inspirert av forhåndsdømming

Tjukkaaa

Forumet er livet
Jeg tror verden er blitt litt crazy for tiden og at vi generelt sett er blitt for opptatt av å se perfekte ut utad. Derfor forhåndsdømmer vi og derfor er vi bestandig på vakt, redd for at de personene som opplever deg hver eneste stund tenker sitt. Dømmer deg. Et enormt press å ha som individ. Å alltid være redd for å ikke strekke til. Ikke passe rammen...

så her er enkelte situasjoner og jeg har lyst å høre hva dere tenker rundt dem:

Ungen mister snopet sitt på gaten (om det er rosiner, sjokolade eller pastiller). Og løper desperat rundt for å plukke opp det han/hun har mistet til tross for at du roper på han/hun: Æsj!! De er ødelagt, la det være!!! Fysj! Hvordan føler du deg i den situasjonen hvis det er ditt barn? Hvordan reagerer du på andre i den situasjonen? AT barnet spiser fra gaten?

En jente står med ungen sin i kø ved kassa i stormarkedet på en torsdag med ett brød, bananer og sexpakning med øl og tipakning med røyk. Er det greit å gå i butikken og handle øl på en vanlig hverdag med ungen på slep? hva tenker du? Ville du gjort det selv? ER det akseptabelt?

Du har folk på besøk og plutselig dukker ungen din opp med en halvspist, råtten mandarin den har funnet på rommet sitt. Hva føler du? Hvordan reagerer du hvis du er den besøkende?

merker jeg bryr meg veldig lite på alt av det..
den eneste jeg kanskje hadde reagert litt på, var den gamle mandarinen som hadde ligget på rommet..
men det kan være fordi jeg er VELDIG opptatt av at mat og godteri osv, ikke skal ligge på rommet..
om hun absolutt skal kose seg med noe på rommet, må hun sitte der til det er spist opp, eller komme ned med det..

Emma mister godteri osv på bakken veldig ofte, å så lenge deti kke falt i vannet eller noe, får hun plukke det meste opp igjen..

Så lenge ikke det som detter ned på gulvet/bakken havner på et veldig synlig møkkete sted syns jeg det er greit å plukke opp. men ikke plukke opp noe man finner på bakken. Jeg syns ikke det er noe problem å si til barnet mitt bestemt: Nei, det får du ikke gjøre, dette kaster vi i søpla. Jeg ville ikke ropt ut: neeeii, ææsj, det er møkkete. På en sånn typisk "jentete" måte hvis dere skjønner.

Når det gjelder butikksituasjonen så kan vi fint kjøpe et par øl uten at jeg tenker noe over det midt i uka. Jeg syns nesten det er værre å gjøre det i helga, for da virker det mer som at man skal drikke for å bli rusa, og ikke for å kose seg hvis dere skjønner.
Derimot er jeg veldig i mot røyking generelt egentlig, og har egentlig nulltoleranse mot røyk ovenfor barn. (selv om jeg ikke blander meg fysisk inn i at andre gjør dette, så tenker jeg alltid at jeg mener det er galt) Derfor ville jeg nok forhåndsdømt noen som stod å røyka sammen med barna sine. Jeg tenker ikke over om folk kjøper røyk mens barna er tilstede, men hvis de kjøper røyk og en six-pac med øl derimot...

Og så skjønte jeg ikke helt den mandarin greia.. jeg ville tatt den fra barnet og kasta den i søpla

ORIGINAL: Tjukkaaa

Jeg tror verden er blitt litt crazy for tiden og at vi generelt sett er blitt for opptatt av å se perfekte ut utad. Derfor forhåndsdømmer vi og derfor er vi bestandig på vakt, redd for at de personene som opplever deg hver eneste stund tenker sitt. Dømmer deg. Et enormt press å ha som individ. Å alltid være redd for å ikke strekke til. Ikke passe rammen...

så her er enkelte situasjoner og jeg har lyst å høre hva dere tenker rundt dem:

Ungen mister snopet sitt på gaten (om det er rosiner, sjokolade eller pastiller). Og løper desperat rundt for å plukke opp det han/hun har mistet til tross for at du roper på han/hun: Æsj!! De er ødelagt, la det være!!! Fysj! Hvordan føler du deg i den situasjonen hvis det er ditt barn? Hvordan reagerer du på andre i den situasjonen? AT barnet spiser fra gaten?
Hadde nok aldri blitt "desperat" men plukket det opp og kastet det. Hadde sagt ifra til barnet av man kan ikke spise det som ligger på bakken. Hadde ikke brydd meg hva andre sa...

