Inspirert! Er det riktig at skilte barn får 10 000 i gave, barn med foreldre i lag får 5000 kr?

sukkersøtdetermeg

Glad i forumet
Et tenkt eksempel etter tråden om konfirmasjonsgave.

Er det riktig at et barn med 2 familier får 5000 av hver av de? Altså 10 000 kr totalt.
Mens barnet med bare 1 familie får "bare" 5000 kr fordi de har bare 1 familie?

Blir litt provosert av slikt jeg.. det er jo urettferdig for det barnet som "bare" har 1 familie ?

Burde ikke heller de 2 familiene gi en gave i lag til konfirmanten?

Folk må vel få gi det de vil i gave til egne barn? Noen gir barnet 2000,- andre gir barnet 10 000,- skal ikke det være lov heller? Skal stortinget fastsette en sum alle må gi sine egne barn i konfirmasjonspresang?

Eller missforstår jeg noe vesentlig her? Jeg må jo nesten gjøre det?

Det føles sikkert urettferdig for en konfirmant med et halvsøsken som fikk mer... Men jeg ser ikke helt grunnen til å engasjere meg personlig ;)

Slik er det her. Jeg bor ikke med pappaen til eldste. Så til jul og bursdag får han gaver fra min familie, pappaens familie og familien til sambo. Med andre ord får han mer enn minste. Men minste får bo med begge foreldrene sine :) eldste har mye av de han får hos pappaen så det er ikke synlig at han får/ har mer

Ungene er ikke døpt og håper ikke det blir konfirmasjon heller.

Fra én familie til en annen ser jeg ikke problemet. Det kan raskt bli et problem hvis det skjer innen samme familie, med halvsøsken/stesøsken o.l. Da får familiene avtale på forhånd.

Hæææ? Hvorfor skal det være noe å henge seg opp i? Hvorfor skal min farside og broren min sin farside bli enige for at meg og min bror skal få like mye til konfirmasjon?
Man må da kunne gi akkurat hva man vil.
Sent from my GT-I9300 using BV Forum

For en merkelig ting å henge seg opp i.. Jeg tror uansett det er store forskjeller der ute.. et barn med 1 familie (som du kaller det) kan like gjerne få mer enn et barn med 2 familier..
Noen "fordeler" må de ha også.. tipper de gjerne heller ville hatt 1 familie enn dobbelt så mye penger til konfirmasjonen.. blir jo samme som å mene at de bør spleise på jule og bursdagsgaver også, synes du de skulle ha gjort det også? o_O

Slik er det her. Jeg bor ikke med pappaen til eldste. Så til jul og bursdag får han gaver fra min familie, pappaens familie og familien til sambo. Med andre ord får han mer enn minste. Men minste får bo med begge foreldrene sine :) eldste har mye av de han får hos pappaen så det er ikke synlig at han får/ har mer

Ungene er ikke døpt og håper ikke det blir konfirmasjon heller.
Sånn er det her også. Nå er det 14 år forskjell på de så vil jo ikke merkes. De får jo helt andre gaver.

det får vel være opp til hver enkelt det..Jeg fikk 2000 av faren min og 1500 av mamma og stefaren min.

jeg ville heller hatt 1 familie og 5000 enn 2 familier og 10 000.....

Kunne ikke brydd meg mindre. Ved en konfirmasjon er det vel ikke pengene som er det viktigste? Det er vel troen på Gud og at man bekrefter dåpen og vil leve etter han. Ved kirkelig konfirmasjon vel og merke.

Det som er riktig er å samarbeide selv om man er skilt. Man kan fint gi gave til slike store dager sammen selv om man ikke bor sammen lenger.

Dersom man har steforeldre på begge sider som også gir så blir det jo dobbelt opp. Men noen fordeler synes jeg man kan unne barn med skilte foreldre. De har mange negative ting i livet sitt som ikke de med en familie har. Så det veier opp litt. Man kan ikke synes det er urettferdig.

Uansett så er det vel ikke bestemt at konfirmasjonsgave fra foreldre skal koste titusen kroner??? Det er jo opp til hver enkelt familie og forelder å bestemme ut fra egen økonomi og eget skjønn.

akkurat der og da så tenker brått den på 14 at de skulle nesten ønske de hadde to familier også, for da hadde h*n fått mer penger, men etter litt mer tanker rundt det så er nok h*n glad for at mor og far faktisk bor sammen og familien er samlet på en måte...
nå skal det sies at jeg har "2" familer og fikk kanskje mye til min konfirmasjon den gangen, men jeg har og to halvbrødre som bor sammen med pappa og moren sin og de fikk mer enn meg selv om de bare har "1" familie som du kaller det... skal jeg være sur for det da eller??? nei... selv om min mor og far er skilt så har jeg 1 famile jeg altså... de lever bare med to egne familier som jeg får gleden av å ta del i :D jeg har også en sønn som jeg har med en annen og den familien har mye penger... han vil helt klart få mer fra de enn hva den i magen vil få når det kommer til penger... men kjærlighet... det skal ingen av de mangle så lenge jeg er i denne verden i vartfall... å når de er konfirmanter så er de så store at det går an å gi de en forklaring de forstår... uansett i livet vil de oppleve urettferdighet og det er jo ikke sånn at mor og "sambo" gir mer til den ene enn den andre... de får jo likt av denne familien på en måte...

Da er det jo opp til foreldrene at en eventuell lillebror som ikke har skilte foreldre "ser" eller får følelsen av at storebror får mer!!

jeg syntes folk skal få gi det de vil/kan gi.. Det kommer jo ann på familiens økonomi.. Jeg å min datters far har nye familier å hun har derfor fått enormt mange ekstra mennesker i livet sitt som er gla i henne.. På bursdager å div så får hun jo derfor dobbel dose av alt da hun har sine leker hos meg å så har hun sine leker hos sin far.. Slik vil det jo bli.. jo større familie så blir d jo automatisk mer.. Syntes ikke du har rett til bli provosert av noe slikt.. Noen som har 1 familie kan jo alikevell ha mye flere folk i sin familie enn andre som har 2 familier det kommer jo litt ann på hvor mange der er i de enkelte familiene... Og så skal du også huske at disse barna som du mener får urettferdig mer har ikke foreldrene sine samlet, de har to hjem å forholde seg til, de reiser i mellom å skulle nokk ha byttet alle ekstra gaver/penger ut i å få lov til å bo hos både mamma å pappa.. Så syntes ikke det er urimelig at de kan ha noen fordeler iblandt også fordi de har en utvidet familie .

Hvis man skal henge seg opp i slikt må man jo også henge seg opp i dem som har 8-10 tanter og onkler som kanskje gir 1000 hver, tenk på den stakkars konfirmanten som har bare 1 tante og 2 onkel som gir 1000 hver, er jo gresselig urettferdig det og, eller?

feel the irony

Kunne ikke brydd meg mindre. Ved en konfirmasjon er det vel ikke pengene som er det viktigste? Det er vel troen på Gud og at man bekrefter dåpen og vil leve etter han. Ved kirkelig konfirmasjon vel og merke.
Det eneste viktige i konfirmasjoner nå er dessverre pengene...

Det eneste viktige i konfirmasjoner nå er dessverre pengene...

Signerer denne. Er så trist. Jeg prøver å få ned forventningene til sønnen min. Vil ikke at dagen hans blir målt i hva han får av penger. :( vil han skal huske selskapet og seremonien og følelsen av at han har blitt stor.

Back
Topp