Inspirert; kjønnsroller

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Hva tenker dere om barn og kjønnsroller? Og hvordan tror du barnet oppfatter kjønnsrollene i hjemmet? Er det enkelte oppgaver du ikke gjør, som pappaen gjør og omvendt? Føler du det er noe galt i at enkelte oppgaver er mer egnet for menn?

Jeg tenker at foreldrene er rollemodeller og at dersom enkelte oppgaver alltid tilfaller mor så vil barnet oppfatte at det er mors oppgave å gjøre disse tingene. Men jeg føler allikevel ikke at det er noe galt i det... ?

I vårt hjem tilfaller oppgavene til den som har lyst og ork til å gjøre det. Jeg kan for eks måke snø (selv om det hadde tatt mannen kanskje halvparten av tida å gjøre det), skifte dekk, vedlikehold på bilen generelt, male lister og vegger osv. Han kan brette klær, vaske gulvet, lage mat og passe snuppa imens jeg gjør de tingene som nevnt over.

Jeg føler det viktigste jeg kan lære barnet mitt er at hun får til det hun vil. Hun kan bli hva hun vil i livet så lenge hun vil det nok. Det er iallfall min erfaring.

Slik i det store og det hele gjør vi begge to det aller meste, men enkelte ting gjør vel jeg eller sambo mesteparten av. Kan ikke se at det skal oppfattes som negativt av barna. Men jeg syns generelt det kan være litt dumt å gjøre seg avhengig av en annen person, så i bunn og grunn kan vi begge fint få til alt. Angående barna tenker jeg at så lenge det ikke oppfattes slik at den ene alltid gjør alt og får lite tid med dem så er det vel ganske greit :-)

Her i huset utøves ofte de typiske kvinnerollene av meg og omvendt. Ja, jeg gjør mest husarbeid og lager mest mat. Jeg bekymrer meg og må planlegge mer enn han.

Vi trives godt med å gjøre det slik. Og så lenge det fungerer ser jeg ikke noe negativt med det. At vesla ser det har jeg intet problem med, jeg gjør disse tingene uten at det blir noen diskusjoner.

Jeg tror det er biologiske forskjeller på kjønnene annet enn fysisk. Så det er helt greit at det er forskjell på rollene. Men vi i Norge er heldige å kunne leve utenom stereotypiske kjønnsroller dersom vi vil, og det bør man kunne få velge selv. Det kan være greit å tenke igjennom om man fordeler oppgaver ut fra ønske eller bare "fordi det skal være sånn".

Ang likestilling så synes jeg folk misforstår mye at det skal være likt. Ja at begge kjønn har like muligheter og er like mye verd ja! Men det betyr ikke nødvendigvis at vi skal bytte helt om på roller og bli mer like. Jeg tenker at kvinnelige verdier og egenskaper bør være like mye verdsatt som menns (feks at kvinner er "bare" hjemmeværende, det bør ses på som en like viktig jobb. Og typiske kvinneyrker er lavt lønnet).

Jeg kan gjøre ting som å skifte dekk ol men jeg synes det er veldig deilig å slippe. Han gjør heller det enn feks å vaske klær, noe jeg liker bedre.

Jeg er veldig bevisst å ikke forskjellsbehandle ut fra kjønn. Noe blir det selvfølgelig, jeg kler ikke gutten min i kjole feks. Men det går mer på indre verdier, interesser, egenskaper, aktiviteter, leker osv. Jeg har både kjøpt lekekjøkken, dukke og dukkevogn til sønnen min - dette var absolutt favoritter i toårsalderen, helt fjernt om jeg ikke skulle la han få det bare fordi han var gutt. Lillesøster har selvfølgelig fått lekebiler og fotball, hvorfor skulle hun ikke det.

Man kommer ikke bort fra at det ER forskjell på kjønnene, både fysisk og psykisk. Her i huset deler vi på mye, og han er veldig flink til å lage mat osv, mens jeg er den som snekrer.
Jeg blir samtidig sett på som en av gutta i kameratgjengen der, men jeg har pupper og det har ikke de:p

Må vel egentlig bare si meg enig i alt Mrs Lutz skriver over her :)

Sambo lager middag, jeg gjør pretty much resten. Jeg må be ham om å gjøre ting, men han gjør det nå i hvert fall.
Sambo tar ting med bilen. Jeg kan å skifte dekk, men jeg gidder ikke. :p

Når mini blir stor nok skal han delta i alt husarbeid. Han skal lære seg å gjøre alt, lage mat, vaske, vaske klær etc. Jeg synes det er en viktig del av å bli voksen - man må skulle kunne litt om alt.

Her i huset gjør vi det vi har kropp til. Jeg tar klesvasken mest, fordi jeg tåler det. Jeg har ikke rygg til å vaske gulv, så det tar mannen min. Han tar bilen fordi jeg ikke kjører (har ikke førerkort), men resten bytter vi på. Vi er like gode til å lage mat.

Her gjør vi alt sammen. Er ikke noe mine/dine oppgaver sånn generelt sett. Eneste at Mannen tar seg av bilen og det har med at han liker det og jeg skjønner ikke en dritt. :p

Her har vi alltid hatt alle slags leker til eldste både dukker og biler. Og det har de yngste nå arvet.

Men uansett trekkes jentene til dukker og gutten til biler.
Uten at vi har oppfordret til noe.

Siden jeg er alene med Mini, så faller jo alle oppgavene på meg.

Jeg tenker at det er greit at menn og kvinner er forskjellige, og at likestillingsdebatten er en smule unyansert til tider.
Men én ting er å være forskjellige. Det synes jeg ikke betyr at kvinner MÅ stå på kjøkkenet med alt husarbeidet, mens mannen tar i et "krafttak" typ 1 gang i uka.
Jeg har mor som gjorde (og gjør) ALT hjemme,untatt en skjelden gang å lage mat. Og jeg synes ikke noe om den fordelingen, for den var uheldig for oss da jeg bodde hjemme.
Så jeg håper jeg kan lære han etterhvert som han blir større, at alle kan klare alt, men ingen trenger gjøre alt alene. Den balansen der.
Så han skal få lære husarbeid, vaske og lage mat. (Siste har jeg allerede begynt med. Mini sitter på benken og "rører" i sin egen kasserolle med sleiver, og smaker på ting når jeg lager mat.)

Og jeg lar han gå i alle fargene (ja han har noen knallrosa bodyer :) ) og leke med alle typer leker, uavhengig av "jente og gutteleker" :)
Tenker også at han skal få prøve seg på fortellig type sporter, som forskjellig type dans, fotball, klatring og riding. Så kan han se selv hva han liker best :)

Back
Topp