En jente står med ungen sin i kø ved kassa i stormarkedet på en torsdag med ett brød, bananer og sexpakning med øl og tipakning med røyk. Er det greit å gå i butikken og handle øl på en vanlig hverdag med ungen på slep? hva tenker du? Ville du gjort det selv? ER det akseptabelt? JEG føler meg ikke komfortabel med å handle øl og røyk når jeg har ungene med. Men jeg har hatt de med inn på polet til tross for dette.. Men hvis jeg tenker negativt om andre i den situasjonen, kommer det faktisk litt an på hvordan de ser ut.... Beklager, men mange ser man på lever ett hardt liv, og da tenker jeg mitt når de har ungene med seg på sånne handleturer....

Du har folk på besøk og plutselig dukker ungen din opp med en halvspist, råtten mandarin den har funnet på rommet sitt. Hva føler du? Hvordan reagerer du hvis du er den besøkende?
Bryr meg lite, ler nok litt og tar fra henne mandarinen! Ikke noe big deal! [:D]

Sier som Reinbue: om det ikke detter ibakken på synlig skittent sted-får hun plukke det opp-men vi blåser GODT av det da..Kastes om det er skittent, vått eller lignende da.
Nå bryr jeg meg fint lite om hva andre handler og når jeg..Av og til er man bare nødt til å ta med kidsa i butikken, og man handler da vel det man skal ha uansett? Om det er bananer, røyk, øl eller brød. (adde med meg to av mine i stad jeg, og kom da ut igjen med både mat og røyk..) Eneste er at jeg lar aldri ungene pakke ned røyken i posene da, den putter jeg i lomma.
Mandarin på rommet kunne godt skjedd her, Yrja er ekspert på å snike inn frukt, så må ta runder der minst en gang for dagen. Er ikke verre enn å ta den, og kaste den ,eller be henne hive det i søpla sjøl.

Om det er andres eller mitt barn, tror jeg jeg tenker ganske likt... Som forelder kan man ikke gjøre annet enn å PRØVE å forhindre at barnet spiser fra bakken. Unger er unger, og de dør faktisk ikke av å få i seg litt møkk... Men det beste er jo selvsagt om de lar være[;)]

En jente står med ungen sin i kø ved kassa i stormarkedet på en torsdag med ett brød, bananer og sexpakning med øl og tipakning med røyk. Er det greit å gå i butikken og handle øl på en vanlig hverdag med ungen på slep? hva tenker du? Ville du gjort det selv? ER det akseptabelt?
Ja, det mener jeg må være greit. For det første vet man jo ikke om hun handler til seg selv eller til noen andre eller om det er til flere (eks. invitert til middag med der man gjerne serverer øl og/eller vin til maten), og man vet heller ikke om det skal drikkes/røykes den dagen. Uansett... Ingen ting å skjemmes over så lenge det ikke skjer hver dag. Det er dessuten helt normalt å ha øl stående i tilfelle man får lyst på en en kveld.

Hahaha[:D] Det kommer litt an på hvem som er på besøk hos meg, men sannsynligvis ville jeg bare ledd høyt, tror jeg. Typisk meg å ikke få med meg at Ida sniker med seg noe sånt på rommet, og typisk henne å bli distrahert av noe annet, så hun glemmer å spise den opp. Og jeg rydder/vasker ikke rommet hennes daglig, for å si det sånn... Jeg kan ikke se for meg at jeg hadde reagert på dette om det skjedde hos andre, særlig ikke om de tar det litt humoristisk selv.

Mat på bakken:
Kommer ann på hvor d er, og når d er. Er d snø, så tar jeg d lett opp. Faller d i gjørme, tar man ikke d opp. osv, dette gjelder for barna også... ville tatt d opp og blåst på d... der ville jeg brydd meg lite om va folk sa.

Øl og røyk:
kommer helt ann på situasjonen rundt. om det handles sammen med andre ting er d jo greit. Jeg går aldri på butikken og handler meg bare øl sammen m trygve. Men kan godt handle 2-3 sammen med han, i lag m mat.

mandarin: ville jeg tankt og sagt, æsj. og kasta den. og vaska godt på rommet etter besøket har dratt.

Back
Topp