Inspirert av Newton-tråden ;)

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Og av en samtale idag:

Da jeg leverte vesla, spurte en seksåring i barnehagen meg om hvor babyen jeg bar på fikk mat fra. Jeg svarte at det fikk han fra brystene mine og at det kalles å amme.

I den andre tråden blir det sagt at vi svarer og forteller om pubertet og slik til barna våre, men hva svarer dere dersom ANDRES unger spør om for eksempel pubertet eller fødsel?

Jeg har vært i praksis i barnehage, og der var det ei jente som lurte på hvorfor jeg hadde så stor mage. Jeg sa at det var fordi jeg har baby i magen. Da kom en gutt på 6 år bort, og spurte rett ut: "Har du sexa!??" Jeg sa bare "ja" og da ble han litt paff og gikk vekk. Jeg gidder ikke stå der og juge, men det var litt spesielt..

Jeg tenker at man ikke bør juge, hverken til sine egne eller andres barn!
Men jeg går ikke veldig detaljert inn i forklaringene med andres barn, altså :p

Jeg har vært i praksis i barnehage, og der var det ei jente som lurte på hvorfor jeg hadde så stor mage. Jeg sa at det var fordi jeg har baby i magen. Da kom en gutt på 6 år bort, og spurte rett ut: "Har du sexa!??" Jeg sa bare "ja" og da ble han litt paff og gikk vekk. Jeg gidder ikke stå der og juge, men det var litt spesielt..

Den er jo ganske grei. :) Det hadde nok jeg også svart.
Men hva hadde du svart dersom det første barnet så spurte om hva "sexe" er?

Jeg hinter litt til om folk tenker over hvor mye foreldrene til disse barna vil at de skal vite. :)

Jeg svarer ærlig (på en pen måte) hvis andres barn spør meg direkte. Jeg ville blitt sur hvis Mini kom hjem en dag og hadde fått høre av noen andre sine foreldre at "neida, babyer kommer med storken" -det blir jo bare forvirrende. Bedre å få bekreftet samme type fakta fra flere kilder.

Når det gjelder andres barn, (og egne inntil jeg skjønner hvor mye de vil vite akkurat denne gangen), svarer jeg ærlig men diffust. F.eks at ja, jeg har baby inni magen. Om de spør hvordan den kom dit kan jeg si at jeg fikk et babyfrø inni magen som skal vokse til det blir en baby som er stor nok til å komme ut.

Det kan være vanskelig nok å vite hva egne barn vil vite, og enda vanskeligere med andres, så jeg prøver å være bare akkurat konkret nok til at de enten slutter å spørre, eller spør mer konkret. Blir det en lengre greie, kan jeg nok si at "akkurat det synes jeg du skal spørre mammaen og pappaen din om".

Ærlig, men ikke veldig detaljert.

Mine unger vet at babyen skal ut babyhullet, og hvor det er. Jeg sa i dag at det er jo faktisk litt vondt (underdrivelse...) så eldste bekymra seg for om de skulle se på. Nei, mormor og morfar passer dere nok, sa jeg. Så skal dere få se babyen etterpå. Det synes de var ok.

Andres unger får ikke like mye info.

Det har jeg fått masse erfaring med de siste månedene. Med stor mage og krykker er jeg en barnemagnet både når jeg henter i barnehage og på skole, og det er helt utrolig som barna spør om alt mulig. Har forklart andres barn mye om hvordan babyer kommer ut av magen, og litt om hvordan de kommer inn i magen. Når foreldrene tydeligvis er så sløve, så må jo noen ta ansvar for folkeopplysningen. :P Jeg bare svarer på alt de spør om. De fleste vil bare ha korte enkle svar, men noen få spør og graver lenge.

Jeg synes det er søtt med små barnehagebarn som spør, men må si at jeg er litt sjokkert over skolebarn på 6-7-8 år som har så lite kunnskaper som noen tydeligvis har.

Ærlig, men ikke veldig detaljert.

Mine unger vet at babyen skal ut babyhullet, og hvor det er. Jeg sa i dag at det er jo faktisk litt vondt (underdrivelse...) så eldste bekymra seg for om de skulle se på. Nei, mormor og morfar passer dere nok, sa jeg. Så skal dere få se babyen etterpå. Det synes de var ok.

Andres unger får ikke like mye info.

Her i huset snakker vi om tissrumpa, bæsjrumpa og babyrumpa. Og at babyrumpa først begynner å virke når man er stor, at d går ikke an å få baby når man er lite barn.

Til ts: har ikke fått sånne typer spørsmål fra andres barn, heldigvis, så har ikke tenkt noe over d.

Det har jeg fått masse erfaring med de siste månedene. Med stor mage og krykker er jeg en barnemagnet både når jeg henter i barnehage og på skole, og det er helt utrolig som barna spør om alt mulig. Har forklart andres barn mye om hvordan babyer kommer ut av magen, og litt om hvordan de kommer inn i magen. Når foreldrene tydeligvis er så sløve, så må jo noen ta ansvar for folkeopplysningen. :P Jeg bare svarer på alt de spør om. De fleste vil bare ha korte enkle svar, men noen få spør og graver lenge.

Jeg synes det er søtt med små barnehagebarn som spør, men må si at jeg er litt sjokkert over skolebarn på 6-7-8 år som har så lite kunnskaper som noen tydeligvis har.
Jeg lærte aldri noe av mine foreldre. Jeg hadde en venninne som var veldig opptatt av sex da, så jeg ble jo litt opplyst, men seksualundervisning på skolen var skikkelig flaut. Sikkert fordi det ikke føltes ok å prate om det. Mine foreldre var ikke sløve i det hele tatt, de bare syntes det var ubehagelig å snakke om. Kanskje var de også redde for at vi ungene skulle debutere tidlig, kristne som de er. Heldigvis for meg er min mann veldig åpen, så jeg vil nok bruke han mye når spørsmål om hvordan barn blir skapt kommer :-P

Den er jo ganske grei. :) Det hadde nok jeg også svart.
Men hva hadde du svart dersom det første barnet så spurte om hva "sexe" er?

Jeg hinter litt til om folk tenker over hvor mye foreldrene til disse barna vil at de skal vite. :)
Tror kanskje jeg ville sagt at "å sexe" er et ord noen bruker om det å lage barn :) Jeg er veldig åpen om seksualitet, fødsel og kropp, men vil jo ikke si for mye til andres barn heller, hehe

Ærlig, men uten detaljer syns jeg også høres greit ut :-) har ikke vært borti den type spørsmål før, men tenker hvertfall jeg hadde svart slik :-)

Jeg husker jeg fikk spørsmålet av ei venninne av frøkna i barnehagen. Moren hennes var kommet for å hente så jeg sa at det kunne hun spørre mammaen sin om. Frøkna fikk det forklart og hvordan en fødsel foregår når hun spurte. Hun syntes det hørtes ut som mye kliss så hun vil heller gå for adopsjon :P

Og av en samtale idag:

Da jeg leverte vesla, spurte en seksåring i barnehagen meg om hvor babyen jeg bar på fikk mat fra. Jeg svarte at det fikk han fra brystene mine og at det kalles å amme.

I den andre tråden blir det sagt at vi svarer og forteller om pubertet og slik til barna våre, men hva svarer dere dersom ANDRES unger spør om for eksempel pubertet eller fødsel?
Ja jeg svarer ærlig, men forklarer ikke mer enn nødvendig. Både på jobb i bhg og privat

Back
Topp