Inspirasjon til sunne måltider

Preggers87

Elsker forumet
*MIA*
Julegavene 2019
Noen som har lyst til å dele sunne oppskrifter? Gjerne både middager, lunsj, kvelds og snacks :)

Jeg har så langt disse favorittene i svangerskapet :
Tomatsuppe, blomkålsuppe og råe gulerøtter (foruten om alt søtt og alt av bakevarer og min store lidenskap salt)

Tomatsuppe:
1 løk, 1 chili hakkes og freses i litt olje, tilsett 1 ss tomatpuré og en kartong hakkede tomater. Tilsett 1 ss økologisk kylling buljong, 1 ts provancekrydder 1/5 ts pepper litt kanel og litt salt og kjør glatt med stavmikser. For litt mildere smak kan du tilsette 1 ts sukker og to slumper matfløte.

Blomkålsuppe :
1 liter vann og to ss økologisk kyllingbuljong kokes opp sammen med et blomkål, 1 løk 1 potet og litt sellerirot. Lag jevning med smør og hvetemel og tilsett kokekraften fra grønnsakene og spe sausen til passe konsistens hell oppi grønnsakene og kjør glatt med stavmikser. Tilsett pepper etter smak :)
 
Min favoritt om dagen er cottagecheese med ferske jordbær og blåbær, samt en dæsj med mandler eller pistasjnøtter oppi.
Det spiser jeg til både frokost og lunch. Metter lenge, gir ikke sure oppstøt og er super sunt:)

På middags fronten sliter jeg mer, da ingenting frister!
 
Jeg spiser mye egenlaget kornblanding og her er det bare fantasien som setter grenser.
Hver gang jeg mixer sammen en ny mix blir den aldri lik den forrige.
Bruker mye:
Axa 4 korn som 'base' eller havregryn
Så fyller jeg på med f.eks. Hasselbøtter, chiafrø, solsikkefrø, tørket frukt...osv.
Topper med friske bær om jeg har eller hjemmelaget syltetøy.
Spiser somregel til frokost med greak yoghurt eller lettmelk og da holder jeg meg mett i maaange timer.
 
Siden du liker supper kan jeg anbefale to stykker som vi spiser endel. Jordskokk-suppe og squash-suppe.

Oppskrift på begge er å koke grønnsakene møre sammen med krydder/buljong, helle av endel vann (ta vare på noe i en skål), stavmikser, tilsette en dæsj kremost. La det putre litt på ovnen til det blir kremete. Blir det for tørt kan noe av vannet tilsettes igjen. Kan serveres med stekt bacon i terninger og/eller krutonger.

Lag god porsjon og frys ned :)
 
Siden du liker supper kan jeg anbefale to stykker som vi spiser endel. Jordskokk-suppe og squash-suppe.

Oppskrift på begge er å koke grønnsakene møre sammen med krydder/buljong, helle av endel vann (ta vare på noe i en skål), stavmikser, tilsette en dæsj kremost. La det putre litt på ovnen til det blir kremete. Blir det for tørt kan noe av vannet tilsettes igjen. Kan serveres med stekt bacon i terninger og/eller krutonger.

Lag god porsjon og frys ned :)
 
Jeg spiser mye jordbær for tiden. Og druer og blåbær. Det og knekkebrød jeg klarer. En sjelden gang en skrive. Prøver meg på middager også men ikke mye jeg orker av det. Skal ha fisk i morgen om matlysten er til stede:)
 
Jeg spiser akkurat det samme som før...! Lager ting fra bunn og unngår sukker, raske karbs, usunt fert, salt og halvfabrikata..:)
 
Åh, det har kommet sommerkål i butikken :hungry:

Samboeren og jeg spiste en hel kål på delings til middag i dag ... nam! Med fiskekaker, stekt løk og hollandaisesaus. Går sikkert an å gjøre den middagen sunnere ved å droppe de to siste tingene der, og ha gulrøtter eller noe istedenfor.
 
Åh, det har kommet sommerkål i butikken :hungry:

Samboeren og jeg spiste en hel kål på delings til middag i dag ... nam! Med fiskekaker, stekt løk og hollandaisesaus. Går sikkert an å gjøre den middagen sunnere ved å droppe de to siste tingene der, og ha gulrøtter eller noe istedenfor.

Hehe tror jeg holder meg unna kål. Jeg er nok oppblåsbar som jeg er :p
Spiser jeg kål kommer jeg til å fise mannen inn i evigheten...... :nailbiting::D
 
Jeg er sulten og matlei [emoji14]

Smoothies er sunt, godt og kaldt.
Grønnsaker og dip
Énergikuler
 
Laks ER kjempesunt, ikke minst for gravide! Spinat også, og kalsium fra meieriprodukter. Fett trenger vi også... Spise med god samvittighet.

De anbefaler ikke at gravide spiser for mye oppdrettslaks :) personlig spiser vi kun vill laks p.g.a foret til oppdrettslaksen :)
 
De anbefaler ikke at gravide spiser for mye oppdrettslaks :) personlig spiser vi kun vill laks p.g.a foret til oppdrettslaksen :)
Hvem er det som ikke anbefaler det? Mattilsynet sier bl annet dette på sine nettsider (artikkel fra 2015):

"...Tala inngår også i rapporten frå Vitskapskomiteen for mattryggleik (VKM) som kom ut i desember i 2014. Trygt og viktig å spise fisk Rapporten konkluderer med at oppdrettslaks er trygg mat og at ved dagens nivå av miljøgiftar i oppdrettsfisk og villfisk får verken storspisarar eller andre i seg skadelege mengder av PCB, dioksin og kvikksølv frå fisk. Den understrekar også at det ikkje lenger er grunnlag for å avgrense inntaket av feit fisk, sjølv ikkje for gravide."
 
Back
Topp