Inspirert: hva er sunt?

KristineBirgitte

Forumet er livet
Inspirert av den Woolfmothertråden :) Sunn mat, hva er det liksom?

Mange teller seg hjel på kalorier eller karbohydrater, men glemmer å se på hva de faktisk får i seg av vitaminer, fettsyrer, mineraler, antioksidanter og sånne ting som kroppen faktisk trenger. Så man kan jo fint risikere å bli under- eller feilernært selv om man spiser lite kalorier, fettfattig kost eller lite karbohydrater feks. Så; hva tenker dere er sunn mat? En sunn ukesmeny eller dagsmeny?

Jeg tenker at så lenge man spiser variert og litt av alt av "vanlig" mat, så får man i seg det meste.

Brød/grøt og melk, grønnsaker og fisk, kjøtt, kylling. Evt frukt/juice.

Tror man går i fella hvis man går på kurer hvor man er nødt til å spise ensformig.
Så tror jeg man skal spise alvorlig feil for å få symptomer på det. Så lenge man varierer så skal det vel mye til før man ikke får i seg det man skal?

Tja..magre varianter av kjøtt, masse frukt og grønt og steke i olje  bruke mindre hvete produkter og satse på fullkorn isteden.

Variert kosthold med fisk, grønnsaker, kylling, forskjellige typer kjøtt, spise mest rene produkter, ikke farse og sånt. Frukt, melk, grovt brød, knekkebrød, forskjellig pålegg, både ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, posteier og sånt. 

Tror det er viktig å ha et variert kosthold, og det å bruke rene produkter, hjemmelaga mat for å unngå alt salt og sånt.

Vi er ikke superduper flinke på å lage alt hjemmelaget, men prøver så godt jeg kan. :)

Back
Topp