Inspirert: Feil sikring av barn i bil...

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Er veldig inspirert for tiden tydeligvis...

Men denne gangen lurer jeg på om dere ofte ser eller noen gang har sett foreldre som sikrer barna sine feil i bilen? Og på hvilken måte gjør de det feil?

Jeg ser stadig at folk nevner det i tråder her inne... jeg kan ikke si jeg selv har sett det noen gang.

Jeg tror jeg har nok med mine egne greier når jeg er ute og flyr med kidden, for jeg har heller ikke sett det :o

Inspirerende.... :D
Ser det veldig ofte dessverre. Det er de samme foreldrene i bhg hver gang. Unger som sitter i framsete, ligger i gulvet foran i bilen, ikke belte eller bilstol, står i midten bak, små unger som sitter fremovervendt (de er lovlig sikret men ikke forsvarlig i mine øyne, men jeg vet heller ikke grunnen til at de sitter slik...).
Jeg velger å tro at det meste jeg har nevnt er latskap og ikke uvitenhet.

Jeg tror jeg har nok med mine egne greier når jeg er ute og flyr med kidden, for jeg har heller ikke sett det :eek:
Samme her. Blir sikkert annerledes når vi skal levere og hente i barnehage, får sett flere samtidig. Håper jeg ikke ser noen som sikrer feil da.

Har sett det flere ganger ved henting og levering i bhg.
Jeg har gjentatte ganger sagt ifra til foreldrene dette gjelder. Jeg har også bedt ei veninnen av meg som jobber i UP ha kontroll ved den aktuelle barnehagen. Dette ble utført med stort hell.

Ser det veldig ofte dessverre. Det er de samme foreldrene i bhg hver gang. Unger som sitter i framsete, ligger i gulvet foran i bilen, ikke belte eller bilstol, står i midten bak, små unger som sitter fremovervendt (de er lovlig sikret men ikke forsvarlig i mine øyne, men jeg vet heller ikke grunnen til at de sitter slik...).
Sier du ifra da?

Det er sjelden jeg får med meg dette når jeg er ute på ting, men jeg kjenner flere som snudd barna som ettåringer i fremovervendt sete med fempunktsele. Jeg har så utrolig vanskelig for å forstå hvorfor noen velger det for barna sine.

Ser det nesten hver dag ved levering /henting i bhg...
Snuppa i 2.trinn tror jeg nesten er den eneste som bruker beltestol enda, å ingen av dem er vel strengt tatt høye nok til å sitte uten!

Hva er det du sier?!?! LIGGER I GULVET FORAN I BILEN???

Jeg nevnte det i en annen tråd, da var det snakk om ei festet babysetet feil. Det festes jo kun med bilens egne belter, og hun festet beltene motsatt av hva de skulle være, slik at setet ikke stod helt stabilt og det egentlig var ganske lett å se at beltene ikke la seg riktig i sporene på setet (det beltet som går på skrå over brystet til voksne, lå på tvers over fanget på babyen). Løste det ved å spørre om det var slik deres belter skulle festes, og slik forsiktig vise henne hvordan våre belter skulle festes, og at jeg kanskje trodde hennes også skulle festes slik siden vi hadde lik bilstol, og til sist "oppdage" at det tilfeldigvis stemmer overens med illustrasjoner og forklaringer på bilstolen hennes. ;) Litt skuespill altså, for å ikke være en viktigper. :p

Ut over det tror jeg aldri jeg har sett noen som sikrer ungene feil, med unntak av et par ganger hvor jeg bare i forbifarten har sett folk kjøre med unger usikret, og noen tilfeller hvor ungene rent praktisk kunne sittet bakover enda, men foreldrene av en eller annen grunn har valgt å ikke ha dem bakover. Der tenker jeg feilen ofte ligger hos de som selger bilstoler da, at de kanskje ikke er godt nok informerte til å selge de tryggeste setene, mens det selvsagt også er noen som tar et veloverveid valg og ender opp med å ha barnet forover. Tar ikke den diskusjonen nå. ;)

Ja ofte.
Barn som sitter (eller ligger eller står for den saks skyld) helt usikret. Utenlandske foreldre som er vant til det hjemmefra. Opplevd flere ganger faktisk.
Baby i bilstol som bare er satt på et sete uten å blitt festet. Den en gangen var det utlendinger som ikke visste at den skulle festes, men bare var et praktisk sete å ha ungen i. Den andre gangen sa moren at ungen ble irritert når den fikk selen over bena og hun orket ikke at han hylte.

Utallige barn som sitter i fempunktsele men med selene ikke stramme i det hele tatt og selene glir gjerne ned fra skuldrene. Utallige bilder på fb og videoer på toutube.

Seler som ligger feil over hoftene og skulderen, ikke lagt riktig i beltestol heller, og veldig veldig ofte ikke er stramme.

Barn under 9 kg sitter forovervendt.

Gjør det!!! Tenk om det skjer noe??? Vet du at DU faktisk kan redde ett liv?? Ja, foreldrene kan godt bli sure.. men tenk om de sikrer barnet sitt riktig etter at du har sagt ifra? Tenk om du kan redde ett liv? Det er virkelig noe å tenke på.
Ja, jeg vet! En dag skal jeg gjøre det. Men jeg tror ikke dette er foreldre som bryr seg om sånt dessverre. Men det er selvfølgelig ingen unnskyldning :) itillegg har de 3 unger..

Ja, jeg vet! En dag skal jeg gjøre det. Men jeg tror ikke dette er foreldre som bryr seg om sånt dessverre. Men det er selvfølgelig ingen unnskyldning :) itillegg har de 3 unger..
Er det i bhg hvor barna dine går. Si i fra til personalet.

Ser det flere ganger i uken, enten setet som står feil,barn som ikke er sikra i det hele tatt

Er det i bhg hvor barna dine går. Si i fra til personalet.
Ja det er det. Men nå er det fryktelig lenge siden jeg har sett det da.. Tror liksom ikke bhg kommer til å ta det opp med dem uansett. Men neste gang jeg ser det skal jeg faktisk gjøre det! Skal si fra til gubben også :) han er klar over problemet.

Back
Topp