Inspirert: bruker du sykkelhjelm?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Dersom nei, hvorfor ikke?

Praktisk sett kan jeg svare nei. For jeg har ikke sykkel. Men jeg har hjelm, og skal nok ha meg ny sykkel
Det er ikke aktuelt å sykle uten.

Jeg fikk min første hjelm, isopor med rosa farge på, sånn rundt 1990. Jeg fikk noen år senere en som minner mer om dagens, med isopor inni og hardplast utenpå. Jeg har minner om å være den eneste på barneskolen. I alle fall eneste jente på ungdomsskolen. Det var ikke så kjekt... Dagens unger er i alle fall ikke så alene om å bruke hjelm.

Men hvordan er det med foreldrene?

Da jeg fikk min første, fikk også mine foreldre det. Mamma var den eneste mammaen vi kjente som hadde hjelm. Ofte så vi mor, far og barn på sykkeltur. Barna hadde etterhvert hjelm. Kanskje far også. Aldri mor.

Vi hadde en periode her i vinter hvor vi begge brukte hjelm, men så ble det stille og rolig glemt igjen :( Det er jo bare dumt! Vi kjører jo aldri bilen uten sikkerhetsbelte, så burde være samme selvfølge med sykkelhjelmen..

Jeg tror det blir mer og mer vanlig å bruke hjelm. Jeg sykler ikke selv, men har hjelm når jeg kjører slalom ;) Vi skal ikke mange årene tilbake, da hadde så å si ingen hjelm i slalombakken, nå er du nesten litt utenfor hvis du ikke har det.

Jeg husker vi brukte hjelm frem til vi begynte på ungdomsskolen når vi syklet. På vår skole var det påbudt med hjelm hvis du skulle sykle dit.

Dersom nei, hvorfor ikke?

Praktisk sett kan jeg svare nei. For jeg har ikke sykkel. Men jeg har hjelm, og skal nok ha meg ny sykkel
Det er ikke aktuelt å sykle uten.

Jeg fikk min første hjelm, isopor med rosa farge på, sånn rundt 1990. Jeg fikk noen år senere en som minner mer om dagens, med isopor inni og hardplast utenpå. Jeg har minner om å være den eneste på barneskolen. I alle fall eneste jente på ungdomsskolen. Det var ikke så kjekt... Dagens unger er i alle fall ikke så alene om å bruke hjelm.

Men hvordan er det med foreldrene?

Da jeg fikk min første, fikk også mine foreldre det. Mamma var den eneste mammaen vi kjente som hadde hjelm. Ofte så vi mor, far og barn på sykkeltur. Barna hadde etterhvert hjelm. Kanskje far også. Aldri mor.

Jeg har sykkel men ikke hjem. Derfor er ikke sykkelen i bruk for tiden. Men jeg skal kjøpe ny hjelm.
Er som du sier Uaktuelt å sykle uten!

Motsatt an meg da, som har hjelm men ikke sykkel.

Både jeg og mannen bruker sykkelhjelm. Like naturlig med hjelm som med belte i bilen.

Alltid! Både når unga ser og ikke. Er så fort gjort å falle av og litt uheldig landing kan få alvorlige konsekvenser

Har sykkel, men ikke hjelm, men har ikke brukt sykkelen på hvertfall 10 år. Hadde hjelm da jeg var liten, men det var vel ett tidspunkt i ungdomskoletiden hvor hjelm ikke var kult. Nå ville jeg brukt hjelm.

Har verken sykkel eller hjelm :P
Må si jeg ikke har vært så flink å bruke hjelm før, men når vi var på sykkelturer gjennom skolen så måtte vi ha hjelm husker jeg.
Hadde også en slik rosa isoporhjelm med fløyel stoff utenpå når jeg var lita :P

Vi brukte aldri hjelm da vi var små. :P Sykler aldri nå som voksen, men har sykkel og ikke hjelm. :P Barna mine kommer til å måtte ha hjelm, da. Jeg har selv sett hvor viktig den kan være!

Jepp, bruker alltid sykkelhjelm selv også. Like selvfølgelig som at jeg må ha luft i dekkene for å kunne sykle, eller at bilbeltet festes når vi kjører vi bil.

Ja, kjøpte hjelm når eldste begynte å sykle. Ville være et godt forbilde.

har akkurat fått tak i sykler igjen til meg og samboern men vi har ikke hjelm, blir vel etterhvert det også, men barna har hjelm helt uaktuelt uten hjelm på dem. brukte hjelm da jeg var under 16år.. var omtrent den eneste med hjelm fra 13årsalderen :p har kanskje sykla 2ganger etter jeg var 16 :p
så blir litt spennedne å sykle igjen.. særlig med sykkelvogn med barna oppi :O

Har hjernen sykkel eller hjelm, men skal kjøpe i løpet av våren. Da skal ALLTID hjelm brukes.
Gubben sykler en del, og har alltid hjelm.

Ingen brukte hjelm når jeg var liten. Det er egentlig et under at det gikk bra.
Jeg begynte å bruke hjelm etter at min lillebror kræsjet, og antakeligvis overlevde kun pga hjelmen.

Bruker hjelm når jeg en sjelden gang bruker sykkelen :p
Men har ikke alltid brukt, det hvite, store isoporegget jeg fikk på slutten av barneskolen ble ikke brukt så mye...

Back
Topp