barn har god tid og ikke flytter bare for å flytte ;)
Så du mener det er mest fornuftig å bo hjemme til man er over 20år? Hva mente foreldrene dine da du flytta? :)
Jeg flytta litt fram og tilbake fra jeg var 17år, pga skoler og diverse :)
 
Så du mener det er mest fornuftig å bo hjemme til man er over 20år? Hva mente foreldrene dine da du flytta? :)
Jeg flytta litt fram og tilbake fra jeg var 17år, pga skoler og diverse :)

Ja, mener det er helt tullete å flytte ut som 19 åring, dra på seg studiegjeld når man kan bo hjemme gratis. Hvorfor skal barna ta opp studiegjeld, ofre studie for å jobbe mest mulig osv. Livet kommer fort nok, trenger ikke å starte som tenåring.
Min mor syntes jeg var veldig dum som flyttet så tidlig, mente jeg kunne bo hjemme å spare penger isteden. Jeg flyttet i trass bare for å vise at jeg klarer meg uten oppspartemidler..
Idag 13 år senere er jeg helt enig med ho. Skjønner ikke hvorfor man vil ha barna sine så fort ut av huset sitt? Barna blir så fort store, hvorfor ha det travelt med å få de ut av huset? :)
 
Tja.. Kommer Ann på. Jeg flyttet ut da jeg var 18.. Burde ha ventet, spart opp noen penger :) jeg kommer IKKE til å kreve husleie, men kreve at noe av inntekten (om de har jobb, forhåpentligvis) blir spart ! Tenker nok 20-22 er fin alder å forlate rede på. Satser på utdanning / jobb er i boks eller ganske så nært da ;)
 
Svarer her.

Tar det ikke som kritikk, men syns det er spesielt at du spør om spørsmål som jeg har svart på.

Hva mener du egentlig med at de fleste utdanninger tar mer enn 2 år? Jeg var 21 da jeg fikk min bachelorgrad. Det var et studie på 3 år, på lik linje som andre bachelorgrader. Hvis man fullfører uten friår er man 21/22 når man avslutter studiet sitt. Så jeg er fortsatt usikker på hvorfor du sier at man er langt opp i 20årene.

Å være selvstendig betyr ikke at man ikke kan bo hjemme som student. Hvorfor skal jeg kaste ut mine barn så fort de fyller 18 år!? Nei, her er dørene åpne dersom de vil bo hjemme mens de studerer.

Jeg er 25 år, har bachelorgrad, fast jobb, 2 barn, jeg er gift og jeg eier både bil og leilighet. Jeg er selvstendig.

Altså, hva får deg til å tro at dine barn blir mer selvstendig enn mine fordi at de må ut av huset når de fyller 18? Enn mine som kan få bo hjemme til de er ferdig med studiene om de vil, og da sikkert har god nok økonomi til å stå på egne bein når de er 21/22? Dette er bare et spørsmål. Jeg forstår tankegangen din, men syns det er latterlig at du stiller spørsmålstegn ved at jeg ønsker å gi mine barn en sjanse til å kunne studere og fokusere på studiene sine (hjemme) i stedet for å bo alene og måtte jobbe masse for å ha nok penger til husleie og mat. Lite sannsynlig for at det er nok penger til sparing også.

Selvstendighet betyr ikke at de må ut av huset dagen de blir myndige. Det er mange godt voksne mennesker i 30 års alderen som bor alene, men som ikke er selvstendige. Jeg vil ikke at mine barn skal være økonomisk avhengig av staten, oss foreldre eller deres ektefeller når den tid kommer.
 
Ja, mener det er helt tullete å flytte ut som 19 åring, dra på seg studiegjeld når man kan bo hjemme gratis. Hvorfor skal barna ta opp studiegjeld, ofre studie for å jobbe mest mulig osv. Livet kommer fort nok, trenger ikke å starte som tenåring.
Min mor syntes jeg var veldig dum som flyttet så tidlig, mente jeg kunne bo hjemme å spare penger isteden. Jeg flyttet i trass bare for å vise at jeg klarer meg uten oppspartemidler..
Idag 13 år senere er jeg helt enig med ho. Skjønner ikke hvorfor man vil ha barna sine så fort ut av huset sitt? Barna blir så fort store, hvorfor ha det travelt med å få de ut av huset? :)
Enig. Angrer selv på at jeg flyttet ut ved første anledning og dermed pådra med masse studielån, istedenfor å bo hjemme og spare penger til hus. Jeg var ferdig med min utdanning da jeg var 23 år gammel. Syns ikke det hadde vært en ille alder å fremdeles bo hjemme. Hadde heller ikke trengt å bo hjemme alle årene, men iallfall noen.

