Inspirasjon? Tips? Råd?

• Trådstarter Trådstarter Juli17April19
  • Opprettet Opprettet
J

Juli17April19

Guest
:anyone

Trenger sårt råd, tips, inspirasjon. Har null kreativitet for tiden..

Har ei datter på 21mnd, så fikk vi ei jente for 1uke siden idag:Heartred

Datter på 21mnd er hjemme sammen med meg begynner i bhg til høsten igjen. Men merker at det blir veldig lange dager til henne her sammen med meg å lille :( og her vi bor .. Ja det er ingenmannsland.. mannen jobber morgenen , fri på dagen og jobb igjen på ettermiddag/kveld.

Som sagt. Her er det laaaange avstander til alt! Gå avstand er det ikke..

Så noen tips? Råd? Inspirasjon til hva jeg kan finne på å gjøre sammen med eldste datter? :Heartred

Med lange avstander til det meste så antar jeg at dere bor landlig? Tusta vår er like gammel og hun elsker å være ute og få utfolde seg, så å være ute så mye som lar seg gjøre med nyfødt også er mitt beste tips. Lek i sandkassa, gå på oppdagelsesferd i hennes tempo, samle skatter i ei bøtte, sykle/trehjulssykkel/balansesykkel/trøtraktor om hun har sånt, huske, bor dere nært vann/sjø så ta turen dit på oppdagelsesferd, gå i skogen, ta lunsjen utendørs, besøk barnehagen/skolens lekeplasser i helgene. Av innelek så er puslespill, lekekjøkken, dukker, duplo, tegne, lese/synge, det mest populære her. Vår er også veldig glad i å få hjelpe til, så hun er med og tømmer oppvaskmaskinen, henger opp klesvask, putter klær i maskinen, bretter tøy, tørker støv etc. Legg lista lavt, det blir mye rot og lite reell hjelp! Da vil hun kanskje også kjenne seg flink og stor ifht den lille som nettopp er kommet.

Utover det som er nevnt over her står min på en stol ved kjøkkenvasken og vasker opp. Fyller opp halv kum også står han og ordner og vasker :hilarious: kan holde på leeenge, 15 mnd.

De minste barna liker å holde på med ting som virker viktige, det vi holder på med. Så mitt beste tips er å tilrettelegge for husarbeid oppgaver som uansett må gjøres og at hun kan delta.
På "Kan selv" på NRK har jeg fått litt sånne tips.

Gratulerer med nyfødt! :)
Male med vann på plank/veranda, søle med vann, bake/lage mat, lage trolldeig, male på egg, fingermaling, gå tur og samle blomster/blader/pinner/steiner osv. jakte på maur/fugler/lyder, bygge gapahuk inntil et tre, piknik/telttur inne/på verandaen/plenen, spille billedlotto (uten at man må huske hvor brikkene ligger, man bare deler ut brikkene ettersom man finner dem). :)

Med lange avstander til det meste så antar jeg at dere bor landlig? Tusta vår er like gammel og hun elsker å være ute og få utfolde seg, så å være ute så mye som lar seg gjøre med nyfødt også er mitt beste tips. Lek i sandkassa, gå på oppdagelsesferd i hennes tempo, samle skatter i ei bøtte, sykle/trehjulssykkel/balansesykkel/trøtraktor om hun har sånt, huske, bor dere nært vann/sjø så ta turen dit på oppdagelsesferd, gå i skogen, ta lunsjen utendørs, besøk barnehagen/skolens lekeplasser i helgene. Av innelek så er puslespill, lekekjøkken, dukker, duplo, tegne, lese/synge, det mest populære her. Vår er også veldig glad i å få hjelpe til, så hun er med og tømmer oppvaskmaskinen, henger opp klesvask, putter klær i maskinen, bretter tøy, tørker støv etc. Legg lista lavt, det blir mye rot og lite reell hjelp! Da vil hun kanskje også kjenne seg flink og stor ifht den lille som nettopp er kommet.

Ååå tusen takk for tips :Heartred
Ja vi bor landlig til. Men alt for nær riksveien desverre.. Og ikke så veldig mye skog rundt huset. Jenta vår og elsker jo å være ute :) så må få til og være ute da energien min kommer seg litt sterkere tilbake..den har vært på null etter fødsel.:sorry:
Men igjen takk for fine tips:)

Gratulerer med nyfødt! :)
Male med vann på plank/veranda, søle med vann, bake/lage mat, lage trolldeig, male på egg, fingermaling, gå tur og samle blomster/blader/pinner/steiner osv. jakte på maur/fugler/lyder, bygge gapahuk inntil et tre, piknik/telttur inne/på verandaen/plenen, spille billedlotto (uten at man må huske hvor brikkene ligger, man bare deler ut brikkene ettersom man finner dem). :)

Tusen takk for det:)
Her var det mange fine tips :D tusen takk:)

Som nevnt over har energien min vært på null etter fødsel..Så har hatt så dårlig samvittighet for eldste at vi ikke har funnet på noe! :(
Men skal ta med meg tipsene og gjøre noe koselig å fint ut av dem :Heartred
Så i morgen om været tillater det, blir det hvertfall ut å finne på noe :happy:

Tusen takk for det:)
Her var det mange fine tips :D tusen takk:)

Som nevnt over har energien min vært på null etter fødsel..Så har hatt så dårlig samvittighet for eldste at vi ikke har funnet på noe! :(
Men skal ta med meg tipsene og gjøre noe koselig å fint ut av dem :Heartred
Så i morgen om været tillater det, blir det hvertfall ut å finne på noe :happy:

Kjære deg, du har akkurat gått et helt svangerskap, og gått gjennom en fødsel. Det er ikke meningen at du skal ha energi. Jobben din nå er egentlig å ligge på sofaen, evt. amme, og hente deg inn. Dette er en veldig kort periode av livet, og den eldste har ikke vondt av at det ikke skjer noe hele tiden. Det trenger du ikke ha dårlig samvittighet for. Du jobber 24/7 nå, så partneren din kan ta store deler av "jobben" med eldste også. ;)

Back
Topp