Man trenger ikke å sparkes ut hjemmefra for å lære seg å være selvstendig og ha en økonomisk sans. Har jobbet siden jeg var 16 år gammel og vært så og si økonomisk uavhengig siden da.
 
Ja, mener det er helt tullete å flytte ut som 19 åring, dra på seg studiegjeld når man kan bo hjemme gratis. Hvorfor skal barna ta opp studiegjeld, ofre studie for å jobbe mest mulig osv. Livet kommer fort nok, trenger ikke å starte som tenåring.
Min mor syntes jeg var veldig dum som flyttet så tidlig, mente jeg kunne bo hjemme å spare penger isteden. Jeg flyttet i trass bare for å vise at jeg klarer meg uten oppspartemidler..
Idag 13 år senere er jeg helt enig med ho. Skjønner ikke hvorfor man vil ha barna sine så fort ut av huset sitt? Barna blir så fort store, hvorfor ha det travelt med å få de ut av huset? :)
Jeg er helt enig med deg! Og kan egentlig sitere det du skriver. Angrer som en hund, på at jeg var sta å flyttet. Møtte samboeren min, og vi flytta sammen ganske raskt. Ingen av oss hadde noe særlig inntekt / penger . Og har hatt noen tøffe år. Vi har klart oss, men har måttet telt på krona .. Hvorfor starte så hardt, om det ikke er nødvendig ?!

Håper barna mine ikke er like stae som meg :D heheh .
 
Ja, mener det er helt tullete å flytte ut som 19 åring, dra på seg studiegjeld når man kan bo hjemme gratis. Hvorfor skal barna ta opp studiegjeld, ofre studie for å jobbe mest mulig osv. Livet kommer fort nok, trenger ikke å starte som tenåring.
Min mor syntes jeg var veldig dum som flyttet så tidlig, mente jeg kunne bo hjemme å spare penger isteden. Jeg flyttet i trass bare for å vise at jeg klarer meg uten oppspartemidler..
Idag 13 år senere er jeg helt enig med ho. Skjønner ikke hvorfor man vil ha barna sine så fort ut av huset sitt? Barna blir så fort store, hvorfor ha det travelt med å få de ut av huset? :)

Er jo mange som ikke har noe valg da. Flyttet også ut som 19 åring. Måtte da flytte for å ha mulighet til å studere videre etter VGS. Er mange som er i denne situasjonen da man ikke bor nærme høgskole/universitet
 
Jeg håper de bor hjemme så lenge som mulig og får spart masse penger. Syns det er trist at mange (som jeg kjenner) har blitt kastet ut hjemmefra som myndig eller at de har måtte betale husleie.
 
Når de er klare for det. Jeg flyttet ut som 19 åring, hadde jeg hatt fornuft så ville jeg ha ventet. Håper mine barn har god tid og ikke flytter bare for å flytte ;)
Samme her... Håper de blir litt mer fornuftige og vil fullføre utdannelse før de flytter :)
 
Er jo mange som ikke har noe valg da. Flyttet også ut som 19 åring. Måtte da flytte for å ha mulighet til å studere videre etter VGS. Er mange som er i denne situasjonen da man ikke bor nærme høgskole/universitet

Det er noe helt annet;)
Har man ikke valg så har man ikke.
Her i tråden så er jo spørsmålet når vi mener det er på tide å flytte ut :)
 
Når de er ferdig med utdanningen sin og har fått seg jobb, så tenker jeg at det er på tide å flytte ut :) kommer ikke å sette noe aldersgrense siden det er avhengig av hvilken utdanning De velger og hvor lang tid den tar.
 
Så lenge de studerer, skal jeg la dem være hjemme. Studerer de ikke, vil jeg nok se det an og vurdere situasjonen.. :)
 
Det blir jeg trist av også? Mine barn skal aldri måtte betale for seg hjemme hos meg. Jeg satt ikke barn til verden for å få penger av de :)
Jeg hadde satt krav til husleie. Og satt pengene på en sparekonto uten at de visste det. Og dagen de evt flytter ut får de pengene :)
 
Back
Topp